Peugeot 208 GTI
Peugeot toont in Brussel niet minder dan 28 personenwagens en bedrijfsvoertuigen, waaronder enkele Belgische premières.

Duizend negenhonderd vierkante meter, zo groot is de stand van Peugeot in Brussel. In Paleis 8 toont de Franse autoconstructeur maar liefst 28 personenwagens en bedrijfsvoertuigen, waaronder de volgende Belgische premières: de Partner Electric, de 208 GTi, de nieuwe RCZ en de 2008 Concept, voorbode van een toekomstige compacte crossover.

Gezien het salon dit jaar vooral aan bedrijfsvoertuigen is voorbehouden, beginnen we eventjes met de Partner Electric. Dit is geen hybride, maar een 100% elektrisch aangedreven versie van de Partner bestelwagen. Peugeot biedt professionals zo een extra mogelijkheid om hun bedrijfsvoertuigen zo goed mogelijk aan hun verplaatsingen aan te passen. De Partner Electric koppelt verantwoorde mobiliteit aan een subliem gebruiksgemak, zonder afbreuk te doen aan de verregaande veelzijdigheid en één van de grootste laadruimtes in zijn segment.

We springen niet graag van de hak op de tak, maar een model dat ons zo interesseert en we bijgevolg niet lager in dit artikel willen positioneren is de 208 GTi. Met de enorm succesvolle 205 GTi als één van de voorvaders, konden de Fransen geen half werk verrichten. Niet enkel kreeg de driedeurs GTi een 1.6-liter turbomotor met 197 pk aangemeten, een breder spoor en stijvere ophanging maken deel uit van de transformatie. Bovendien weegt de 208 GTi maar liefst 165 kg minder dan zijn voorganger, de 207 GTi. Deze hot hatch staat alvast in de top van ons verlanglijstje voor 2013!

En ook de RCZ staat ergens in dat verlanglijstje, al gaat het hier vooral om een facelift en zal er dus weinig veranderd zijn sinds ons laatste testrit met deze sportieve Franse Leeuw. Wat het meest opvalt is de nogal eigenaardige snoet van de nieuwkomer, die wij helaas nog moeten leren te appreciëren. Motorisch is er niets gewijzigd.

Helemaal nieuw daarentegen voor Peugeot is de 2008 Concept, waarmee de Fransen in het boomend marktsegment van de compacte crossovers willen doorbreken. Het concept is een voorbode van een productiewagen die in de zomer van 2013 al in de showrooms zou moeten staan. Ingenieurs en stilisten in Europa, China en Latijns-Amerika werkten samen om dit model tot realiteit te maken. Wij zijn benieuwd naar de definitieve uitwerking ervan!

Klik hier voor een overzicht van wat er te zien is op het autosalon van Brussel 2013.
Klik hier voor alle praktische saloninformatie.