Porsche 911 50th Anniversary Edition
De Porsche 911 mag dit jaar 50 kaarsjes uitblazen en komt daarom met een speciale editie van de 991 Carrera S!

De Porsche 911 is een halve eeuw oud, tijd dus voor een feestje waar de 901 vijftig jaar geleden zijn debuut beleefde: het Autosalon van Frankfurt. Een gelimiteerde editie op basis van de nieuwste 911 Carrera S zal er de show stelen, met net als vijftig jaar geleden nog steeds een flat-six in de kont en louter achterwielaandrijving. Slechts 1963 stuks zullen er gebouwd worden, natuurlijk verwijzend naar dat magnifieke geboortejaar.

De Porsche 911 50th Anniversary Edition is echter geen normale Carrera S, zó weinig moeite hebben de Duitsers nu ook niet gedaan. Net zoals de Carrera GTS van de vorige 997-generatie, krijgt deze gelimiteerde editie de gespierde bips van de Carrera 4 modellen. Ook het Porsche Active Suspension Management (PASM) werd volledig toegespitst op de toegenomen spoorbreedte en een sportuitlaat moet voor net wat extra emotie zorgen. Bedoeling is de klanken van de luchtgekoelde boxers van weleer na te bootsen, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. De flat-six levert net zoals in de Carrera S een vermogen van precies 400 pk, goed voor een sprint van 0-100 km/u met manuele zevenbak in 4,5 seconden en een top van 300 km/u.

Uiterlijk onderscheidt de 911 50th Anniversary Edition zich met drie mogelijke kleurtjes: Grey Metallic, Graphite Grey of Black Monochrome. Grijsachtig all the way, maar met chroom afwerking rond de voorste inlaten, het motorcompartiment en tussen de twee LED achterlichten. Exclusieve 20-inch lichtmetalen velgen brengen een ode aan de legendarische “Fuchs” wielen en werden afgewerkt met een matzwarte lak en een glanzend centrum. Het Porsche Dynamic Light System (PDLS) met bi-xenon koplampen en dynamische bochtenverlichting behoort tot de standaarduitrusting. De “911 50”-badge met 3D effect op de kont mogen we natuurlijk ook niet vergeten.

Dezelfde cijfers vinden we terug in drie kleuren op de hoofdsteunen van de twee sportzetels binnenin als in twee kleuren op de tachometer en de instapdrempels. Het productienummer is terug te vinden op het paneel van de bekerhouder. Verwijzingen naar de originele 911 worden verder gelegd met de groene belettering van het instrumentenpaneel en witte naalden, alsook met  het “Pepita” patroon in de lederen zetels. De versnellingspook, decoratiepanelen op het dashboard, de deuren en de middenconsole in gebrusht aluminium komen uit het Porsche Exclusive Program. Vanaf 23 september is de gelimiteerde 911 terug te vinden bij de dealers, alleen nog uitmaken of je er +121.119 euro wil aan besteden of nog even wil wachten op een volgende special edtion die er sowieso nog aankomt.