Jaguar XF Sportbrake test
Eindelijk! Jaguar heeft met de Jaguar XF Sportbrake een station wagon in het gamma. Wij gingen er een weekje mee op pad.

Sinds Jaguar overgenomen is door het Indiase Tata lijkt er wel een nieuwe wind door het bedrijf te waaien. Niet alleen is het nu na meer dan 50 jaar opportuun een vervolg te breien aan de succesvolle E-Type, maar breidt het merk met de agressieve kat ook op andere gebieden uit. Dankzij de 2.2 liter grote dieselmotor stegen de verkoopcijfers van Jaguar met maar liefst een derde en door het toevoegen van een break aan het gamma hopen ze in Coventry eenzelfde resultaat te halen. Wij gingen op pad met de kruising van die twee nieuwe succesformules: de Jaguar XF Sportbrake met een 2.2 liter grote dieselmotor.

Jaguar XF Sportbrake test

Jaguar XF Sportbrake test Jaguar XF Sportbrake test

Op het eerste zicht oogt ons testmodel ietwat vreemd. De sportieve neus – het ding heet niet voor niets Sportbrake – met verdonkerde grille lijkt niet helemaal bij de ronde vorm van de achterkant te passen. Toegegeven, die vormgeving zorgt ervoor dat er maar liefst 1.675 liter bagage in de koffer kan (550 liter met de zetels omhoog). Voldoende bagageruimte is er zeker en vast, maar wie echt hopen wil meezeulen, kiest voor de Mercedes E-Klasse Break die met zijn kofferruimte van net geen 2 kubieke meter de beste leerling van de klas is. Ruimte was voor Jaguar duidelijk belangrijk, maar geen prioriteit. Wat wel nog steeds prioriteit is, is het feit dat een wagen als deze klasse moet uitstralen. Aan de voorkant doet hij dat met een stel LED-lampen en een stel strak vormgegeven bumpers, terwijl de zijlijn gesierd wordt door een stel flink uit de kluiten gewassen velgen en we achteraan getrakteerd worden op een portie Britse elegantie. It’s all in the details, vooral als we kijken naar het Jaguar-logo dat in de achterlichten verwerkt zit en de subtiele haaienvin op het dak die voor geruisloos entertainment zorgt. Het enige wat ontbreekt om het plaatje compleet te maken is een tweede uitlaat.

Jaguar XF Sportbrake test

Never change a winning team. En dus heeft Jaguar gelukkig niets veranderd aan het interieur van de Jaguar XF. Dat het niet beter afgewerkt is dan dat van zijn Duitse concurrenten is een feit, maar dat het een serieuze. Maar alles wat het mankeert aan afwerking – en dat valt best goed mee – maakt het goed aan charme. De beenruimte is iets minder genereus dan bij de concurrenten het geval is en de elektronica kan al eens aan de trage kant zijn, maar de zalige lederen zetels, het schitterende dashboard, de versnellingspook die uit de middenconsole rijst en de openzwaaiende ventilatiemonden kronen de Jaguar XF tot de meest klassevolle in zijn soort. Dat de navigatie iets anders verstaat onder “snelste” route dan de meeste andere GPS systemen is niet bepaald praktisch, maar dat je daardoor iets langer in het moderne Britse interieur met een klassieke touch mag vertoeven, is mooi meegenomen.

Jaguar XF Sportbrake test

Jaguar XF Sportbrake test Jaguar XF Sportbrake test

En dat je nog iets langer mag rijden op kronkelende B-wegen is ook geen slecht gegeven. Want hoe slecht die er ook bij mogen liggen, de luchtvering zorgt ervoor dat de XF Sportbrake altijd comfortabel en veilig aanvoelt. Of de koffer nu afgeladen vol zit of helemaal leeg is. Wie er warmpjes bijzit kan voor een acceptabele €1.200 het Adaptive Dynamics systeem aanschaffen dat je toelaat de ophanging van de wagen zelf te bepalen. Let wel, deze optie is enkel beschikbaar op de duurdere motorisaties. Het stuurgedrag staat volledig in lijn met de ophanging. Redelijk comfortabel en licht, maar toch voldoende scherp.

Jaguar XF Sportbrake test

Jaguar XF Sportbrake test Jaguar XF Sportbrake test

Voldoende scherp is jammer genoeg niet hetgeen het eerst bij ons opkomt als we de achttraps automaat zijn werk laten doen. Wanneer je normaal aan het rijden bent of de schakelflippers achter het stuur in de hand neemt, voelt de XF Sportbrak met z’n basisdiesel goed aan. Wie na eventjes vertragen besluit terug op de gas te gaan, zal teleurgesteld zijn. De achttraps automaat van ZF-makelij komt op zo’n momenten nogal besluiteloos over. Met als gevolg dat je niet snel genoeg kan hernemen en het redelijk gevaarlijk wordt als je nog snel ergens wil tussen glippen in het verkeer. Iets wat Jaguar-bestuurders ongetwijfeld willen… De 2.2 liter grote dieselmotor waar de achttraps automaat aan gekoppeld werd, is dan weer een uitstekend blok. Met zijn 163 fiscaalvriendelijke paarden misschien wat underpowered, een sprint van nul naar honderd neemt namelijk 10,9 seconden in beslag. Wie er niet tegenop ziet vadertje staat iets rijker te maken, kiest voor de niet-toegeknepen versie met 200 pk die met zijn 8,8 seconden wat levendiger is. Het verbruik van 5,2 liter per 100 km waarover Jaguar het heeft lijkt in de realiteit eerder rond 7 liter per 100 km uit te komen, nog steeds een aanvaardbaar cijfer. Naast de 2.2 liter diesel heeft Jaguar nog een 3.0 liter grote oliestoker in de rekken liggen die 240 of 275 pk uitbraakt. De 2.0 liter grote benzinemotor is met zijn 240 pk op de achterwielen alles behalve een doetje, maar moet toch onderdoen voor de majestueuze 5.0 liter grote V8 die ofwel 510 pk ofwel 550 pk uitbraakt en topsnelheden van 300 km/u kan bereiken. Jammer genoeg is alles wat benzine verbrandt (nog) niet in Sportbrake-livrei beschikbaar.

Jaguar XF Sportbrake test

Hebben? Vanaf €45.900 kan de XF Sportbrake de jouwe zijn. Daarmee is hij een flink pak duurder dan de concurrentie, maar zaken als een automatische versnellingsbak, cruise control, bi-xenon koplampen, lederen zetels en keyless go zijn standaard. Al bij al biedt Jaguar dus een mooi pakket aan voor een verdedigbare prijs. Er zijn geen opties die je echt moet aanschaffen om van deze XF een complete wagen te maken, al zijn de navigatie (€2.500), Bluetooth (€500) en de Premium Luxury afwerking (€3.100) welgekomen extraatjes.

Jaguar XF Sportbrake test Jaguar XF Sportbrake test

Jaguar XF Sportbrake test

Conclusie

Eindelijk heeft Jaguar een break in de rekken liggen. Al gaat het bij deze break niet echt om kofferruimte, maar meer om lifestyle. Het interieur is zoals we van Jaguar gewend zijn subliem vormgegeven en direct ook het grootste pluspunt van deze wagen. De 2.2 liter dieselmotor aanschaffen is alles behalve een zonde, maar probeer toch eens een iets groter maatje van motor, want met 163 paarden is deze XF Sportbrake lichtjes underpowered.

Jaguar XF Sportbrake test

Overzicht

+ Interieur
+ Comfortabel
It’s a Jag

– Instapmotor mist wat pit
– Herneemt traag

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes