Audi A3 e-tron
Audi werkt naarstig verder aan haar hybride-technologie en toont in Genève de A3 e-tron.

In Genève toont Audi voor het eerst de e-tron versie van haar A3 hatchback. De wagen krijgt geen volledig elektrische aandrijflijn, maar een combinatie van een 1.4-liter TFSI met 150 pk met een elektromotor van 75 kW. Samen goed voor een dik vermogen van 204 pk, waarmee de A3 amper 7,6 seconden nodig heeft voor de sprint van 0 naar 100. Audi wil haar sportieve verleden in de nabije toekomst duidelijk niet verloochenen.

Maar naast het sportieve karakter wil Audi natuurlijk ook de efficiëntie in de verf zetten: gemiddeld zou de A3 e-tron slechts 1,5 liter benzine verbruiken per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 35 gram per kilometer. In volledig elektrische modus haalt de A3 een top van 130 km/u, terwijl de maximale elektrische autonomie 50 kilometer bedraagt. Schakelen gebeurt via een high-tech zestraps e-S tronic, die het meer dan comfortabele 350 Nm koppel volledig op de voorwielen overbrengt.

De bestuurder kiest bovendien zelf tussen de verbrandingsmotor, elektromotor of de combinatie ervan. En zelfs in elektromodus is een krachtige acceleratie mogelijk zonder het inschakelen van de TFSI. Wanneer beiden samenwerken, krijg je natuurlijk een extra boost. Terwijl bij het liften van de rechtervoet beiden tijdelijk worden uitgeschakeld en de wagen in glijmodus overgaat. De A3 e-tron moet een realistische blik werpen op de toekomstige mobiliteit volgens Audi. Hybrides en plug-in hybrides zullen een beslissende rol spelen in de strategie van het bedrijf, dat geven de Duitsers nu al mee.