Autosalon Geneve 2013 BMW
Op de stand van BMW in Genève is de 3-Reeks GT de grootste aandachtstrekker.

BMW heeft duidelijk geleerd uit haar ‘fouten’ met de 5-Reeks GT, want met de 3-Reeks GT zijn de Duitsers er beslist in geslaagd op esthetisch vlak het dynamische aspect ten volle te bewaren. Wel is de 3-Reeks GT een stuk praktischer dan de 3-Reeks Berline en de 3-Reeks Touring: de koffer biedt ruimte aan 25 liter extra bagage (520 liter), de achterste zetels zijn makkelijk neer te klappen en de achterste passagiers krijgen een hoop meer ruimte. De wielbasis nam immers 110 mm toe en de daklijn komt 81 mm hoger.

Al bleef het dynamische niet beperkt tot het esthetische: de 3-Reeks GT heeft een 50:50 gewichtsverdeling en kreeg een uiterst stijf, lichtgewicht carrosserie. Onder de motorkap komen krachtbronnen die een vermogen leveren van 143 pk tot 306 pk. Voor dat laatste cijfer zorgt een heerlijke zes-in-lijn in de 335i Gran Turismo. Een manuele zesbak is standaard, maar hoogstwaarschijnlijk kiest het doelpubliek van deze 3-Reeks GT eerder voor de achttraps automaat. Aan ons moet je het echter niet vragen: een 335i, manuele zesbak en het M Sport Pakket alstublieft!

Verder toont BMW in Genève ook de M-versie van de 6-Reeks Gran Coupé. De luxueuze vierdeurs krijgt voortaan ook de 4.4-liter V8 met 560 pk en 680 Nm onder de motorkap. Natuurlijk is de M6 Gran Coupé ook uiterlijk te onderscheiden, kreeg de wagen een actief differentieel op de achteras en een M-specifiek chassis. De nieuwe Z4 Roadster daarentegen is ietsje braver, maar is met zijn nieuwe 2.0-liter instapper voor een nog groter publiek bereikbaar dan voorheen. Het dakje open, achterwielaandrijving, een manuele zesbak en 156 pk zijn meer dan genoeg om de zomerse dagen met Sheer Driving Pleasure te vullen.

Op elektrisch vlak toont BMW in Genève de Concept Active Tourer, de eerste Bimmer waarbij de verbrandingsmotor de voorwielen aandrijft. Een elektromotor drijft de achterwielen aan. Bovendien zullen ook de i8 Concept Spyder en i3 Concept Coupé aanwezig zijn. De laatstgenoemde zal optioneel ook met range-extender te verkrijgen zijn, wat het rijbereik vergroot van 160 kilometer tot 300 kilometer. Volgens velen zou deze kleine krachtbron afkomstig kunnen zijn van de BMW tweewieler divisie. In de i8 Concept Spyder ligt natuurlijk sowieso een driecilinder, om de prestaties nu en dan een duwtje in de rug te geven.