Test Toyota Prius+
Nu de term hybride ondertussen goed is ingeburgerd, komt Toyota met een grote broer voor de Prius: de Prius+. We mochten ermee op stap en stelden ons de vraag wat hem zo plus maakt.

Grootste verandering en tegelijk ook eyecatcher moet ongetwijfeld de vorm zijn. We gaan van hét stereotype Prius-beeld, naar een ietwat weinig samenhangend geheel. Langs de voorzijde krijgen we scherpere lijnen, een hertekend v-patroon en verticale LED’s. Draaien we de wagen 180 graden,  dan lijkt het ineens een andere wagen. De herkenbare kont werd vervangen door een variant. De Prius-lijn lijkt behouden tot en met de achterbanden, maar daarna lijkt het alsof een extra stuk wagen werd bijgeplakt. De voordien zo herkenbare kont maakt plaats voor een brede, ruime variant. Verder oogt de wagen iets langer dankzij z’n panoramisch dak en zijn licht getinte achterruiten.

Test Toyota Prius+

Test Toyota Prius+Test Toyota Prius+

Zoals tegenwoordig bij bijna alle wagens, stappen we in met de sleutel in onze zak. Even ons hand tegen de klink houden en onze Prius+ “bliept” open. Binnenin verwart Toyota ecologisch met goedkoop. De materialen voelen alleszins ver van premium aan. Het panoramisch dak zorgt voor een aangename lichtinval, al hadden we er liever eentje uit één stuk gezien. Elektronisch zit het binnenin wel snor. Het navigatiesysteem is van de beste op de markt en begeleidde ons overal vlot naartoe, terwijl AUX- en Bluetooth complementair zijn en zorgen voor een naadloze tracklist en een accuraat adressenbestand. Bijna alles wordt weergegeven op het navigatiescherm in de middenconsole, wat uiteraard handig is. De belangrijkste parameters als snelheid, verbruik en rijmodus worden zoals in de oorspronkelijke Prius op een apart display getoond. Om ook de bestuurder de nodige informatie te geven, krijgen we een eenvoudig Head Up Display. Een lichtblauwe reflectie op de voorruit licht de bestuurder in over de snelheid en zijn of haar te volgen route. Naast al deze pluspunten, is de grootste ergernis van deze Prius+ ook binnenin te vinden. Parkeren is een echte hel door een onophoudende bieptoon wanneer we het schakelpookje in R plaatsen. Handmatig parkeren valt al bij al nog mee dankzij de achteruitrijcamera en een oordopje of twee. Wanneer we echter het automatische parkeren testten, kregen we meteen zin de Prius+ ecologisch verantwoord te recycleren tot een ander soort voertuig. Zelf parkeren kan in ieder geval een stuk sneller en eenvoudiger dan het automatische parkeersysteem gebruiken.

Test Toyota Prius+

Test Toyota Prius+Test Toyota Prius+

Om ons relaas over het interieur toch met een positieve noot af te sluiten, bespreken we de bestaansreden van de Prius+. De ‘+’ staat er eigenlijk omdat we twee extra zitplaatsen krijgen of een extra grote kofferruimte. We kunnen gerust stellen dat het een echte zevenzitter is. Geen 5+2 dus, maar zeven volwaardige zitplaatsen. Zelfs de plaatsen in de koffer bieden genoeg comfort voor grotere personen. De kofferruimte bij zeven passagiers is echter wel teleurstellend: er is wel een extra vak, maar de reserveband verhindert elk ander optimaal plaatsgebruik. Beperk je de passagiers tot vijf stuks, dan krijg je een ruime koffer met plaats voor vijf reiskoffers.

Test Toyota Prius+

Als we een kijkje nemen naar de hybridetechniek in de Prius+, merken we weinig of geen verschil met z’n kleine broer. De combinatie tussen een elektro- en verbrandingsmotor werkt bijzonder vlot. Er zijn drie standen te selecteren: EV, ECO of PWR. De EV-stand laat je volledig elektrisch rijden tot 50 km/u, tenminste als je niet té hard het gaspedaal induwt en een gevulde batterij hebt. De ECO-stand staat bijna altijd aan en geeft je een samenwerking tussen de elektro- en verbrandingsmotor. Dit zorgt voor een beperkt verbruik en net voldoende power. Willen we vooruit, dan komt de PWR-stand van pas; de verbrandingsmotor neemt het volledig over en trakteert je daarbij op een vrij vervelend toerengeluid typisch aan de CVT-automaat.  We krijgen een 1.8l Wt-i HSD onder de voet die goed is voor een kleine 136 pk. Naar 100 km/u gaan we in iets meer dan 11 seconden, terwijl de uitstoot varieert van 96 tot 101 g/100 km. De samenwerking van de twee elektromotoren met één verbrandingsmotor wordt gecoördineerd door de e-CVT. De elektronisch gestuurde Continu Variabele Transmissie zorgt voor soepele acceleratie en staat tevens garant voor het laagste verbruik. Eens op snelheid is het altijd eenvoudig om je Cruise-control te activeren, in ons geval zelfs een adaptieve! Wanneer je te snel nadert bij een voorligger, vertraagt de Prius+ automatisch, is de weg terug vrij, accelereert hij terug op ecologische wijze.

Test Toyota Prius+

Test Toyota Prius+Test Toyota Prius+

Rijden met een Prius vergt wat kennis en vooral een boterzachte voet. Rijden met geitenwollen sokken helpt niet echt, want er is heel wat meer vereist om je verbruik optimaal te houden. Anticiperen, traag optrekken en vooral op snelheid blijven is de boodschap om je verbruik aanvaardbaar te houden; een Prius-voet is onontbeerlijk. Lukt je dit, dan krijg je een minimumverbruik van 5 liter per 100 km. Bijzonder weinig voor zo’n grote wagen, maar moeilijk haalbaar. Op de snelweg gaat het verbruik de hoogte in. De batterij kan nauwelijks z’n werk doen en het verbruik stijgt al snel naar 8 à 9 liter. Het is in de stad dat de Prius+ volop toont wat hij waard is. Klinkt 0 liter verbruik niet leuk in de oren? Het lukt! Weliswaar zolang de batterij het uithoudt en als er heel rustig gereden wordt. Vergeten we onze Prius-voet en manoeuvreren we vlotjes en sportief door het verkeer, komen we op een verbruik van 7 liter. Al bij al goed aanvaardbaar voor een wagen van dit formaat.

Test Toyota Prius+

Dynamisch en sportief konden we deze Prius+ niet echt testen. Het is dan ook niet de bedoeling om met een gezinswagen de limieten af te tasten. Het onderstel is goed afgesteld en geeft een verzorgde rij-ervaring en voorziet een veilige wegligging. Alhoewel onze bolide vrij zwaar is, voelt hij helemaal niet zo. De sturing is direct en geeft een goed gevoel van hoe de wagen op de weg ligt. Er is niet overdreven veel bodyroll en we krijgen ook niet het gevoel met een log gedrocht onderweg te zijn. Al kan het rijgedrag natuurlijk nooit wegstoppen dat je eigenlijk met een grote gezinswagen op pad bent. Maar het had erger gekund.

Test Toyota Prius+

Een instapmodel voor de Prius+ kost je al snel €31.990 en ga je voor iets meer luxe dan loopt de prijs al snel op. Het model dat wij meekregen kostte €39.250, maar deze had dan werkelijk bijna alle opties. Lederen zetels zijn niet te verkrijgen, maar zouden wel een aangename toevoeging zijn, al waren het zelfs enkel de voorste twee.

Test Toyota Prius+

Conclusie

We kunnen besluiten dat de ‘+’ een echte toevoeging is aan de Prius. Toyota is in haar opzet geslaagd en heeft succesvol twee extra zitplaatsen toegevoegd aan de Prius. Ondanks de verschillende look, blijft de Prius+ trouw aan het Prius-clienteel. Een zuinig verbruik dat bereikbaar is met een Prius-voet, uitmuntende technologie en een veilig aanvoelend onderstel. Wie al gewend is aan de minpuntjes van de gewone Prius, zal met deze Prius+ zeker niet sukkelen. De vanafprijs van €31.990 lijkt ons wat aan de hoge kant, maar zoals we al hebben laten blijken, krijg je niets voor niets. Ecologisch rijden is een werkwoord,  dat een inspanning vraagt van zowel wagen als bestuurder. Water bij de wijn doen komt hier dan ook van pas.

Test Toyota Prius+

Overzicht

+ Extra ruimte
+ Boordcomputer
+ Onderstel

– Onophoudelijke biep in achteruit R
Prius-voet-rijden

Test Toyota Prius+

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Pieter-Jan Scheir