Chevrolet Corvette Stingray 2014
Chevrolet onthulde gisteren in Detroit de nieuwe Corvette Stingray: lichter, krachtiger, een stuk sneller en met manuele zevenbak!

We zagen al vele lekken en teasers, maar gisteren was het eindelijk zover: de onthulling van de nieuwe Chevrolet Corvette. De ondertussen zevende generatie van de legendarische Amerikaanse sportwagen is ongetwijfeld een van de hoogtepunten in Detroit en luidt een nieuw era in voor Chevrolet. De Corvette-ingenieurs beloven een perfecte balans tussen technologie, design en prestaties.

Wat het design betreft, herkennen we gelukkig nog steeds welk vlees we onder de kuip hebben. De neus kreeg een moderne interpretatie met LED’s en werd vervaardigd uit koolstofvezel. Langszij herkennen we de Corvette nog beter, maar achteraan krijgen we meer een revolutie dan een evolutie. We zien een prominente achterspoiler, vier dikke uitlaten en door de Camaro geïnspireerde achterlichten. Niet langer de typerende vier ronde achterlichten die al decennia meegingen.

Binnenin krijgt de Corvette voortaan een stuk hoogwaardigere materialen, waarmee de wagen eindelijk de Europese concurrentie een beetje kan bijblijven. Klanten krijgen een premium leder bekleding, koolstofvezel accenten en een aluminium afwerking. Bovendien werden ook twee 8-inch schermen geïnstalleerd die uiterst te personaliseren zijn. Er is tot slot keuze uit twee verschillende soorten zetels, die beiden een lichtgewicht magnesium frame meekregen voor het zachtst mogelijke comfort en de beste zijdelingse steun.

Onderhuids kreeg de wagen een nieuw aluminium frame met een resulterende en optimale 50-50 gewichtsverdeling. Het gewicht werd verder afgeschaafd met “carbon-nano” composieten vloerpanelen, lichtgewicht bumpers, deuren en andere verderlichte koetswerkpanelen. In de catalogus kan je ook nog het Z51 Performance Package aanvinken, waarvoor je een elektronisch gelimiteerd slipdifferentieel krijgt, een dry-sump olie-systeem en een verbeterde koeling voor de verschillende transmissiecomponenten. Dit model differentieert zich met een aerodynamische bodykit die de stabiliteit en grip aan hoge snelheid ten goede komt.

En het lekkerste hielden we voor het laatst, want onder de motorkap ligt een immense 6.2-liter LTI V8-motor met directe injectie, variabele kleppentiming en een compressieratio van maar liefst 11,5:1. De American Muscle levert 450 pk en een kppel van 609 Nm, waarmee de Corvette in minder dan 4 seconden naar 100 km/u accelereert. De Corvette vervoegt bovendien de Porsche 911 in het selecte clubje met zeven manuele versnellingen. Het verbruik, niemand boeiend, ging er ondanks de achterwege blijvende downsizing een stuk op vooruit. Of de wagen naar Europa komt, is niet geweten. Maar vanaf het derde kwartaal 2013 zal de wagen alvast in de Amerikaanse showrooms staan.