Test BMW 125d 1-Reeks
De BMW 125d is de krachtigste diesel in het 1-Reeks gamma, benieuwd of die zijn sportieve ambities kan waarmaken.

Wie een sportieve BMW wil, hoeft al lang niet meer exclusief benzine te rijden. Voortaan kunnen ook een hele reeks zelfontbranders sportieve prestaties neerzetten. Bij de 1-Reeks is de 125d de krachtigste diesel in het gamma, met net als de 125i 218 pk onder de motorkap. Dat vermogen wordt ontwikkeld door een 2-liter viercilinder met tweetraps turbocompressie, die naast de eerder vernoemde 218 paarden ook voor een immens koppel van 450 Nm tussen 1.500 en 2.500 toeren per minuut zorgt. Hierdoor sprint de 125d van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden en houdt de naald er pas bij 240 km/u mee op. Als dat alles ook nog eens gecombineerd wordt met een betrekkelijk laag verbruik, dan lijkt het moeilijk te begrijpen waarom in België überhaupt nog benzineblokken met een gelijkaardig vermogen worden verkocht. Of is er meer aan de hand?

Test BMW 125d 1-Reeks

Test BMW 125d 1-ReeksTest BMW 125d 1-Reeks

De motorkarakteristieken zijn ten opzichte van een sportieve benzinemotor uiteraard wel erg verschillend. Zo zal je met de 125d minder geneigd zijn om aan de verkeerslichten een sprintje te trekken tegenover de auto naast jou, maar kan je wel genieten van haast hallucinant vlotte tussenacceleraties. Het koppelrijke karakter van de 125d helpt om in België vlot door het verkeer te laveren, en is in druk verkeer eigenlijk zelfs te verkiezen boven een benzinemotor. Echt beklijvend snel wordt het echter nooit, de 125d is dus een vlotte jongen, maar alles blijft tegelijk wel erg beschaafd. Daarnaast blijven de verbruikscijfers van de 125d erg binnen de perken, het opgegeven gemiddeld verbruik bedraagt amper 4,9 liter/100 km. Bij sportief rijgedrag reden wij 6,4 liter/100 km op het bord, terwijl we tijdens een ecologische rit en met behulp van de ECO PRO-modus een verbruik van 5,1 liter/100 km bij elkaar reden.

Test BMW 125d 1-Reeks

Die ECO PRO-modus helpt de bestuurder volgens BMW tot 20% brandstof te besparen, en doet dat op verschillende manieren. Zo geeft het systeem tips wanneer je het best opschakelt en helpt een glijdende schaal je om voorzichtiger met het gaspedaal om te springen. Daarnaast zet het systeem ook de airco in een ecologische modus en kan het verbruik via het centrale display zeer duidelijk gemonitord worden. De 125d wordt standaard aan een manuele zesbak gekoppeld die naar Beierse gewoonte iets stroever schakelt, maar wel erg accuraat is. Enig minpunt is het feit dat de pook vaak trilt, zeker wanneer je de 125d start of als de motor nog koud staat, iets wat we van een BMW normaal niet mogen verwachten.

Test BMW 125d 1-Reeks

De nieuwe 1-Reeks zag zijn wielbasis met 3 centimeter toenemen ten opzichte van zijn voorganger, en dat heeft een positieve invloed gehad op de algemene stabiliteit van de wagen. Het onderstel zelf is voorzien van een naar BMW-standaard vrij zompige ophanging, die er goed slaagt om oneffenheden uit het wegdek te filteren. Die keuze heeft echter zijn negatieve invloed op de sportieve rijbeleving. Dat het stuurwiel niet het meest communicatieve is in zijn soort helpt daar zeker niet bij. Duidelijk dat ze bij BMW de 1-Reeks liefst voor een zo breed mogelijk publiek op de markt willen zetten, en niet langer louter focussen op de sportief gezinde piloten. De algemene rijbeleving blijft zeker voor wie het sportieve opzoekt een beetje beneden de verwachtingen. Dan toch maar voor een 3-Reeks gaan? Niet per se, aangezien BMW ook een M Sportonderstel aanbiedt met naar verluidt een meer dynamische configuratie. Daarnaast kan het karakter van de wagen dankzij Driving Experience Control in beperkte mate naar je hand worden gezet. Het systeem laat toe tussen ECO PRO, Comfort, Normal en Sport te kiezen, waarbij kleine verschillen in onder andere het stuurgevoel en de gasrespons merkbaar zijn.

Test BMW 125d 1-Reeks

Test BMW 125d 1-ReeksTest BMW 125d 1-Reeks

De in lengte toegenomen wielbasis heeft natuurlijk ook zijn voordelen in het interieur, zo is er op de achterbank van de 1-Reeks iets meer beenruimte dan bij zijn voorganger en is ook de koffer van 330 naar 360 liter gegroeid. Maar het interieur kreeg niet alleen een ruimtelijke update, ook visueel werd de 1-Reeks flink aangepakt. We zien een volledig herwerkt dashboard, mooie inlegplaatjes en een vernieuwde tellerpartij. Centraal eist het 8,8″ grote display van het optionele iDrive-systeem wel de meeste aandacht op, het systeem herbergt naast de instellingen van de wagen zowel navigatie, radio als de mogelijkheid om je smartphone via Bluetooth te koppelen. De bediening gaat zoals gewoonlijk bij BMW via een handige draai-drukknop in de middenconsole. Het nieuwe interieur oogt verder fris en een stuk luxueuzer dan wat we van zijn voorganger gewoon waren, daarnaast staat ook de afwerking op een hoog niveau, al is de materiaalkeuze nog niet van het niveau van een 3-Reeks. Ook aan de buitenkant verschilt de 1-Reeks flink van zijn voorganger, met een nieuwe neus en andere achterlichten. Wij reden de Urban line, een versie dat vooral op een lifestyle publiek mikt. Wie sportiever voor de dag wil komen kan steeds voor de Sport line of voor het M Sportpakket kiezen.

Test BMW 125d 1-Reeks

Test BMW 125d 1-ReeksTest BMW 125d 1-Reeks

BMW verkoopt de 125d vanaf 34.500 euro, al heb je voor dat geld uiteraard nog een relatief kaal exemplaar op je oprit staan. Zo betaal je voor de Urban of Sport Line 1.625 euro extra, kost het navigatiesysteem Professional 2.500 euro en moet je voor een Light Pack met adaptieve Xenon koplampen, Highbeam assist en hogedrukreiniging 1.540 euro extra neertellen. Ons testmodel was in totaal voorzien voor 8.000 euro aan opties, wat de uiteindelijke totaalprijs op 42.500 euro zet. Een grote som geld, al heb je met de 125d wel het voordeel dat je minder vaak aan de pomp zal moeten staan dan wanneer je voor een even krachtige benzineversie kiest.

Test BMW 125d 1-Reeks

Conclusie

De BMW 125d is een interessante keuze voor wie op zoek is naar een krachtige 1-Reeks maar niet dagelijks aan de pomp wil staan. De BMW 125d combineert namelijk zijn prestaties met een erg laag verbruik. Daarnaast is het immense koppel van 450 Nm een zegen in het dagdagelijkse verkeer. Echt beklijvend wordt de 125d echter nooit, daartoe voelt de dieselmotor iets te neutraal aan en blijft de vermogensafgifte iets te lineair. Ook het rijgedrag laat zich een beetje in die neutrale zone positioneren, met duidelijk de voorkeur om een breed publiek aan te spreken. Zo is het onderstel iets te zompig en is het stuurgevoel te licht om echt sportief de bocht om te gaan. Grip heeft deze 125d echter wel met hopen, en wie het sportiever wil kan ook altijd bij het M Sportpakket terecht. Die keuze lijkt ons echter onontbeerlijk om van deze 125d een echte rijmachine te maken.

Test BMW 125d 1-Reeks

Overzicht

+ Combinatie Prestaties/Verbruik
+ Algemeen comfort
+ Grote dosis grip

– Weinig communicatief stuur
– Trillende schakelpook
– Te zompig onderstel

Test BMW 125d 1-Reeks

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir