Lamborghini Cabrera LP600-4 - Gallardo opvolger
Zien we hier de eerste beelden van de Lamborghini , de opvolger van de bijzonder succesvolle Gallardo?

Eindelijk krijgen we bewijs dat Lamborghini druk in de weer is met de opvolger van de Gallardo. Autoconstructeurs doen steeds meer en meer moeite om hun toekomstige bolides zo goed mogelijk af te schermen, al komen ze sporadisch zelf ook naar buiten met spyshots. Op deze foto’s zien we 2 zeer duidelijke Lambo’s nabij een testfaciliteit van de Italianen, zo getuige toch de Stier aan de muur.

Aan de voorzijde bemerken we nog heel wat gelijkenissen met de huidige Gallardo, de achterzijde lijkt dan weer vernieuwd. De dikke camouflage geeft ongetwijfeld een vrij vertekend beeld, voor de onthulling moeten we kijken richting september voor het Autosalon van Frankfurt. Het zal je niet verwonderen dat er designelementen overgenomen worden van de Veneno en de Egoista, al bezit elke Lamborghini een gepaste eigenheid.

Motorisch zou er wel al meer gekend zijn dankzij loslippige eigenaars die al eens gepolst hebben bij hun dealers. Qua vermogen wordt er gesproken over meer dan 600 pk, al zegt de ene 620 terwijl de andere gaat voor 630. Ook de vierwielaandrijving zal nog steeds van de partij zijn, al zou er in de toekomst ook een achterwielaangedreven variant op de markt komen. Met de verwachtte Cabrera naam wordt het dus Lamborghini Cabrera LP630-4, al had de pers de laatste 3 modellen het nooit bij het rechte einde.

Sinds 2003 kon je de instapper van het Lamborghini gamma enkel maar krijgen met een V10, maar dat zou nu ook gaan veranderen. De Deense fotograaf van onderstaande foto’s beweert dat de wagen eerder klonk als een zes of achtcilinder, waarmee de Italiaanse autobouwer nogmaals een heilig kastje ingooit. Of de goede man heeft wat last van zijn gehoor, of er wordt gebruik gemaakt van cilinderuitschakeling of Lamborghini ontsnapt ook niet aan het downscalen van motoren. Nu Audi voor haar RS6 en S8 ook de V10 geschrapt heeft is er weinig toekomst voor de Lamborghini V10, mocht dit effectief zo zijn dan zal er toch heel wat commentaar komen.

De Gallardo is deels gebaseerd op de Audi R8 die niet toevallig met een V8 én V10 motor geleverd wordt, de Gallardo opvolger zal tot 25% meer onderdelen gaan delen met concerngenoot. Qua aandrijflijn zou Lamborghini nog steeds geen graat zien in een dubbele koppeling, wat bij de Aventador met zijn IS-R systeem ook niet het geval is wegens teveel overgewicht.

Allemaal veel vragen en vage feiten, maar het doet ons goed om eindelijk wat spyshots te zien. Of het nu een testmule is of niet, de achterzijde ziet er nu al goed uit met de integratie van de uitlaten onderaan. Wordt ongetwijfeld vervolgt!