Autosalon Genève 2013 - Peugeot
Peugeot toont hun nieuwste crossover aan het grote publiek, en pakt daarnaast uit met een arsenaal aan hybrides.

De crossover waarvan sprake is de productieversie van de 2008-concept. De naam wordt gewoon overgenomen. Gebaseerd op een 208, maar op iets omhooggekrikt in de stijl van de 4008. Een stoere 208, zo je wil. De motoriseringen worden ook overgenomen uit de 208. Opmerkelijk detail: dit model vervangt de 207 SW, er komt dus geen break-versie van de 208.

Productieklare hybrides zijn er onder vorm van de 508 HYbrid4 en de 3008 HYbrid4. Hierbij kiest Peugeot-Citroën voor een diesel als ontploffingsmotor, in tegenstelling tot de meeste andere hybridesystemen op de markt die een benzinemotor gebruiken. De nieuwe technologieën waarmee Peugeot bezig is echter, spreken tot de verbeelding. De ‘2008 Hybrid air’ bijvoorbeeld, combineert dit keer wel een benzinemotor met – inderdaad – persluchttanks. In plaats van een elektromotor wordt dan een pomp via een speciale versnellingsbak aan de verbrandingsmotor geknoopt. Een andere joint-venture met andere Franse reus, Total, resulteert in een model dat vooralsnog de 208 HYbrid FE wordt genoemd. FE staat voor ‘fun and efficient’. Het uiteindelijke doel is om een 0 tot 100-tijd van 8 seconden te realiseren terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 49 gram per kilometer.

Andere leuke modellen die ook aanwezig zijn omvatten de 208 in XY-uitvoering en last-but-not-least: de 208 GTi die we vorig jaar in Parijs voor het eerst zagen. Als dreamcar tenslotte halen de Fransen nog eens de Onyx-concept van stal.