Porsche 911 GT3 991 2013
De nieuwste generatie Porsche 911 GT3 is sneller dan ooit: 0-100 km/u in slechts 3,5 seconden.

De gelekte afbeeldingen stonden nog maar net online toen Porsche met een officieel persbericht naar buiten kwam. Morgen onthult de constructeur de 991 GT3, volgens vele liefhebbers dé referentie tijdens de gevorderde track day. En de nieuwste generatie neemt een serieuze voorsprong op zijn voorganger: de power-to-weight ratio bedraagt amper 3,0 kg/pk en een rondje Nürburgring Nordschleife duurt slechts 7 min 30 seconden. Bovendien brengt de nieuwste GT3 een primeur voor een productie-Porsche: meedraaiende achterwielen.

Het hart van de Porsche 911 GT3 is gelukkig nog steeds een zescilinder boxermotor, wordt nog steeds atmosferisch beademd en steunt nog steeds op de achteras. Met een longinhoud van 3.8-liter produceert het motorblok 475 pk bij een maximum van 8.250 toeren per minuut, al gaat de 911 maar in de rev-limiter bij 9.000 omwentelingen. De sprint van 0-100 km/u duurt slechts 3,5 seconden en de topsnelheid bedraagt een dikke 315 km/u. De transmissie daarentegen is niet langer een manuele bak, maar is voortaan een PDK-transmissie die gebaseerd werd een sequentiële versnellingsbak uit de autosport. De enige achteruitgang voor de echte volbloeden onder ons.

Uiterlijk onderscheidt de 911 GT3 zich van de Carrera S met zijn 44 mm breder spoor, een grote vaste spoiler en naar traditie een dubbele centrale uitlaat. Vooraan zit er eveneens nog een gleuf in de motorkap en de 20-inch lichtmetalen velgen hebben nog steeds een centrale wielmoer. Zoals eerder gezegd kunnen de achterwielen wel voor het eerst meedraaien met de voorwielen, of in tegengestelde richting, afhankelijk van de snelheid. De wendbaarheid van de Erlkönig neemt daarmee nóg toe. Vanaf augustus 2013 zal de wagen gelanceerd worden en in Duitsland moet de nieuwste 911 GT3 minstens 137.303 euro opbrengen. Vanaf we de Belgische prijzen kennen, laten we het jullie weten. Je kan echter niet vroeg genoeg beginnen sparen…