Rijtest BMW 316d
Een budgetvriendelijke 3-Reeks kopen? Dat kan voortaan met de 316d als instapper van het dieselgamma.

BMW heeft zijn rekenwerk goed voor mekaar, want wat als je geen 320d mag rijden van de baas? Dan koop je toch gewoon de 316d die een stuk goedkoper op de prijslijsten staat? In tegenstelling tot wat je bij de typeaanduiding zou vermoeden is de verwantschap met de 320d groter dan je denkt. Onder de motorkap ligt namelijk dezelfde 2-liter turbodiesel, al werd het geheel bij de 316d wel dichtgeknepen tot 116 pk en 260 Nm koppel. Daarnaast krijgt de 316d een zesbak met langere verzetten mee, om toch nog wat extra brandstof te besparen. Echt snel is de 316d natuurlijk niet, maar een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,9 seconden volstaat nog net om vlot in het dagelijkse verkeer mee te kunnen. Ironisch genoeg is de 316d niet zuiniger dan de 320d, beide modellen verbruiken ondanks de extra paarden gemiddeld 4,5 liter/100 km. De 320d EfficientDynamics Edition is met een opgegeven verbruik van 4,1 liter/100 km zelfs zuiniger. Je ziet, minder vermogen betekent bij BMW niet altijd een lager verbruik.

Rijtest BMW 316d

Rijtest BMW 316dRijtest BMW 316d

Maar ondanks zijn lager vermogen rijdt de 316d nog altijd zoals een echte dreier, het motorblok kenmerkt zich door een grote souplesse en ook het schakelen gaat ondanks de lange verzetten best vlot. De finesse van de krachtigere motoren missen we wel, zo trilt de versnellingspook bij het starten nogal wild in het rond en is de motor nogal luidruchtig bij het accelereren. Maar verder is het moeilijk om grote verschillen te vinden. De prima wegligging blijft onaangeroerd, de sturing is scherp en ook met de demping zit het wel snor. Daarnaast biedt BMW standaard Driving Experience Control aan, een systeem waarmee je de rijeigenschappen van de 3-Reeks volledig naar wens kan aanpassen. Gaande van een brandstofbesparende ECO PRO stand tot een meer dynamische Sport-instelling. Bij de 316d is die ECO PRO modus uiteraard het meest interessant, dankzij allerlei tips haal je het beste uit elke liter brandstof. Zo wordt je dankzij een glijdende schaal onder de toerenteller aangespoord om rustig met het gaspedaal om te springen, krijg je de tip om tijdig op te schakelen en wordt de airco in een energiezuinige modus geschakeld. Tijdens onze testperiode verbruikten we gemiddeld 5,4 liter/100 km, met de ECO PRO stand ingeschakeld zakte het verbruik zelfs tot 4,9 liter/100 km. Zuinig is deze BMW 316d dus zeker.

Rijtest BMW 316d

Rijtest BMW 316dRijtest BMW 316d

Aan de finesse verandert verder niets, onze 316d werd zelfs van de optionele sportuitvoering voorzien. Het klinkt contradictorisch, maar ook deze instapper kan je dus met sportieve looks bestellen. Tel daarbij de parelwitte lak en de witte priemende Xenon koplampen, en je weet dat je ook met deze 3-Reeks overal thuis kan komen. Dat de nieuwe generatie daarnaast ook 9 centimeter langer is geworden heeft natuurlijk zijn invloed binnenin. Zo groeide zowel de been- als hoofdruimte op de achterbank en nam het beschikbare koffervolume met 20 liter toe tot 480 liter. Maar groeien betekent bij BMW niet meteen ook verzwaren, in tegendeel, de nieuwe 3-Reeks is zelfs 40 kilogram lichter dan zijn voorganger.

Rijtest BMW 316d

Rijtest BMW 316dRijtest BMW 316d

Ook binnenin kan deze 316d met alle toeters en bellen van de topversies uitgerust worden. Wij kregen ondermeer de lederen stoelen die prima zitten en voldoende lendensteun bieden. Enkel het verstellen van die stoelen gaat wat onhandig wanneer je voor de manuele bediening kiest. Verder valt meteen het grote display op, dat bovenop het dashboard prijkt. Via de gekende iDrive draai-drukknop kan je aan de instellingen van de wagen sleutelen en ook het navigatiesysteem instellen. Dankzij het Sport-pakket krijgen we verder mooie rode stiknaden op het stuurwiel, dat daarnaast ook prima in de hand ligt. Die rode kleur komt ook terug op het dashboard en in de tellerpartij, al kan je bij BMW ook een hele reeks andere inlegplaatjes kiezen. De kwaliteit van de afwerking is verder prima, zeker van alle bedieningsorganen. Enkel het gebruikte kunststof voor het handschoenenkastje laat een minder kwalitatieve indruk na, maar dat is toch wel spijkers op laag water zoeken. De algemene indruk blijft dus positief.

Rijtest BMW 316d

Rijtest BMW 316dRijtest BMW 316d

De BMW 316d staat al vanaf 29.250 euro op je oprit, met standaard ondermeer een rist airbags, fluwelen tapijten, lichtmetalen velgen, mistlichten, Radio/CD/MP3 en een lederen stuurwiel met geïntegreerde functietoetsen. Wil je meer, dan moet je voor de Sport, Modern of Luxury Line kiezen, die kosten 1.935 euro en zorgen voor allerlei visuele extra’s. Opties bestel je verder best in de verschillende pakketten die BMW aanbiedt. Zo is er ondermeer het Comfort pack dat ondermeer parkeersensoren achteraan, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, cruise control en een regen- en lichtsensor omvat. Verder is er bijvoorbeeld ook nog het Connectivity pack, dat voor 1.400 euro een navigatiesysteem en een aansluiting voor de telefoon omvat. Voor een goede 33.000 euro heb je dus een aardig aangeklede 316d. Dan wacht ons enkel nog de fiscale rekensom, waarbij opvalt dat de 316d maar 75% aftrekbaar is ten opzichte van de 320d EfficientDynamics Edition die voor 80% aftrekbaar is. Die laatste is dan weer iets duurder, en wisselt pas vanaf 34.350 euro van eigenaar. Het blijft dus een erg moeilijke rekensom, zeker omdat voor het voordeel van alle aard naast de CO2-uitstoot ook de catalogusprijs inclusief opties meegeteld wordt. Uitkijken vooraleer je gaat bestellen lijkt ons dus het devies.

Rijtest BMW 316d

Conclusie

Ook met de instapdiesel is de 3-Reeks een interessante keuze. Het beperkte vermogen en de lange zesbak nijpen misschien wel wat in de prestaties, maar algemeen blijft dit gewoon een echte dreier. De wegligging, het rijcomfort en de sturing zijn van een hoog niveau, terwijl ook het verbruik mooi binnen de perken blijft. De 316d kan net als alle andere 3-Reeks modellen gewoon in alle kleuren en vormen besteld worden, zelfs een Sport-pakket kan optioneel worden aangevinkt. Niemand hoeft dus te merken dat je met een instapper onderweg bent, en als deze 316d net mooi binnen je leasebudget valt, dan raden we hem zeker niet af. De 320d EfficientDynamics Edition die we eerder reden valt uiteraard wel nog steeds te verkiezen, maar voor zijn meerprijs van 5.000 euro kan je wel aardig wat opties shoppen. Het verbruik van de 316d ligt daarnaast wel een fractie hoger dan de 320d EDE, maar wie een tankkaart krijgt maalt daar ongetwijfeld niet om.

Rijtest BMW 316d

Overzicht

+ Gemiddeld testverbruik 5,4 liter/100 km
+ ECO PRO modus spaart brandstof
+ Weggedrag en rijbeleving
+ Looks

– Niet zuiniger dan 320d EDE
– Trillende versnellingspook
– Lange verzetten zesbak

Rijtest BMW 316d

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir