Volkswagen werkt momenteel aan een DSG-transmissie met 10 verzetten en een extra performante dieselmotor.

Op het International Vienna Motor Symposium kondigde Dr. Winterkorn een nieuwe dieselmotor en versnellingsbak aan als onderdeel van het stappenplan om tegen 2020 de gemiddelde CO2-uitstoot over het hele gamma te verlagen tot 95 gram/kilometer. Meneer Winterkorn gelooft nog sterk in de verbrandingsmotor en is ervan overtuigd de brandstofefficiëntie nog met 15 procent te kunnen verhogen.

Hoewel er nog niet meteen een lanceerdatum voor de twee technische ontwikkelingen werd gegeven, wou de man al even pochen met een 134 pk-per-liter cijfer. Een stuk sterker dus dan de krachtbron in de Golf GTD, die slechts 92 pk per liter uitperst. Verder zou de motor een variabele kleppentiming krijgen en een injectiedruk tot 3.000 bar. Een innovatieve e-booster (elektrische turbo) is ook onderdeel van het systeem.

Andere nieuwtjes waren dat de Plug-In Panamera en Audi A3 e-tron zeer binnenkort in productie zullen gaan en gelijkaardige versies van de Golf, Passat, Audi A6 en Porsche Cayenne op komst zijn. Tot slot zet Volkswagen ook in op gas-aangedreven voertuigen zoals de eco-up! en binnenkort zowel de Golf GTI BlueMotion als Audi A3 g-tron. (Via: AE)

Rijtest Skoda Rapid