Autosalon Geneve 2013 - Volkswagen
Volkswagen heeft een hele resem nieuwigheden naar Genève meegebracht.

Volkswagen is talrijk vertegenwoordigd in Genève en heeft voor iedereen wat lekkers mee. Wanneer je echter ziet dat zo goed als elke nieuwigheid gebaseerd is op de Volkswagen Golf, daalt het aantal weliswaar sterk. Toch zijn we blij dat VW enkele spannende varianten van het massaproduct lanceert: onder andere de Golf GTI en de Golf GTD.

De Golf VII GTI is voortaan beschikbaar in twee varianten: Standard en GTI Performance. Onder de motorkap ligt weliswaar dezelfde 2.0-liter TSI, maar deze levert in de Standard 220 pk en in de GTI Performance 230 pk. Ook krijgt de ‘premium’ GTI een sperdifferentieel. Het koppel bedraagt in beide wagens een knappe 350 Nm en wordt overgebracht op de voorste twee wielen. De sprint van 0-100 km/u duurt minstens 6,4 seconden. En dat is precies even snel als de Golf VI R Cabrio, die eigenlijk over 261 pk beschikt. De nieuwe Golf werd, los van het feit dat we hier vergelijken met een cabrio, duidelijk toch een stuk lichter!

De Golf VII GTD op zijn beurt krijgt iets meer koppel (380 Nm), maar iets minder vermogen (184 pk). De sprint naar 100 km/u duurt dan wel iets meer dan een seconde langer, het verbruik van deze sportieve roetstoker zou gemiddeld slechts 4,2 liter per 100 kilometer bedragen. Maar als het echt clean moet zijn, dan koop je binnenkort misschien beter de e-Golf, die geen gram CO2 uitstoot en een autonomie van zo’n 175 kilometer zou moeten halen. Is mild offroaden meer je ding of woon je in een sneeuwrijke omgeving, dan is de Golf 4Motion de uitgelezen kandidaat. En een grote koffer belangrijk, dan ga je best meteen voor de Golf Variant.

Naast dit hele Golf-verhaal toont Volkswagen op de stand ook de Polo R en enkele concepten. De XL1 op zijn beurt lijkt misschien wel een concept, maar is momenteel volledig klaar voor productie. De futuristische verschijning verbruikt slechts 0,9 liter per 100 kilometer en daarmee is Volkswagen 100% geslaagd in haar opzet. De Cross Up! vertegenwoordigt de kleine stadsrakker in Genève, en naast wat plastic accenten is het gewoon nog steeds een Up!. Motoren en aandrijving bleven onaangeroerd.