Test Renault Megane GT Line
Renault wil de Mégane up-to-date houden en innoveert met nieuwe motorisaties en een facelift. Krijgen we iets lekkers of blijven we hopeloos op onze honger zitten?

Een kant en klaar antwoord geven op die vraag is echter niet eenvoudig. Onze testwagen had de 115 TCe benzinemotor onder de motorkap, maar kreeg de GT line uitvoering. Als we dit GT uiterlijk vergelijken met de vorige Mégane, dan zien we niet gigantisch veel verschil. Vooraan krijgen we de niet-te-missen LED-dagrijlichten en een zwarte achtergrond voor de lichten. Achteraan komt er een diffuser en een GT-Line badge bij. De oorspronkelijke Mégane was al niet lelijk en met deze verfrissing zet Renault in ieder geval een stap in de juiste richting. De Mégane zorgt voor een welkome variatie in het dagelijkse straatbeeld, dat voor het grootste deel gevuld wordt door z’n klasgenoten.

Test Renault Megane GT Line

Bij het instappen krijgen we een typisch Renault interieur te zien. Het interieur oogt zeer strak en werd degelijk afgewerkt, met als leuk accent een koolstofvezelachtige strook, deze keer voorzien van het GT-line logo. Verder wordt onze lucht gefilterd dankzij een air quality sensor en worden we innig omarmd door de hoge wangen van onze stoelen. Deze laatste zijn verstelbaar naar wens en brengen je al snel in de optimale zitpositie. Het iets dikkere lederen stuur ligt perfect in de hand en werd afgewerkt met wat rood stiksel. Tot slot krijgt de GT line nog analoge tellers -die iets schuiner liggen- in plaats van digitale.

Test Renault Megane GT Line

Spijtig genoeg blijft het ergonomisch ook wat analoog, hier laat de Mégane toch een steek vallen. Wanneer een snelwegfunctie op de richtingsaanwijzers wordt geïntroduceerd als nieuwigheid, weten we al snel hoe laat het is. Geen enkel knopje zit waar het hoort te zitten. We krijgen Cruise control regeling op het stuur, maar om deze in te schakelen moeten we naar een knopje naast onze handrem grijpen. Je favoriete soundtrack aanpassen moet op de tast via een bedieningsorgaan achter het stuur of via de middenconsole. Dit is voor de geroutineerde Renault-rijder waarschijnlijk geen probleem, maar voor anderen vraagt dit toch wel heel wat gewenning. We krijgen ook een ingebouwde TomTom als gids. Deze TomTom vergt eveneens wat gewenning, en de bedieningsknopjes vinden we behoorlijk laag op de middentunnel. Je stelt dus best je route in alvorens de baan op te gaan.

Test Renault Megane GT Line

We vertrekken naar onze bestemming met een grote verbetering van Renault onder onze voet. Naast hun weinig efficiënte motorisaties, introduceren ze nu drie nieuwe Energy-motoren; twee diesels (dCi 110 en 130 pk) en één benzine (115 TCe). Ons testmodel had het 115 TCe blok onder de kap, dat 115 pk en 190 Nm koppel levert. Het koppel komt al vanaf 2.000 toeren naar boven en zorgt voor een aangename duw in de rug. Vlot meerijden met het verkeer gaat zonder moeite, maar een kort sprintje tegen je stoplichtrivaal is af te raden. Wil je dit echter toch proberen, raden we je aan om de 115 TCe hoog in toeren te houden. Vanaf 4.000 toeren laat de motor pas echt van zich horen en voel je alle paarden hun werk doen. De isolatie van de motor is verder verbluffend; hou je de toeren lager, dan is het soms gokken in welke versnelling de Mégane zich nu bevindt, best even checken dus op de snelweg. Over de versnellingen gesproken: de bak schakelt zeer vlot op en neer zonder echt goedkoop aan te voelen. Net als het interieur dus eenvoudig, maar degelijk.

Test Renault Mégane GT Line

Het is echt verrassend hoe vlot deze Mégane meewerkt. Het Start/Stop systeem doet zijn werk boterzacht, de motor valt wel heel snel uit en bij een streling van het gaspedaal herleeft hij zonder verpinken. Een serieuze bijdrage voor een min of meer aanvaardbaar verbruik bij het stadsrijden. Bij rustig rijden kwamen we op een gecombineerd verbruik van 6,3 liter/100 km uit. Met de toerenteller even onder het rood en een iets te vlotte rijstijl, kwam het maximumverbruik tussen de 9 en 10 liter/100 km. De CO2-uitstoot werd ten opzichte van de vorige generatie gereduceerd van 159 g/km tot 119 g/km. Renault maakt met deze drie motoren alvast een grote sprong voorwaarts en kan zo opnieuw concurreren in het C-segment. Modellen met de oudere motorvariant zijn nog steeds beschikbaar, maar het moge duidelijk zijn dat je voortaan beter voor een Energy-variant opteert.

Test Renault Megane GT Line

Een klein applaus dus voor de nieuwe motorisatie. We trekken enthousiast de lijn door en komen bij het onderstel. Dit werd overgedragen van de vorige Mégane, maar alles werd wat strakker afgesteld en dat voel je al vanaf de eerste bocht. De limieten van deze GT line liggen dankzij deze verstijving en vrij lange wielbasis behoorlijk ver. Op de weg kleven is een overstatement, maar komt wel dicht in de buurt. Het stuur is vrij direct en geeft de nodige feedback. Je kan voorzichtig tot op de limiet gaan, waar de Mégane, in samenwerking met het ESC, vriendelijk helpt om terug grip te vinden. Telkens op zoek naar die perfecte bocht danst dit onderstel op slingerwegen. Bij een vochtig wegdek durf je hierdoor net iets verder gaan dan normaal. Cruciaal hierbij is de manier waarop het stuur aanvoelt. Het geeft net dat tikkeltje meer weerstand en informatie zodat je de weg steeds goed aanvoelt.

Test Renault Megane GT Line

De vanafprijs van de standaard Mégane met 115 TCe komt op €17.950. Het GT-line pakket kost zo’n €2.000 extra en is zeker het overwegen waard. Verder is er ook nog de mogelijkheid om een BOSE-uitrusting aan te vinken. Waarde van deze opties? €2.350, maar Renault geeft ze weg voor €1.200! Heb je liever een volwaardige GT, dan komt het prijskaartje op €29.890. De sprong naar een Mégane RS is nog vrij groot en betreft een volledig ander verhaal.

Test Renault Megane GT Line

Conclusie

Nu we van de Renault Mégane mochten proeven, houden we er allesbehalve een indigestie aan over. Renault vernieuwt vooral op motorisch vlak en bouwt uiterlijk voort op een reeds knappe wagen. De 115 TCe is geen krachtpatser, maar rijdt verrassend vlot mee met het verkeer. Kleine minpuntjes vervagen in het niets bij de algemene ervaring en het rijden zélf verrast aangenaam. Het onderstel en de bijzonder goede sturing laten je toe de bochten scherp aan te snijden. Prijs-kwaliteit kan je met deze wagen niet uit de bocht gaan. Je krijgt waar voor je geld, al blijft het nog steeds een kwestie van smaak.

Test Renault Mégane GT Line

Overzicht

+ 115 TCe & Efficiency motoren
+ stijlvol interieur
+ onderstel

– Ergonomisch
– Ruimte

Test Renault Megane GT Line

Tekst & Foto’s: Arthur Vanderplaetsen