Lexus LS600h test 2013
Daar waar de vorige Lexus LS al snel als oudbollig bestempeld werd, kan dat over de nieuwe Lexus LS niet meer gezegd worden.

De nieuwe Lexus LS neemt de looks over van de nieuwe Lexus GS, maar is nog een stuk bombastischer dan de verfijnde GS. Aan de voorkant vinden we een gigantische hexagonale grille terug, die inmiddels een designkenmerk is geworden van Lexus. Ook de koplampen zijn een uitgesproken designkenmerk van Lexus aan het worden. Het nieuwste stel dat de LS siert lijkt sprekend op het paar dat we bij de GS terugvinden. Gaat Lexus Audi achterna? Gelukkig niet, want aan de achterkant is de LS een stuk rechthoekiger afgelijnd en oogt de wagen als een echt slagschip. De diffuser achteraan doet ons vermoeden dat het hier over een F-Sport model gaat. De badges op de flanken die boven de sportieve velgen pronken, nemen hierover alle twijfel weg: de Lexus LS is officieel een stuk sportiever geworden dan zijn voorganger. En daar zitten niet alleen de F-Sport badges voor tussen, ook de verbeterde motorisatie van de LS600h waar we mee op pad gingen, toont een begin van sportiviteit. Benieuwd wat we nog allemaal gaan ontdekken op deze Lexus.

Test Lexus LS600h 2013 (5)

Test Lexus LS600h 2013 (15)Test Lexus LS600h (17)

Aan de binnenkant lijkt het erop dat Lexus het interieur van de vorige generatie LS genomen heeft en het zoveel mogelijk op dat van de GS heeft laten lijken, eerder dan van een wit blad te vertrekken. Zoals het een Lexus weliswaar betaamt zijn alle materialen dan weer van hoogstaande kwaliteit en is de afwerking minitieus. Het is enkel jammer dat het geheel een beetje homogeniteit mist. Pluspunten zijn de heerlijk zitten zetels, de ruime achterbank en het gigantische centrale scherm dat iets wegheeft van een home-cinema. Het kan bediend worden met een intuïtieve muis. Handig! Omdat er aan de buitenkant behoorlijk wat F-Sport badges kleven, heeft ook Lexus het interieur sportief vormgegeven. Zo getuigen onder meer de sportpedalen, het sportstuur en de halve kuipzetels. In Sportmodus maakt de ECO-toerenteller overigens plaats voor een echte toerenteller. Een leuk extraatje! Hoe goed het werk dat Lexus geleverd heeft ook mag zijn, echt opboksen tegen Duitse concurrenten zit er bij deze generatie jammer genoeg nog net niet in.

Test Lexus LS600h 2013 (10)

Test Lexus LS600h 2013 (11)Test Lexus LS600h 2013 (12)

Onder de motorkap van de LS600h vinden we enerzijds een 5.0 liter grote V8 terug, anderzijds is er ook nog een elektromotor die de wielen aandrijft. De aandrijving is dus zeer vlot, maar voelt soms behoorlijk neutraal aan door het feit dat de LS600h over een E-CVT-automaat beschikt. Het geheel is goed voor een vermogen van 445 pk. Het gaspedaal vloeren resulteert in een sprint van nul naar honderd in 6,1 seconden, maar mist de sensatie die je zou verwachten van een wagen waar een F-Sport badge op kleeft. Accelereren voelt eerder majesteus aan. Wat op zich een compliment is. Waar hybride bij Toyota voor zuinigheid staat, staat dat bij Lexus eerder voor extra kracht. Echt zuinig is de LS600h dan ook niet bepaald. Met een dorst van 12,6 liter – Lexus zelf spreekt van 8,6 liter – per 100 km is de wagen alles behalve crisis-proof. Maar als je het geld voor een LS600h op tafel kan leggen, zou het normaal geen probleem mogen zijn een tankbeurt te financieren. Zuinig het stadsverkeer door kan dan weer met gemak: de elektromotor kan volledig zelfstandig rijden tot en met 67 km/u.

Test Lexus LS600h 2013 (6)

Test Lexus LS600h 2013 (9)Test Lexus LS600h 2013 (16)

De Lexus LS600h gaat voor €115.200 euro over de toonbank. Veel geld, maar je krijgt er natuurlijk wel een hybride luxeslee voor die standaard een genereuze uitrusting kent. Zo krijg je 19″ velgen, een regensensor, een GPS, een premium geluidsysteem, een enorm 12,3″ groot centraal scherm, lederen zetels, houtinleg… alles wat je maar kan wensen! Een versie met verlengde wielbasis kost zo’n €15.000 extra. Behoorlijk wat geld, al is dat voor kopers van de LS600h allicht peanuts. Voor de F-Sport lijn waar ons model mee uitgerust werd, vraagt Lexus €5.200, terwijl de luxueuze President Line zo’n €21.000 moet opbrengen. Goedkoop? Alles behalve! Maar waar voor je geld krijg je bij Lexus altijd.

Test Lexus LS600h 2013 (2)

Een centrale knop op het dashboard laat je toe verschillende rijmodi te selecteren. Helemaal links vinden we de ECO-Stand terug die de wagen op z’n zuinigst laat rijden. Daarnaast is de Comfort-stand terug te vinden die de dempers op hun zachtste stand instelt. Iets interessanter zijn de Sport en Sport+ die het volle vermogen van de wagen aanspreken en de demping ook iets harder instelt. Het verschil tussen de verschillende standen is niet bepaald groot, de kleine nuances maken rijden met de LS600h evenwel nog iets aangenamer. Het stuurgevoel is in orde voor een grote cruiser als de LS. Echt veel feedback is er dus niet en soms kan het stuur al eens vaag aanvoelen, maar over het algemeen gedraagt de LS zich zoals hij dat zou moeten.

Test Lexus LS600h 2013 (4)

Test Lexus LS600h 2013 (3)Test Lexus LS600h 2013 (7)

Conclusie

De Lexus LS is qua design eerder een revolutie dan een evolutie, terwijl dat bij de rest van de wagen omgekeerd is. Deze heerlijke luxeslee laat zich comfortabel sturen, beschikt over meer dan voldoende kracht en is tegelijkertijd uiterst stil wanneer er mee gereden wordt. De ideale wagen in feite om in gevoerd te worden. En om vervoerd te worden moet je zelfs niet per se de verlengde versie van de LS aanschaffen, ook de standaard wielbasis biedt al meer dan voldoende beenruimte. Voldoende Europees en technologisch hoogstaand om de Duitse concurrenten aan te pakken is de LS nog net niet, maar als we zien welk een vooruitgang de LS gemaakt heeft in vergelijking met zijn voorganger, mogen diezelfde Duitsers alvast beginnen beven voor de volgende generatie.

Test Lexus LS600h 2013 (8)

Test Lexus LS600h 2013 (13)Test Lexus LS600h 2013 (14)

Overzicht

+ Stil
+ Comfortabel
+ Hybrid Power
+ Topinterieur…

– … maar de concurrentie doet beter
– F-Sport badge is writing cheques the LS can’t cash

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes