Volkswagen toont in Parijs de groenste Golf aller tijden.

Greenpeace mag Volkswagen de laatste tijd dan wel het vuur aan de schenen leggen, met de nieuwe Golf Bluemotion hopen de ingenieurs uit Wolfsburg alle critici de mond te snoeren. Niet alleen door het optimaliseren van de motoren werd de Golf ecologischer, de wagen werd ook nog eens 100 kilogram lichter. Technologieën zoals een start/stop-systeem zijn vanzelfsprekend standaard en verlagen het verbruik nog eens verder. Officieel is het nog een concept, maar dit model is gewoon voor 99,9% productierijp.

Een standaard uitgeruste Golf is zo reeds zeer zuinig, maar de Bluemotion variant wordt werkelijk een extreem groene jongen. Onder de motorkap ligt een 1.6-liter TDI met een vermogen van 105 pk die slechts 3,2 liter diesel per 100 kilometer verbruikt, zo claimt de Duitse autogigant. De CO2-uitstoot die daarmee overeenkomt, bedraagt slechts 85 gram per kilometer. Het blok behoort tot de nieuwste EA288-reeks en haalt een maximum koppel van 250 Nm bij reeds 1.500 toeren. Verder werd ook de interne wrijving verminderd, een innovatief thermisch management uitgewerkt voor sneller warm rijden, een nieuwe EGR-klep, sensoren voor de druk in de cilinders en een oliepomp met twee stadia. Verder werden ook een filter voor dieselpartikels en een NOx katalysator geplaatst.

Ook op het vlak van aerodynamica stelt de Golf VII nieuwe standaarden. Het frontale oppervlak werd met 0,03 m² gereduceerd, waardoor de weerstandscoëfficiënt (cD x A) met zo’n 10 procent afnam. De Golf BlueMotion scoort nog beter dankzij een 15 mm lagere rijhoogte, een kleine dakspoiler, luchtgeleidingselementen, een sluitbare grille en een geoptimaliseerde stroom van koellucht. Verder werden ook nog de ondervloer, kanalen voor het koelen van de remmen en de C-stijl geoptimaliseerd. Het eindresultaat is een cD-waarde van 0,27, een van de beste in zijn klasse.

Terwijl de vorige generatie BlueMotion een op zich staand model was, is de versie voortaan combineerbaar met het Trendline en Comfortline uitvoeringsniveau. De Golf BlueMotion krijgt dus optioneel ook 15- of 16-inch lichtmetalen velgen, die niet enkel het gewicht optimaliseren maar ook de esthetische aantrekking van de wagen verhogen. De binnenuitrusting is ook niet langer verplicht karig. De Golf BlueMotion VII zal gelanceerd worden in de zomer van 2013 en hoewel prijzen nog niet beschikbaar zijn, belooft Volkswagen extreem lage operationele kosten. Met zijn tank van 50 liter raakt de wagen (theoretisch) maar liefst 1.562 kilometer ver! En de Duitsers rekenden verder: bij een jaarlijkse afstand van 15.000 kilometer hoef je zo slechts 10 keer langs de pomp te passeren. Gegeven de Duitse actuele brandstofprijzen 694 euro per jaar. Volkswagen deed haar huiswerk!