audi R8 e-tronAlhoewel de uiteindelijke productie van de Audi R8 e-tron nog steeds niet 100% zeker is, blijft Audi nieuwe details verspreiden over hun elektrische supercar.

Niettegenstaande zijn ongelofelijke prestaties op de Nürburgring, bestaan heel wat twijfels rond de ontwikkeling van de R8 e-tron. Voornamelijk omdat hij de lanceerdatum in 2012 miste en mede omdat de ontwikkeling op pauze zou staan. Audi ontwijkt echter alle vragen en blijft ongelofelijk enthousiast over hun “high-tech laboratory on wheels”.

Zo onthulden de Duitsers opnieuw enkele nieuwe details. Er zullen slechts negen uiterlijke componenten van de oorspronkelijke R8 worden overgenomen. De e-tron onderscheidt zich door versterkte carbonpanelen, unieke LED achterlichten en een uitgesproken lijn langszij met verlichte e-tron badges. Aërodynamisch zou de bolide volledig op punt staan en dankzij een verlaagde weerstandscoëfficient van 0.35 naar 0.27 zou het bereik met 40 kilometer toenemen.

Krachtbron van dienst is een 48.6 kWh lithium-ion batterij die twee elektromotoren aandrijft, waardoor er 381 pk en 820 Nm koppel ontwikkeld wordt. Nul naar honderd klokt op 4.2 seconden, de elektronisch gelimiteerde topsnelheid bedraagt 200km/u en het bereik komt op 215 kilometer per volledige oplaadbeurt. Grootste euvel bij elektrische wagens is het extra batterijgewicht en ook bij de R8 e-tron is dit geen uitzondering. Het 577kg zware batterijpack wordt gecompenseerd door ultralichte materialen als glasvezel, titanium, aluminium en carbon. Of dat genoeg is, blijft afwachten.