Audi A1 Rijtest 1.2 TFSI Sportback
Men neme een Audi A1 en doet er 2 deuren bij. Het resultaat: Duitse degelijkheid met meer instapgemak voor de achterste passagiers: de Audi A1 Sportback!

Daar waar andere Audi-modellen vaak de kritiek – of het lof – krijgen te hard op elkaar te gelijken, is dat bij de Audi A1 alles behalve het geval. Audi’s kleinste vertoont met zijn guitige lijnenspel namelijk een stijlbreuk met de rest van het gamma. Niet dat dat een slechte zaak is, de goede eigenschappen van andere Audi’s zoals uitstraling en degelijkheid heeft hij wél overgenomen. Want ook al zouden sommige criticasters de Audi A1 een dure versie van de Volkswagen Polo durven noemen, toch durven we stellen dat vier ringen op de grille veel verschil maken. Niet alleen qua prestige, maar ook qua afwerking en rijgedrag is het verschil met de laatstgenoemde hemelsbreed. Dat besloten we tijdens onze test met de Audi A1 driedeurs. Maar we besloten tegelijk ook dat de ruimte achterin wat tegenviel. Kunnen de 2 extra deuren van de Audi A1 Sportback daar soelaas brengen? Wij gingen er een weekje mee op pad en zochten het uit!

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Op de achterbank blijft er te weinig ruimte om lange comfortabele reizen te maken, maar eventjes op de achterbank van de Audi A1 vertoeven is geen straf. Zeker niet nu de A1 Sportback een extra paar deuren aangemeten krijgt, waardoor instappen relatief comfortabel kan. Al is de beste plek om in de Audi A1 te zitten nog steeds achter het stuur. Niet alleen het stuur is tot in de details keurig afgewerkt, hetzelfde kan gezegd worden over het aanwezige zitmeubilair, het instrumentenpaneel en de centrale bedieningsknoppen. Het meeste lof geven we aan de knoppen die de airco aansturen, hun metalen afwerking gooit hoge ogen en geeft verschillende premiumwagens uit hogere klassen het nakijken. Als we dan toch een puntje van kritiek moeten oplijsten, kaarten we graag de resolutie van het centrale scherm aan. Zichtbare pixels zijn namelijk iets wat anno 2012 niet meer onder de noemer “Premium” valt te klasseren, waardoor het infotainmentscherm lichtjes afbreuk doet aan de excellente touch & feel van het interieur van deze Audi A1 Sportback. Wie frequent boodschappen doet, leest ongetwijfeld graag dat de 270 liter beschikbare kofferruimte volstaat en dat de vlakke laadvloer handig is bij het inladen van die boodschappen.

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Onder de motorkap van ons testmodel ligt de kleinste benzinemotor die Audi in het gamma heeft: de 1.2 liter grote TFSI. Het compacte blok is goed voor een vermogen van 86 pk en een koppel van 165 Nm. Geen onaardige koppelwaarde voor een benzinemotor. En dat merk je tijdens het rijden aan de vlotte manier waarop de A1 Sportback van zijn plaats komt. Zowel in hoge als in lage toeren is het blok voldoende vlot, al mag het steeds iets meer zijn. De aangename roffel die rond 3.000 toeren weerklinkt, maakt dan weer veel goed. Met zijn dorst van 6,1 liter per 100 km – al beweert Audi in officiële cijfers dat deze A1 Sportback een liter minder drinkt – valt het verbruik ook goed mee. De motor wordt aan een precieze vijfbak gekoppeld die aangenaam aansluit bij het karakter van het motorblok. Voor in de stad is deze 1.2 liter grote benzineslurper dus ideaal, maar wie wat grotere banen doet, kiest best voor een groter motorblok. Met een topsnelheid van 180 km/u en een sprinttijd van nul naar honderd in 11,9 seconden kom je wel ergens, maar op grotere wegen krijgt het compacte blokje het soms wat moeilijker. Audi biedt aan benzinezijde de keuze voor een 1.4 liter groot TFSI-blok met 122 pk, terwijl dieselaars keuze hebben tussen een 1.6 liter groot en een 2.0 liter groot dieselblok met vermogens die variëren tussen 90 en 143 pk. De zuinigste diesel heeft voldoende aan 3,8 liter van het zelfontbrandende goedje per km.

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Op gebied van rijgedrag voelt de Audi A1 Sportback relatief comfortabel aan, al kan hij ook soms speels uit de hoek komen. Ideaal voor in het stadsverkeer dus! Het stuur voelt deugdelijk aan, al is het voor ons iets te licht afgesteld. Al valt die kritiek te categoriseren onder de noemer “muggenziften” want de precisie waarmee de Audi A1 zich laat sturen is meer dan voldoende. Verder laat de versnellingsbak zich met gemak bedienen, al misten we soms toch een zesde verzet op de snelweg. Voor de iets grotere 1.4 benzine kiezen kan hier soelaas bieden, al moet je dan natuurlijk iets dieper in je buidel tasten.

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

De Audi A1 Sportback staat voor €16.650 al op je oprit, al moet je het dan wel stellen met de kleine 1.2 motor die we testten en een redelijk beperkte uitrusting. Dieselen kan al vanaf €18.650. Met die prijszetting prijst Audi zichzelf niet uit de markt met de Audi A1, maar een goedkoop model is het alles behalve. Het basisuitrustingsniveau ‘Attraction’ kan voor een kleine €1.500 naar het niveau ‘Ambition’ omgetoverd worden, waar er dan weer meer uitrusting te vinden is. De belangrijkste optiepakketten zijn het S-Line pakket (€2.000 voor een sportievere look), het Inspiration Plus Pack (€3.750 voor metaalkleur, GPS, manuele airco, een lederen stuur en lichtmetalen velgen) en het Lounge Pack (€3.500 voor lederen en verwarmde zetels, cruise control en een licht- en regensensor). Wie diep genoeg in de optielijsten duikt, kan van zijn Audi A1 Sportback met gemak een dure wagen maken, wanneer je echter bescheiden blijft bij de optiekeuze, is de Audi A1 Sportback redelijk betaalbaar.

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Conclusie

De twee deuren extra die de Audi A1 Sportback krijgt aangemeten in vergelijking met de Audi A1 zijn meer dan welkom om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Al blijft er achterin toch een beperkte hoeveelheid ruimte over, waar tijdens een lange rit enkel kinderen tevreden kunnen zijn. De A1 voelt als een premiumwagen aan, niet alleen in het interieur, maar ook alles errond van zijn looks tot zijn ophanging past perfect in dat kader.

Test Audi A1 Sportback 1.2 TFSI

Overzicht

touch & feel
+ 1.2 TFSI
+ Redelijke basisprijs

– Dure opties
– Ruimte achterbank

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes