Rijtest BMW 125i Sporthatch F21
Minder deuren, meer esthetische vreugde: de BMW 1-Reeks Sportshatch.

Vaarwel aan de Ford Focus driedeurs, vaarwel aan de Renault Clio driedeurs. Maar niet alleen zij, ook hoger gepositioneerde constructeurs als Mercedes-Benz voorzien enkel nog een vijfdeursversie van hun bestverkopende hatchbacks. Zelfs al gaat het om een ST, RS of AMG, de driedeurs is het einde nabij. Kosten besparen of een kleine niche, die-hard klanten plezieren? Voor de meeste constructeurs een retorische vraag.Tenzij je slogan natuurlijk Freude am Fahren is, want BMW biedt zoals de traditie dicteert in de catalogus ook een Sportshatch aan van de 1-Reeks F20. Steevast met achterwielaandrijving, waarmee de 1-Reeks Sportshatch een clubje opricht waarin de Audi A3 meteen persona non grata is. Wij gingen op stap met de op één na sportiefste variant: de (F21) 125i.

Rijtest BMW 125i

Rijtest BMW 125i Sporthatch F21Rijtest BMW 125i Sporthatch F21

Een lange wielbasis, korte overhangen en de voor BMW karakteristiek uitgestrekte motorkap maken van de BMW 1-Reeks op zich al een dynamische verschijning. Verwijder twee deuren, houd twee langgerekte exemplaren met frameloze ruiten over en de Sportshatch is geboren. Zij het nu de zwepende lijn langszij, de licht aflopende daklijn, de imposante nieren vooraan of het brede spoor gezien langs achter: de 1-Reeks Sportshatch heeft een uiterst krachtig voorkomen, zeker in Sport line. Maar vink het M Sportpakket aan en je krijgt nog extra eye candy: een exclusieve M voor- en achterbumper, zijschorten en M lichtmetalen velgen (tenzij het sneeuwt) met daarachter blauwe M remklauwen zetten het atletische karakter extra in de verf. Achteraan zorgen een subtiele diffuser en verchroomde dubbele uitlaatpijp voor de afwerking. En eens je zover gaat, zou het exclusieve Estorilblau geen grote financiële aderlating meer mogen zijn.

Rijtest BMW 125i

Rijtest BMW 125i SportsHatchRijtest BMW 125i SportsHatch

En het sportieve zet zich verder in het interieur, dat om te beginnen duidelijk op één iemand werd afgestemd: de bestuurder. Het dashboard is gekend en tijdloos, de navigatie piekfijn in orde en de lederen fauteuils bieden een hoop meer comfort dan het meubilair in vele andere hot hatches. We zouden die laatste term bewaren voor de M135i, maar met het M sportstuur, het heerlijke M versnellingspookje en het M-logo op de instapdrempels waanden we ons meteen in de topper te resideren. Tenzij dan als het om de soundtrack gaat, want die wordt in de 125i uitsluitend door de audio-installatie geproduceerd. En dat misten we toch wel wat in de op-een-na snelste einser. Al is wat de ene mist, voor de andere een heerlijk comfort. Zelfs bij hogere Autobahn-cruisesnelheden blijft het immers ten allen tijde muisstil in de 125i. Ook achteraan zitten de passagiers dankzij 21 millimeter extra beenruimte ten opzichte van de E81-generatie genereus en de bagageruimte groeide met 30 eenheden tot 360 liter, uitbreidbaar tot 1.200 liter bij het neerklappen van de achterbank. Enkel de toegang tot die achterbank, met twee of drie zitplaatsen verkrijgbaar, is gezien de driedeurs configuratie iets moeilijker bereikbaar. Maar wees eerlijk: je slaapt ook liever op de grond naast Angel Miranda Kerr dan op een warme, zachte matras.

Rijtest BMW 125i

Rijtest BMW 125i SportsHatch F21Rijtest BMW 125i SportsHatch F21

Al wil je tout court geen passagier zijn in een hatchback met 218 pk op de achterwielen, dat sinds die nieuwste generatie echter niet langer afkomstig van een hoogtoerige en atmosferische zes-in-lijn, maar van een viercilinder turbomotor met 2.0-liter slaginhoud. Een stuk efficiënter en meer koppel (310 Nm), dat bovendien al lager in de toeren beschikbaar is. Al vanaf 1.350 omwentelingen per minuut, waardoor rijden met een 125i toch een totaal verschillende beleving wordt. Afzakken tot 90 km/u in zesde en terug aanzetten vereist zo geen schakelmanoeuvre: de gasrespons is direct en van turbolag is absoluut geen sprake. Je ziet de snelheidsmeter met rasse schreden toenemen tot desgewenst 245 km/u. Zonder een krimp te geven, zonder geluid. Rijden met de nieuwe 125i is dus als met een HST-trein door het landschap zoeven: uiterst comfortabel en zéér snel, maar met helaas weinig beleving. Het motorblok is zo lineair dat je nooit echt een duw in de rug krijgt en zo stil dat je nooit beseft dat je eigenlijk alweer de snelheidslimiet hebt overschreden. Alleen in tweede versnelling versnelling bezorgt het turboblok écht een stevige duw in de rug en een grote lach op het gezicht.

Rijtest BMW 125i

Maar voor jullie beginnen twijfelen, de vorige paragraaf vertelt slechts 20% van het verhaal. En zoals het 20/80 paretoprincipe gaat, is het de overige 80% die er écht toe doet en van de 125i F21 een topwagen maakt.  De sprint van 0-100 km/ u in slechts 6,4 seconden is zeer leuk, maar een 125i de bocht omgooien is zoveel leuker. Met zijn harmonieuze gewichtsverdeling en achterwielaandrijving is de wagen zonder twijfel de meest wendbare in zijn segment. Het M sportstuur en de M sportophanging verhogen het plezier alleen maar. Net als het kleine M-pookje, dat de band tussen man en machine vervolledigt. Op een bochtig parcours verandert de 125i van HST-trein naar uiterst enthousiaste speelkameraad. De Driving Experience Control schakelaar in Sport is de boodschap, of zelfs Sport+ als de omstandigheden en de ervaring het toelaten. Vergeleken met zijn voorganger nam de wielbasis met 30 mm toe en het spoor met respectievelijk 51 mm en 72 mm voor- en achteraan, wat de stabiliteit en zekerheid wel een stuk verhoogt. En wie bovendien nog steeds bang is van de combinatie achterwielaandrijving en sneeuw: met een setje winterbanden en alle elektronische systemen ingeschakeld blijft zelfs de krachtige 125i ten allen tijde met de neus in de rijrichting.

Rijtest BMW 125i

Rijtest BMW 125i SportsHatch F21Rijtest BMW 125i SportsHatch F21

Hier gaan we ondertussen al richting prijs- en optielijst, dewelke op zich bij BMW al sowieso telkens een avontuur vormen. De reis doorheen de prijslijst begint bij de 114i Sportshatch, die minstens 21.900 euro kost. De goedkoopste diesel is de 114d voor 22.350 euro, terwijl de populaire 116d EfficientDynamics Edition in driedeurs 23.700 euro moet opbrengen. De prijzen voor onze testwagen starten bij 31.300 euro, terwijl het tripje eindigt bij 39.610 euro. Het navigatiesysteem Professional (€2.430) of het HiFi-luidsprekersysteem (€360) zouden we al eens links durven laten liggen, en de reden waarom we nog 325 euro bovenop dat navigatiesysteem zouden betalen voor de aanduiding van de maximumsnelheid, is ons volledig zoek. Maar het Light Pack (€1.290) met Xenonlichten en de LED corona’s vinden we esthetisch noodzakelijk. Niet noodzakelijk, maar wel voor de liefhebbers is er het M Sportpakket, dat weer 2.450 euro aan de prijs toedikt. We zouden de hele optielijst kunnen doorlopen, maar daar willen we niet aan beginnen. Trouwens, de uitgebreide configurator zelf induiken kan zo nu en dan ook eens leuk zijn. Zeker gezien de keuzes ook meteen mooi worden afgebeeld.

Rijtest BMW 125i

Conclusie

De nieuwe BMW 1-Reeks Sportshatch is een streling voor het oog. De dynamiek die hij uitstraalt, maakt hij bovendien ook waar wanneer de weg van A naar B via bochten C, D en E gaat. De compacte afmetingen, de uitstekende gewichtsverdeling en natuurlijk de achterwielaandrijving maken van de 1-Reeks op dat moment heer en meester in zijn segment. In rechte lijn kon de 125i ons iets minder bekoren. Al was dat misschien omdat we sensationele acceleraties verwachtten en een luid gebrul, terwijl we geluidscomfort en lineaire HST-snelheid in gedachten moesten hebben. Geef ons dan liever de esthetische meerwaarde van de Sportshatch, het karakter van de M sportophanging, het M sportstuur en M  versnellingspookje, en dan gelinkt aan de 2.0-liter dieselmotor die zich bij ons al meermaals bewezen heeft. Wil je toch benzineplezier, ga dan meteen voor de M135i, wat we jullie in een van onze volgende rijtesten sowieso zullen bevestigen!

Rijtest BMW 125i

Overzicht

+ Looks
+ Wegligging

– 2.0-liter turbo benzinemotor mist karakter
– Verbruik (9,2 liter/100 kilometer) – waaronder nochtans veel snelweg

Rijtest BMW 125i

Tekst & Foto’s: Tim De Baets