Test Hyundai Veloster Turbo
Hyundai beschrijft hun Veloster Turbo niet als een sportwagen pur sang. Ze gaan voor een eye-catcher, die hopelijk ook de rest van hun gamma positief beïnvloedt.

Hyundai mikt met de Veloster Turbo dus vooral op image building en hoopt hiermee twijfelende klanten te overtuigen van hun kwaliteiten! Ook vult de Veloster Turbo het gat tussen de Veloster 1.6GDI en de Genesis Coupé mooi op. We bevinden ons met de Veloster Turbo dus tussen de gewone C-klasser en de Hot Hatch. De grootste concurrenten? Vooral de Volkswagen Scirocco 1.4 TSI, de Opel Astra GTC 1.6 Turbo en de Renault Mégane Coupé GT-line.

Test Hyundai Veloster Turbo

Als we de mogelijke uitvoeringen bekijken is het meteen duidelijk dat het voor Hyundai vooral om een statement gaat. Je kan de wagen enkel Full option kopen, met alle toeters en bellen dus. Dit heeft als gevolg dat hij tot 10% goedkoper is dan zijn rivalen met dezelfde uitrusting. De prijs ligt dus vast op €28.999 en is enkel te beïnvloeden door de optionele automaat of speciale metaalkleuren. Vrij sterk dus, maar wat krijgen we nu allemaal in dat ene pakket?

Test Hyundai Veloster Turbo

Test Hyundai Veloster TurboTest Hyundai Veloster Turbo

Vooreerst en overduidelijk krijgen we enkele visuele wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke Veloster. De hexagonale grille toont zich meer uitgesproken en aan de achterzijde vinden we ditmaal een diffuser en twee ronde uitlaten. Langszij springen de grotere 18 duimers en stevige zijschorten er duidelijk uit. Exclusief voor de Veloster Turbo zijn ook extra lakkleuren toegevoegd aan de optielijst, waarvan ook twee matte kleuren. De matte kleur is een welkome afwisseling maar een regelrechte hel in het dagdagelijkse leven. Gelukkig krijg je bij aankoop ook een onderhoudshandleiding om je matte lak zo krasvrij mogelijk te houden. Binnenin werd tot slot wat donkere chroom toegevoegd en werden turbo stiksels op de zetels geplaatst, maar verder krijgen we het vertrouwde interieur van de Veloster te zien, uiteraard in Full Option. “Uniek” bij de opties zijn het volledig elektrisch panoramisch dak en een achteruitrijcamera.

Test Hyundai Veloster Turbo

Test Hyundai Veloster TurboTest Hyundai Veloster Turbo

Onderhuids is er ook heel wat verandering te voelen. Het motorblok produceert dankzij de twin-scroll turbo nu 186 pk en 270Nm koppel tussen 1.500 en 4.500 toeren per minuut. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verbetert zo met 1,7 seconden, wat de sprint tot 8,1 seconden herleidt! De topsnelheid komt op 214 km/u. Pookgewijs is er de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak of een zestraps automaat. Moeilijke keuze, deze laatste. De automaat is sneller en schakelt naadloos en zeer direct, maar zorgt tegelijk wel voor een hoger verbruik en uitstoot. Theoretisch kom je op een verbruik van 6,9 liter/100 km met de handbak en 7,7 liter/100 km met de automaat, maar ons testverbruik lag stukken hoger, tegen de 10 liter aan. Het verschil in CO2-uitstoot van 17 g/km voegt daarnaast €250 extra BIV toe aan de automaat-optie, die zelf al €1.250 bedraagt. Met handbak sprint de Veloster Turbo van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden.

Test Hyundai Veloster Turbo

Test Hyundai Veloster TurboTest Hyundai Veloster Turbo

De prestaties zitten ongetwijfeld goed bij deze Veloster Turbo. Het koppel is mooi verdeeld over het toerenbereik en er is ongetwijfeld voldoende power om zeer sportief te rijden. Hou je het geheel vlot in de toeren, dan bolt deze bolide bijzonder snel over de 100. Het onderstel werd gelukkig ook wat bijgesteld. De oorspronkelijke Veloster was vrij springerig en onvoorspelbaar, wat niet altijd zo’n veilig gevoel gaf. Bij de Veloster Turbo werd alles wat strakker getrokken en werd ook het Springerig rijgedrag zo goed als volledig weggewerkt. We mochten de wagen rijden in de Ardennen, het ideale landschap voor dit chassis. Snelle korte bochten, haarspeldbochten, hogesnelheidsbochten, de Veloster Turbo weet met elk van hen wel wat te doen. De sturing is daarnaast vrij scherp, maar wordt wel iets waziger bij hogere snelheden. Niettemin blijft hij uitermate beheersbaar en bijt de Veloster Turbo zich telkens weer vast in het asfalt. Zelfs op een minder vlak wegdek blijft de Turbo verrassend stabiel en krijg je voldoende feedback om de limieten af te tasten.

Test Hyundai Veloster Turbo

Conclusie

Hyundai tilt de Veloster naar een hoger niveau en doet dat in stijl. Ze slagen bijzonder goed in hun opzet en het totale plaatje klopt ook. We krijgen een gulden middenweg op vlak van prestaties en ook prijs-kwaliteit zijn we hier aan het juiste adres. Aangenaam verrast, dat waren we van deze korte kennismaking met de Veloster Turbo.

Test Hyundai Veloster Turbo

 Tekst & Foto’s: Arthur Vanderplaetsen