DC100
Land Rover doet het goed. Maar daar laten ze het niet bij: Jaguar-Land Rover wil in de volgende vijf jaar maar liefst 40 producten lanceren.

Dat zou moeten volstaan om 3% van de totale SUV-markt te kunnen behagen, die tegen 2020 zou groeien tot 22 miljoen stuks. Dit zou voor Land Rover een productie van 600.000 eenheden per jaar betekenen. Daarvoor moet de bestaande productiecapaciteit verviervoudigd worden. De totale investering zou 10 miljard bedragen, en ook de werkgelegenheid die gecreëerd zou worden is aanzienlijk.

Wat mogen we verwachten? In eerste instantie worden gaten in het bestaande gamma gevuld. Dat nu ingedeeld is in Luxury, Leisure en Utility. In de categorie Luxury vinden we de Range Rover-familie. Die bestaat nu reeds uit de Range Rover, Range Rover Sport en Range Rover Evoque, en die zullen er een aantal broertjes bijkrijgen. Met ondermeer een Evoque XL en een Evoque cabrio – een gedachte waar we toch even aan moet wennen. Ten derde zou een driedeurs-versie van de grote Range Rover overwogen worden, wat het totaal op 6 brengt.

De Leisure-categorie is de verzamelnaam voor de Freelander- en Discovery-modellen. Deze worden met minstens 5 stuks uitgebreid, te beginnen met een kleinere Freelander van het Evoque kaliber. De Freelander zelf wordt ook vernieuwd, en zal beschikbaar zijn met 5 of 7 zitplaatsen. De Discovery tenslotte zal ook vernieuwd worden, en Land Rover zegt zelf daarmee te mikken op de BMW X5.

Discovery

In de Utility-hoek, waarin zich nu enkele de kleine en grote Defender bevinden, is ook radicale vernieuwing op til. De Defender wordt van de grond op vernieuwd, en komt er in een vijfzits-, zevenzits- en pick-upversie. De DC-100, gebaseerd op de Evoque, wordt de instapper.

Defender

Land Rover gaat hiervoor onder andere in zee met het Chinese Chery. Zo zou het een kleine 3 miljard euro investeren in een gedeelde productiefaciliteit in dat land. De cijfers ondersteunen dit ook: de verkoop is er dit jaar met 85% gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor. In deze en andere markten zoals Rusland, is er veel meer vraag naar personalisatie, dus bereid je voor op een lawine aan velgen, gekleurde dakjes en exterieuraccenten. Het is natuurlijk afwachten, maar er kunnen op vrij korte termijn heel wat aankondigen komen. Het duurt dan natuurlijk nog even tot die nieuwe telgen in het straatbeeld verschijnen, maar wat de Evoque cabrio betreft mogen ze daar nog een tijdje mee wachten. (Via: Autocar)