Rijtest Peugeot 308 CC
Een cabrio testen in België houdt risico’s in, daarom dat we met de Peugeot 308 CC richting de zon trokken!

Met de Peugeot 308 CC zetten de Fransen verder in op de traditie om steevast een coupé-cabriolet te bouwen, maar liefst drie generaties gingen deze bloedrode knapperd voor. Peugeot mag zich zelfs dé pionier in dit segment noemen, de eerste CC was de 402 Eclipse in 1937. Die wagen zag er enigszins bijzonder uit – een logische eigenschap van innovatief gedrag – maar had vooral een sterke krachtbron nodig die het stalen koetswerkdeel kon verplaatsen naar de kofferruimte. Peugeot bewees hun technologische verhaal, maar het model verdween uit de aandacht. Het was Mercedes-Benz die in 1996 de SLK voorstelde als enige Coupé-Cabriolet in het autoland en daarmee het segment terug leven inblies.

Rijtest Peugeot 308 CC

Slechts 2 jaar had Peugeot nodig om hun model uit 1937 te herdefiniëren, in 1998 bracht het op het autosalon van Genève de ’20-Coeur’. In 2001 was de tijd dan aangebroken om het productiemodel te lanceren, hij verzilverde zelfs direct de “Cabrio of the Year” award. De concurrentie zag het allemaal met lede ogen toe en schoot ook in actie, maar in 2002 kwam de Peugeot 307 CC al uit. Een kleine 6 jaar later kwamen de Fransen met een volledig nieuw versie, de 308 CC. Begin 2012 stond de gefacelifte versie van de laatste CC telg alweer te blinken in Genève. Over een kleine 2 jaar verwachten we daar terug een nieuw CC model te vinden. De productieteller stond begin dit jaar op net geen 700.000 CC exemplaren. Geen slecht resultaat voor notabene een lifestyle wagen..

Rijtest Peugeot 308 CC

Waar andere Peugeot’s vaak in neutrale kleuren worden uitgevoerd straalt deze 308 CC echt als een zonnekindje in het knalrode koetswerkkleur. Het kost wel €600 maar het lijnenspel en de dynamiek van de wagen komt zo nog beter tot hun recht. Voor een metaalkleur betaal je overigens €500 extra, dus die €100 zal het verschil niet maken. Aan de voorzijde vinden we het knappe 308 familiegezicht terug, de agressieve looks van de vorige generatie werden gelukkig aan de kant geschoven. Voornamelijk in het donker komen de LED dagrijlichten volledig tot uiting, de automatische lichten maken van elke rit een aangenaam geheel. Achteraan vinden we jammer genoeg een dikke kont, maar het grote cabriodak moet nu eenmaal ergens weggestoken kunnen worden. In vergelijking met de voorganger mogen we toch al blij zijn met de elegantere touch die Peugeot achteraan meegaf dankzij lange verticale achterlichten en een mooie geïntegreerde LED-strook. Minder positief zijn we over de zogezegde diffuser onderaan, die sportiviteit insinueert. Niet dat de Peugeot 308 CC een trage vogel is, maar het verhaal klopt niet helemaal.

Rijtest Peugeot 308 CC

Binnenin krijgen we een luxueuze setting, grotendeels te danken aan het optionele lederpack (€1.585). De zetels zitten bijna perfect en bieden ongelooflijk veel zijdelingse steun zonder aan comfort in te boeten. Standaard is er overigens airco met twee zones, maar echte cabrioliefhebbers rijden zoveel mogelijk dakloos. Het dashboard en de middenconsole krijgen een zwartglazende afwerking met hier en daar wat chrome accenten. Het geheel straalt een bijzondere vorm van rust uit, wat welgekomen is bij een cabriolet. De achterbank biedt voldoende plaats voor twee personen, maar lange ritten zijn niet echt aan te raden. In vergelijking met andere 2+2 cabriolets kunnen we wel stellen dat je bij de 308 CC de meeste ruimte achteraan krijgt. Mocht je kiezen voor het windscherm (€260) dan verlies je wel de mogelijkheid om passagiers mee te nemen op de achterbank. Kiezen is nu eenmaal verliezen!

Rijtest Peugeot 308 CC

De Peugeot 308 CC cruiset als geen ander over het wegdek, niet verwonderlijk als je weet dat de Fransen extra goed naar het rijgedrag hebben gekeken. Dankzij het stalen dak klokt de wagen af op 1.648 kg rijklaar gewicht en dat voel je toch wel tijdens het rijden. De typische lichte sturing van Peugeot vinden we ook terug, maar stoort niet echt. Na enkele betere bergpassen moeten we wel stellen dat de wagen niet sportief genoeg voor de dag komt om een glimlach te creëren, gelukkig scoort hij die wel zonder problemen op vlak van comfortabel genieten en afstanden maken. De zesde versnelling is perfect gemaakt voor die  afstandsritten, daarbovenop komt de cruise control als een geschenk uit de hemel. Een duurdere adaptieve variant zou het geheel misschien nòg beter kunnen maken, maar dat prijsverschil zou hoog oplopen. In de stad is de 308 CC een aangename verschijning, zo getuigen toch de vele enthousiaste blikken richting deze Française. Achterwaarts inparkeren wordt wel een echte uitdaging wegens het beperkte zicht naar achteren door het grote achterdek. Gelukkig kan je in de optielijst een parkeersensor aanvinken voor €350.

Rijtest Peugeot 308 CC

Een toekomstige koper heeft keuze uit vier motorisaties, mooi verdeeld over de twee bekendste brandstofsoorten. Aan benzinezijde hebben we twee versies van het 1.6-liter blok die ongeveer 7 liter nodig hebben per 100 km. Een mét en één zonder een turbo die respectievelijk goed zijn voor 120 en 156 pk. Enkel de geblazen variant kan je uitrusten met een automatische versnellingsbak, het verbruik stijgt in dat geval ook tot 7,7 liter/100 km. Aan dieselzijde hebben we de door ons geteste – en goed bevonden – 1.6 liter e-HDi met 112 pk, maar je kan ook opteren voor een 2 liter grote HDi met 163 pk (of een fiscaal vriendelijke 136pk), zowel te verkrijgen met handbak als automaat.

Rijtest Peugeot 308 CC

Op de instapper aan benzinezijde na hebben alle varianten de beschikking over zes verzetten, wat het verbruik enkel en alleen maar ten goede komt. De 308 CC krijgt ook het start/stopsysteem dat ontwikkeld werd voor de Hybride varianten van het Franse merk, maar komt opmerkelijk genoeg alleen maar in de e-HDi variant. Het lage opgegeven verbruik van 4,9 liter/100 km bij deze motorvariant is dan ook niet verwonderlijk, maar we hebben het uiteraard niet gehaald. We haalden 5,6 liter/100 km na ongeveer 2.600 km testkilometers en kunnen daarmee bevestigen dat de brandstofbesparende maatregelen meer dan wat marketingpraat is. De 2.0 dieselvariant verbruikt officieel 5,7 liter/100 km met de handbak, de automaat neemt nog een liter extra voor zijn rekening.

Rijtest Peugeot 308 CC

Een gewone Peugeot 308 heb je al vanaf €19.000, maar voor een coupé-cabriolet moet je wel nog wat extra sparen. De goedkoopste benzinevariant krijg je voor 27.340 euro, de duurste kost je 33.830 euro. De meerprijs voor een dieselvariant bedraagt bij Peugeot €2.000 die je er misschien wel kan uithalen bij veel kilometers. Dankzij het stalen dak is de wagen ook vrij bruikbaar in de maanden dat het weer minder uitnodigt tot cabriorijden. Daarmee bewijst hij ook zijn meerwaarde tegenover een cabriolet met een stoffen dak.

Rijtest Peugeot 308 CC

Omwille van de meerprijs voor een lifestyle model als de 308 CC is de uitrusting zelfs in basisvorm zeer royaal te noemen. Standaard heb je onder andere al een hoopje airbags, een Peugeot Connect Sound systeem dat overweg kan met radio/mp3 cd’s en bovendien bediend kan worden vanop het stuur, automatische lichten en dito regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels, lederen sportstuur en nog veel meer. Mocht je toch op zoek zijn naar wat meer kan je kiezen voor het Féline uitrustingsniveau dat alles nog tot een hoger niveau brengt met ondermeer parkeersensoren, een windscherm en verwarmde zetels.

Rijtest Peugeot 308 CC

Om de succesvolle samenwerking met Roland Garros tennistoernooi wat in de verf te zetten kan je voor dat pack kiezen als je het summum wil halen uit je 308 CC. Zo krijg je meedraaiende Xenon koplampen met sproeiers, een bandendrukspanningscontrolesysteem, 18″ lichtmetaal en een feilloos werkend navigatiesysteem. Om de personalisatiemogelijkheid nog uit te breiden kan je nog door de optielijst gaan om het beste van de verschillende niveaus te combineren. Als GroenLicht koopadvies zouden we een mooi – maar prijzig – koetswerkkleur durven aanraden, samen met het navigatiesysteem (€1.210) en het Pack Hifi JBL (€500). Voor deze lichte meerprijs krijg je een geavanceerd audiosysteem van de gelijknamige specialist die de hoorbare kwaliteit toch nog weet te waarderen.

Rijtest Peugeot 308 CC

De directe concurrentie is eveneens te vinden in het land van du pain, du vin et du boursin, namelijk in de vorm van een Renault Mégane CC 1.9 dCi met 130 pk die ongeveer €29.000 kost. De achterbank in de Mégane is wel wat minder groot, maar het zullen vooral de looks zijn waarmee de 308 CC op stip genoteerd blijft staan. Als we naar het land van de braadworsten trekken vinden we in dezelfde prijsklasse de Opel Astra TwinTop met gelijkgaand vermogen voor enkele euro’s minder. De Volkswagen EOS vinden we hier ook terug, maar die is gigantisch veel duurder (€32.000) wegens een ingenieuzer daksysteem. Daarnaast hebben we ook nog de Ford Focus Coupé-Cabriolet die in de 2.0 TDCi trim een goede €28.000 kost. Als we in autoland nog wat verder zoeken naar een cabriolet met meer dan 2 zitplaatsen vinden we ook nog de Volvo C70 2.0D (€37.000), Audi A3 Cabio (€29.500) en de BMW 118d Cabrio (€31.000), al zijn deze drie laatste van een ander kaliber dan onze 308 CC. Toekomstige cabriokopers mogen zeker ook de Lancia Flavia niet vergeten, de nieuwkomer in dit segment, die bijna vier volwaardige plaatsen kan aanbieden.

Rijtest Peugeot 308 CC

Waar het bij cabrio’s nog steeds over gaat is het haren-in-de-wind gevoel te brengen. De 308 CC slaagt daar perfect in, zelfs als het minder warm is heb je nog steeds een bruikbare wagen. Dankzij de ver doorlopende voorruit zit je ten alle tijden uit de wind wat het temperatuurgevoel enkel maar laat toenemen. Mocht het toch écht warm zijn kunnen de vier elektrisch bediende ramen met een aparte knop neerdalen waardoor het cabriogevoel nog meer stijgt. Bij twijfelend weer kan je gebruik maken van het Airwave systeem dat we eerst zagen bij Mercedes. Hier wordt er warme lucht door alle vier de zetels geblazen, gecombineerd met de zetelverwarming kan je zo zonder problemen bij mindere temperaturen rondrijden zonder dak, maar het is voornamelijk een hippe feature. De nadelen van een cabriolet zijn ook al jarenlang dezelfde maar dat aanvaard je als je binnen dit segment gaat kopen. Zo is de bagageruimte niet echt royaal, al is 465/266 liter niet slecht. Met het dak in de koffer is de bereikbaarheid van die bagage toch wat aan de mindere kant, maar de achterbank biedt zich daarvoor perfect aan.

Rijtest Peugeot 308 CC

Conclusie

De eerste vraag die de aspirant cabriokoper zich moet stellen is de bruikbaarheid van de wagen in kwestie. Cabriorijden in het zonnetje is 100% tot rust komen en genieten van het wegdek, maar daarvoor moet het toch wel 25 °C en meer zijn. Hier in België halen we die temperaturen maar enkele keren per jaar, maar dat zal de echte liefhebber worst wezen. De Peugeot 308 CC is een topper binnen het segment met z’n looks en comfortabel interieur die het liefst van al op de snelweg – richting de zon? – vertoeft. Dankzij het stalen klapdak is de wagen ook bruikbaar in koudere tijden van het jaar. De minder grote koffer en kleine achterbank mag je niet uit het oog verliezen, in dit segment is dat een noodzakelijk kwaad.

Rijtest Peugeot 308 CC

Overzicht

+ Looks
+ Comfort
+ Rijgedrag op autosnelwegen
+ Zonnekindje

– Bruikbaarheid in België
– Bagageruimte

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem