Volvo V40 D2 Momentum Rijtest Header
De Volvo V40 krijgt de lastige taak de Volvo S40 en V50 in één keer te vervangen. Om te weten of hij met glans in die taak slaagt, gingen we er een week mee op pad.

Aan de buitenkant is de Volvo V40 duidelijk lid van de Volvo-familie. Zo bewijzen de ronde koplampen en de ietwat eigenaardige achterkant die trekken heeft van de typerende kont van de Volvo C30. De meningen over het design van het achterwerk van de V40 zijn verdeeld, de snoet wordt over het algemeen als aangenaam om naar te kijken beschouwd. Wat als een paal boven water staat, is het feit dat de vorm van de V40 ervoor zorgt dat er 335 liter bagage kan opgeborgen worden. Iets meer ruimte is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Deze vijfdeurs –  of hij nu een Break of een Hatchback is, laten we in het midden – biedt voldoende plaats aan vier inzittenden, die dankzij de voldoende ruim bemeten achterdeuren vlot in en uit kunnen stappen. Wie naar de details van deze wagen kijkt, zal meteen opmerken dat er vooraan een soort zwarte doos in de grille zit verstopt, er een instrumentarium hangt ter hoogte van de binnenspiegel en er kleine sensoren ter hoogte van de buitenspiegels geplaatst werden. Deze V40 is een echte Volvo en werd daarom voorzien van een hele batterij aan veiligheidssnufjes gaande van dodehoeksensoren tot systemen die zelf remmen voor voetgangers en een adaptieve cruise control. Dat Volvo niet alleen de troef van typisch Zweeds design, maar ook die van veiligheid trekt met de V40 moge duidelijk wezen.

test Volvo V40 D2

test Volvo V40 D2  test Volvo V40 D2

Het typisch Zweedse design van de buitenkant vinden we ook terug aan de binnenkant dankzij enkele leuke details die Scandinavisch design uitademen. De binnenspiegel krijgt in tegenstelling tot ongeveer elke andere autospiegel ter wereld geen omlijsting en de versnellingspook krijgt een doorzichtige cover die belicht wordt. Leuke details die het voor het overige aangename interieur van deze Zweed compleet maken. Wie de optielijst induikt, komt ongetwijfeld ook het digitaal instrumentenpaneel tegen, een optie die zeker en vast de moeite waard is en het interieur compleet maakt. Dit instrumentenpaneel is tegelijkertijd overzichtelijk en dynamisch. Boven de middenconsole vinden we nog een tweede scherm terug dat uitblinkt in gebruiksgemak en in een mooie resolutie de verschillende functies van de wagen laat bedienen. Alles kan bediend worden vanuit de middenconsole die piekfijn is afgewerkt. Zoals we dat van Volvo gewend zijn, zit het zitmeubilair heerlijk, ook op de achterbank is er voldoende ruimte om 2 personen te herbergen, met 3 volwassenen wordt het krap.

test Volvo V40 D2

test Volvo V40 D2  test Volvo V40 D2

Ons testmodel krijgt de D2-motorisatie aangemeten. Dit 1.6 liter grote dieselblok beschikt over 115 pk en 270 Nm. Dankzij deze cijfers sprint de zuinigste versie van de Volvo V40 in 12,3 seconden naar 100 km/u. Geen slechte prestatie, al vraagt deze wagen toch om iets meer power. Het gebrek aan kracht wordt dan weer gecompenseerd door gunstige verbruikcijfers. 3,6 liter diesel per 100 km zou moeten volstaan al kwamen we in realiteit uit op 5,8 liter per 100 km, nog steeds een aanvaardbare waarde. Met een topsnelheid van 190 km/u en een goed afgestelde zesde versnelling kan de Volvo V40 aardig mee op de autosnelweg. Wie meer kracht wil, maar toch bij diesel zweert kan ook de D3-motor (150 pk) en de D4-motor (177 pk) in het vooronder van zijn V40 laten plaatsen. Aan benzinezijde is er keuze tussen een T3 (150 pk) T4 (180 pk) en T5 (254 pk) motorisatie. Voor ieder wat wils dus.

test Volvo V40 D2

test Volvo V40 D2  test Volvo V40 D2

De V40 rijdt zoals het een Volvo betaamt: rustig, voldoende sportief en soms – héél soms – een tikkeltje ondeugend. De ophanging is er vooral op afgesteld om oneffenheden vlekkeloos uit het wegdek te filteren. Daardoor geeft deze excentrieke Zweed steeds een vertrouwelijk gevoel. Of zouden de ontelbare veiligheidsgadgets daar ook voor iets tussen zitten? Wie deze Volvo V40 stuurt kan nog zo wild rijden als hij maar verlangt, de Volvo V40 zal enkel het fysisch mogelijke doen, wat ons ertoe aanzet deze wagen de stempel “Idiot-proof” te geven. Het stuur ligt overigens goed in de hand en geeft op een accurate manier aan de voorwielen door wat er exact van hen verlangd wordt. Wie een Volvo V40 aanschaft, kan dus rekenen op een oerdegelijk rijgedrag.

test Volvo V40 D2

Niet enkel op een oerdegelijk rijgedrag kan de koper van de V40 rekenen, hij gaat naar huis wetende dat hij niet teveel betaald heeft voor zijn wagen. Want ook al is een basisprijs van €23.340 niet mals, Duitse concurrenten doen het een stuk slechter. De Audi A3 begint met een lager prijskaartje van €23.100, maar beschikt net als de Mercedes A-Klasse die voor iets minder dan €25.000 over de toonbank gaat over minder standaarduitrusting en kent duurdere optielijsten. Helemaal standaard krijg je van Volvo een City Safety veiligheidssysteem, een hele hoop airbags, een snelheidsbegrenzer, een dakspoiler, elektrische ruiten en airco. Verder zijn er 3 extra uitrustingsniveau’s die een V40 meer compleet maken: Kinetic (€990), Momentum (€3.000) en Summum (€5.250). Het Advanced Safety Pack (€2.000) voegt een dodehoekmonitor, een rijvaksassistent en adaptieve cruise control toe aan je V40, terwijl het Motion Pack (€1.600) voor een navigatiesysteem en een DVD-speler zorgt. Voor €1.150 installeert Volvo een panoramisch dak. Sportievelingen vinken ongetwijfeld graag het Dynamic Pack aan op de optielijst, voor €1.200 krijg je namelijk een verlaagd onderstel en 17″ velgen.  We onthouden vooral dat de V40 een niet onaardige prijszetting krijgt en in vergelijking met zijn Duitse concurrenten waar biedt voor het geld dat je op tafel legt.

test Volvo V40 D2

test Volvo V40 D2  test Volvo V40 D2

Conclusie

De nieuwe Volvo V40 biedt een alles behalve minderwaardig alternatief voor Duitsers als de Audi A3 en BMW 1-Reeks. De Zweedse extravagantie van het merk vind je niet alleen aan de buitenkant terug, maar ook in het interieur. Bij Volvo hebben ze oog voor detail, dat bewijst deze V40 zeker en vast. Zijn 1.6 liter grote dieselmotor volstaat, maar komt soms wat adem tekort. De één cilinder sterkere D3-motor met 150 pk lijkt ons aantrekkelijker en is bovendien relatief betaalbaar. Of er redenen zijn waarom we de V40 bij de Volvo-dealer zouden laten staan en naar de concurrentie zouden kijken? Niet bepaald. Toegegeven, de achterkant van de V40 ziet er niet altijd even aantrekkelijk uit, maar de andere troeven die de V40 heeft, zouden voor ons overtuigend genoeg zijn om een handtekening onder de bestelbon te zetten.

test Volvo V40 D2

Overzicht

+ Interieurdesign
+ Veiligheid
+ Digitaal instrumentenpaneel

– Beetje meer vermogen nodig
– Eigenaardig koetswerk

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes