Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI Style
We moesten er even op wachten, maar de Hyundai i30 is nu ook verkrijgbaar als Wagon variant!

De Hyundai i30 vijfdeurs heeft al 378 liter bagageruimte ter beschikking maar dat is misschien voor de pakezels onder ons wat te weinig, vandaar de logische toevoeging van de Wagon variant. Zeker de zakelijke rijders verkiezen een ruimere wagen, al zal de familyman ook niet lang moeten twijfelen over extra laadruimte in zijn Hyundai. Standaard heeft deze 528 liter bagageruimte, als de achterbank – in de functionele 40:60 verhouding – neerklapt ontstaat er een zee van ruimte. Maar liefst 1.642 liter bagage (!) kan er nu gestockeerd worden, al gebiedt de eerlijkheid ons te melden dat een volwassen damesfiets er niet in ging. Daar zal de grote broer i40 Wagon zich waarschijnlijk beter toe lenen, verschil moet er nu eenmaal zijn.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

De voorzijde van de Hyundai i30 Wagon krijgt niet verwonderlijk het bekende familiegezicht, getekend door Chris Chapman onder de fluidic sculpture naam. Nieuwe toevoeging is onder meer de led dagrijverlichting die bijdraagt tot de knappe looks en herkenbaarheid op de wegen. De markante karakterlijn loopt van de voorzijde door tot de achterkant en geeft een sportieve uitstraling. De optionele chromen afwerking van de ramenframes geeft de saaie breakvorm direct wat meer sensatie. Achteraan vinden we wonder boven wonder geen led’s terug in de achterlichten, al wordt het led gemis gecompenseerd door een 3e stoplicht dat ingewerkt is in de subtiele kofferspoiler. Al bij al mogen we zeker gelukkig zijn met het werk van de Hyundai designers, tijdens de testperiode was iedereen gematigd enthousiast over de looks van de i30 Wagon. De opstart van een Europees design- en ontwikkelingsteam – ter waarde van 1 miljard euro – in Rüsselsheim begint overduidelijk zijn vruchten af te werpen. Met het achterhaalde Oosters design is overigens de onduidelijk CrossWagon term verdwenen.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Als we plaats nemen in de i30 Wagon krijgen we dezelfde positieve sfeer te verwerken. Een strak interieur met kwalitatieve materialen, al moeten de bekende Duitse premiummerken Hyundai nog niet direct vrezen. Je betaalt een correcte prijs, maar je krijgt een hele boel meer waar voor je geld. Zo heb je airco met 2 zones, keyless go, panoramisch zonnedak, een puik navigatie- en multimediasysteem, stuurwielbediening, USB/iPod connectie, een start/stopsysteem… Uiteraard is alles afhankelijk van het uitrustingsniveau, maar als je de basisvorm links laat liggen krijg je al heel wat lekkers. Allemaal pluspunten die de aankoop van de i30 Wagon dichterbij zal brengen, of toch sowieso een blik van nabij zal gunnen. De vele opbergvakken verspreid over de hele wagen dragen ook bij tot een positieve ervaring, het gekoelde handschoenkastje van 8 liter, ideaal voor voldoende verfrissing na een lange rit.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

De beige lederen zetels zitten heerlijk comfortabel met de perfecte zijdelingse steun. Ze zijn bovendien het summum van de mogelijkheden. Standaard krijg je stoffen exemplaren, optioneel kan je nog kiezen voor stof/leder of volledig zwart leder. De achterbank biedt op zijn beurt ook voldoende zitcomfort en beenruimte, zelfs voor de groteren onder ons. Een lange trip is zeker geen straf, het optionele panoramisch zonnedak (+ €1.200) biedt eindeloos veel kijkplezier voor de inzittende. Mocht het dan toch te warm onder de zon worden, dan kan het nog altijd geopend worden!

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Motorisch kregen we de krachtigste diesel mee, de bekende 1.6 CRDI met 128 pk die enkel beschikbaar is met een manuele versnellingsbak met 6 verzetten. Hierdoor is een topsnelheid mogelijk van 193 km/uur, een sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur duurt slechts 11 seconden. Hyundai spreekt zelf over 4,5 liter diesel per 100 km, wij kwamen na 860 km gevarieerd verkeer uit op slechts een litertje meer. Met een brandstoftank van 53 liter lijkt een enkele rit naar het Zuiden van Frankrijk (+- 1000 km) net haalbaar.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Allemaal aanvaardbare cijfers voor een vlotte wagen uit dit segment, enkel de positionering van de topversie lijkt wat verloren te gaan, toch in dieselminded België. Diezelfde 1.6 CRDI is er ook in een 110 pk versie, die maximaal 185 km/u kan en officieel 4,3 liter verbruikt. Met een prijsverschil van €1.000 tussen beide motorisaties lijkt de 110 pk variant de voorkeur te krijgen, deze kan overigens ook gekocht worden met een automatische versnellingsbak met 6 verzetten.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Daarnaast kan je ook nog kiezen voor de dieselinstapper, een handgeschakelde 1.4 CRDI met 90 pk die garant staat een topsnelheid van 170 km/u met een opgegeven verbruik van slechts 4,2 liter diesel. Deze heeft de laagste CO2 uitstoot en is daarmee ongetwijfeld de milieuvriendelijkste i30 Wagon, maar zal met zijn 1.300 kg minder vlot accelereren.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

De liefhebbers van benzine hebben slechts keuze uit 2 mogelijkheden, een 1.4i met 100pk of een 1.6 GDi die goed is voor 135 pk. Het verbruik schommelt respectievelijk rond de 6 en 5 liter, op papier is de handgeschakelde 1.6 GDi zelfs de snelste i30 Wagon uit het gamma. Slechts 9,9 seconden heeft deze nodig om het eerste honderdtal op de teller te toveren, al zal niemand een i30 Wagon kopen om sportief voor de dag te komen..

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Voor de sturing werd er beroep gedaan op het Flex Steer systeem, hiermee zijn er 3 standen die specifiek ontworpen zijn voor bepaalde situaties. Normal is ideaal voor in de stad, Comfort is bijzonder behulpzaam bij intensieve stuurmanoeuvres zoals parkeren en Sport biedt soelaas tijdens langere ritten. Echter wordt het nooit messcherp of gigantisch zompig, waardoor we 99% van onze testperiode op Normal reden. Aan veiligheidssystemen ook geen gebrek in de Hyundai i30, zowel (pro-) actieve als passieve hulpmiddelen zorgen ervoor dat het gevaar zoveel mogelijk gemeden wordt. Een EURO NCAP score van 5 sterren bevestigen de mooie marketingspraatjes.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

De optiepolitiek bij Hyundai bespaart de toekomstige koper veel hoofdzorgen, er zijn slechts 3 varianten in de aanbieding. Starten doen we bij Comfort, met onder andere getinte ruiten, centrale vergrendeling, in de hoogte/diepte regelbaar stuurwiel, een radio/cd speler met AUX/USB aansluiting… Pas echt interessant wordt het bij Lounge (+ €2.000), dan krijgen we nog eens elektrische ramen, verwarmde buitenspiegels, stuurwielbediening, statische bochtenverlichting, … erbij. Met de Style uitvoering (+ €2.500) wordt de i30 Wagon best begeerlijk, met onder meer cruise control en snelheidsbegrenzer, keyless go, regen/lichtsensor en een bijzonder goed werkend navigatie- en multimediasysteem. Om de ontbrekende noden van elk uitrustingsniveau nog aan te vullen kan er nog gekozen worden voor aanvullende packs zoals het Techno of Business pack.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Elke koper kan met de verschillende motorisaties en uitrustingsniveau’s zeker een passende i30 Wagon samenstellen. De instapper aan benzinezijde is de 1.4 GDi Comfort die de jouwe is voor €17.699, de benzinetopper is dan weer de 1.6 GDi Style voor €24.699. De dieselfans beginnen met de 1.4 CRDI Comfort ter waarde van €19.699, terwijl de 1.6 CRDI Style met 128 pk de showroom maar verlaat na het betalen van €26.699. Onze testwagen was daarbovenop nog eens royaal voorzien voor €4.200 aan opties.

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Behalve deze aantrekkelijke prijzen die vrij marktconform liggen, is misschien de unieke troef van Hyundai wel de Triple Care garantie voor 5 jaar. Tijdens deze 5 jaar geldt er een totale fabriekswaarborg zonder kilometerbeperking en is er een Europese mobiliteitsgarantie die je bijstaat bij pech onderweg. Alsof het nog niet genoeg is, mag je elk jaar gratis langs de Hyundai garage voor een voertuiginspectie tussen 2 reguliere onderhoudsbeurten door, zo ben je zeker dat je bolide in perfecte conditie is!

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Als we kijken naar de concurrentie zien we een heleboel spelers in dit gamma. De Kia Cee’d SW (1.6 CRDi Sense – €25.890) is wegens de nauwe familiebanden misschien wel de grootste rivaal, maar het verwondert dan ook niet dat de prijzen van de 2 broers vrij gelijklopend zijn. Daarnaast zijn de Europese constructeurs ook zeker een waardig alternatief met de Ford Focus Clipper (1.6 TDCi ECOnetic – €24.450), de Megane Berline (1.5 dCi Privilège – €26.800), de Peugeot 308 SW (1.6 e-HDi Allure – €25.760) of de Astra Sports Touer (1.7 CDTi Sport – €25.000). Als we even rationeel mogen denken kunnen we een soortgelijke Audi A4 Avant uitrusten voor ongeveer €45.000, de volgende keer dat je een bedrijfswagen mag samenstellen moet je misschien toch eens de Hyundai overwegen..

Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Conclusie

Naast het natuurlijke ruimtevoordeel van een Break kunnen we stellen dat de i30 Wagon met al zijn kwaliteiten een mooie toekomst staat te wachten. De tijd dat we Oosters vormgegeven budgetwagens voorgeschoteld kregen van de Koreanen ligt overduidelijk achter ons, we krijgen een bijzonder knappe wagen, zowel aan binnenzijde als buitenzijde. Naast zijn scherpe prijszetting en beperkte optielijst springt vooral het Triple Care garantieprogramma er met schouders uit in vergelijking met de concurrentie. De 1.6 CRDI dieselconfiguratie zouden we dan weer wel links laten liggen en het prijsverschil investeren in enkele opties die het leven alleen maar gemakkelijker zullen maken. Echt spannend wordt het uiteraard nooit met een i30 Wagon, maar zowel in de stad als op de snelweg kom je nooit in de problemen.

Overzicht:

+ Looks
+ Prijs
+ Bruikbaarheid
+ Triple Care garantie

– Topmotorisatie 128pk
Rijtest Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem