Sergio Marchionne, de CEO van de Fiat-groep, zou getracht hebben drie grote spelers van hetzelfde segment te verenigen in een megaconcern.

Ruim 460 miljoen euro. Zoveel bedraagt het verlies dat Fiat dit jaar (in Europa) tot dusver heeft geïncasseerd, equivalent van 12 miljoen euro per dag. De blaam ligt bij de slabakkende Europese markt. Dat de Fiat-groep niet bij de pakken blijft zitten, is inmiddels duidelijk. Maar Marchionne zou nog veel meer gedaan hebben. Hij is daarbij ook niet aan zijn proefstuk toe. In 2006 kwam hij aan de leiding van de wankelende Fiat-groep, in 2008 waren ze uit de rode cijfers. In 2009 dirigeerde hij de fusie met Chrysler: een tak die dit jaar het eerder vermelde verlies in Europa meer dan compenseert dankzij een sterke Amerikaanse verkoop.

Vorige maand zou hij ook de kaart van fusionering getrokken hebben, maar niet met de minste spelers: zowel de PSA-groep (Peugeot, Citroën) en Opel (vandaag onder GM) zou hij aangesproken hebben om nauwer te gaan samenwerken. Er wordt gespeculeerd dat Marchionne voorziet dat de concurrentie nog sterk zal verscherpen, mede door een inkrimpende automarkt in West-Europa. Een dergelijke alliantie zou in elk geval een heel interessant fenomeen opleveren. Samen hebben deze drie groepen 25% marktaandeel. Dat is een fractie meer dan de volledige Volkswagen groep, die 24,8% van de markt bedient. De geschiedenis bewijst dat de Volkswagen groep veel minder gevoelig is aan schommelingen dan de kleinere spelers.

Marchionne heeft vandaag de geruchten ontkend, maar het is en blijft uiteraard een Italiaan. Volgens andere geruchten zou deze deal vooral door de mensen van GM weigerachtig worden benaderd. PSA en Opel zijn de laatste tijd namelijk al nauwer gaan samenwerken, en GM zou zich daarop willen focussen. Zonet raakte bekend dat Opel afstevent op een verlies van maar liefst 1,8 miljard euro. Daarnaast heeft PSA recent overheidssteun ontvangen voor maar liefst 7 miljard euro, waardoor de staat ook medezeggenschap krijgt. Herstructureringen, mochten ze zich aandienen, worden daardoor sterk bemoeilijkt.

Als de geruchten juist zijn, zal dit echter (nog) niet gebeuren. Het zou ook interessant zijn om te zien wat er gebeurt met de gamma’s, of zelfs met de merken. Technische eenheidsworst, zoals VW groep dat heeft en de Fiat groep intern ook, zou een evidentie zijn. Blijft maar de vraag wat de ingenieurs uit hun mouw zouden schudden om het toch als heel verschillende auto’s te doen aanvoelen. Iets om over te dagdromen…