Mazda3 Hatchback 2013
Zoals verwacht onthulde Mazda gisteravond de gloednieuwe Mazda3 simultaan over de hele wereld.

We kondigden de onthulling aan en Mazda had ze ook strak gepland. Of vijf verschillende locaties ter wereld werd gisteren simultaan een evenement gehouden waarbij de nieuwe Mazda3 de ster van de show was. Het was ook altijd al de ster van het Mazda-gamma in de verkopen en die positie zal de nieuwkomer alleen maar versterken. Hij krijgt net als de CX-5 en de Mazda6 een elegant KODO-lijnenspel en onderhuids is de hatchback verfijnder dan ooit.

Opvallend zijn de slanke koplampen, de dominerende vijfpunts grille met actieve sluiter om het brandstofverbruik te verminderen, de sportieve onderlip van de bumper en de vloeiende lijnen langszij. De achterkant wordt versierd met een uitlaat aan elke kant. In totaal is de Mazda3 voortaan 4.465 mm lang, 2.053 mm breed en 1.450 mm hoog, terwijl de wielbasis toenam tot 2.700 mm.

Ook binnenin neemt Mazda een stap in de goede richting door materialen te gebruiken van hogere kwaliteit en ook het interieurdesign naar het volgende niveau te brengen. Een nieuw instrumentencluster, pianozwarte accenten en comfortabele zetels in zowel stof of leder begroeten bestuurder en passagiers. Er is ook een nieuw infotainment systeem dat voldoet aan de laatste connectiviteitsstandaarden, terwijl optioneel zelfs een Active Driving Display wordt geïnstalleerd. Snelheid en navigatie kunnen op dit head-up display worden weergegeven.

Onder de motorkap vinden we niet enkel het innovatieve i-ELOOP remenergie recuperatiesysteem, ook de gekende motoren uit de Mazda6 doen hun intrede. Buiten dan de kleine 1.5-liter SKYACTIV-G, die 100 pk levert en de Mazda3 in 10,8 seconden naar 100 km/u stuurt. De 2.0-liter benzinemotor levert zoals geweten 120 of 165 pk en de 2.2-liter diesel produceert 150 pk. Naast het vermogen bedraagt ook het koppel exact dezelfde 380 Nm als in de Mazda6 Sedan die wij eerder testten. Schakelen gebeurt via een manuele of automatische zesbak. De Mazda3 SKYACTIV-D legt zo’n 90 kilogram minder in de weegschaal dan zijn dieselvoorganger.

Tot slot namen de ingenieurs ook de vering, dempers en stabilisatoren onder handen om de stabiliteit en het dynamische rijgedrag te bevorderen. De elektrische stuurbekrachtiging werd geoptimaliseerd voor een beter gevoel en een directere feedback. Beschikbare veiligheidssystemen variëren van een High Beam Control, Blind Spot Monitoring en een Smart City Brake Support tot een adaptieve Radar Cruise Control.