S-klasse 2013
Binnenkort komt de nieuwe S-Klasse op de markt. Voor de Duitser de gelegenheid bij uitstek om helemaal los te gaan met allerhande snufjes en veiligheidssystemen.

In april volgend jaar wordt hij gelanceerd, maar de nieuwste tricks van de nieuwe S-klasse zijn reeds aan de journalisten bekend gemaakt. We bijten de spits af met het stuur. Dat detecteert namelijk of er een hand op ligt. Alleen als dat zo is, werkt de actieve bijsturing en de automatische cruise control. Als je de lijnen  van je rijvak nadert, zal de wagen zelf tegensturen. En tussen de 30 en 150 km/u zal de automatische cruise control zelf versnellen of remmen in functie van het voorliggende verkeer.

Mercedes S-Klasse 2013

Verder wordt het noodremsysteem uitgebreid. De S-klasse was al met een dergelijk systeem uitgerust, maar dan moest het wel ingeschakeld zijn. Daar komt nu nog een slimmigheid bij: de auto kan op een kruispunt een wagen detecteren die van links of rechts komt: een wereldprimeur. Een andere functionaliteit die wordt uitgebreid, is die van de herkenning van verkeersborden. Zo zouden nu ook wegversmallingen, tijdelijke snelheidsbeperkingen en eenrichtingsborden herkend worden. Ambitieus. Ook de Attention Assist, die heel plagend een kopje koffie doet oplichten in het dashboard als het systeem tekenen van vermoeidheid ontdekt bij de chauffeur, werd verbeterd. Ook is het nu mogelijk om de auto via het spraakinvoersysteem te vertellen bij vertrek dat je je vrij moe voelt, zodat het systeem extra waakzaam is.

S-klasse 2013 2

Ook de parkeerassistent werd onder handen genomen. Voortaan is een parkeren in een plaats die slechts 1 meter langer is dan de wagen zelf mogelijk. Dit systeem sijpelt stilaan door naar onder in de autopiramide, maar in Stuttgart zijn ze nog steeds een stapje voor: de wagen rijdt namelijk ook zelf weg uit de parkeerplaats. Iets wat boekhoudkundig niet zo interessant lijkt, is het nieuwe systeem dat kettingbotsingen vermijdt. Als een auto te snel de S-klasse nadert, wordt dat gedetecteerd door radarsensoren in de achterbumper. Als reactie worden de knipperlichten snel na elkaar geactiveerd, om de achterliggende chauffeur te waarschuwen. Vindt toch een botsing plaats, dan zal de S-klasse remmen om een eventuele voorligger niet te beschadigen. Maar dan offer je uiteraard wel je S-klasse op om misschien een Toyota Aygo te redden.

Ook de actieve gordels zijn weer van de partij, die je strakker in het zadel houden vlak voor een aanrijding. Ook zitten er langwerpige airbags in, die daarbij insnoering verminderen. En achterin komt ook een party trick bij. Tijdens het instappen komen de gordelsloten 70 mm omhoog, zodat je gemakkelijker kan inklikken.

S-klasse 2013 3

De lichten zijn voortaan ook volledig LED. Daarbij werken ze permanent als verstralers en wordt het gedeelte gemaskeerd dat de tegenliggers zou verblinden. Een verdere verbetering op vlak van zichtbaarheid is de voetgangersherkenning. Deze wordt nu verbeterd door de voetganger, die herkend wordt door infraroodcamera’s, aan te duiden door een LED in de koplampen te laten flitsen op de plaats waar de voetganger wandelt. De voetganger kan al vanaf 160 m worden herkend, zo claimt men. Tenslotte zijn ook de achterlichten slimmer gemaakt. Zo schijnen ze overdag feller dan ’s nachts, en in druk verkeer worden ze gedimd om achterliggers niet te verblinden.

Een hoop gadgets alleszins. En da’s maar goed ook, want stilaan vervaagde de faam van de Mercedes S-Klasse op gebied van pionierswerk. Een BMW 7-Reeks en een Audi A8 haalden de S-Klasse namelijk met rasse schreden in. Nu wil Mercedes een ruime voorsprong nemen, al wachten we tot de definitieve lancering om te melden of dat effectief gelukt is of niet.

S-klasse 2013 4