Volkswagen Golf VII 7 2013
Volkswagen heeft de nieuwe generatie Golf onthuld, de Golf VII is 100 kg lichter en 23% zuiniger dan de vorige generatie.

Volkswagen heeft vandaag in Berlijn de Golf VII onthuld. De nieuwe generatie gaat visueel verder op het elan dat het merk de laatste jaren heeft uitgetekend. De Golf VII is dus eerder een evolutie dan een revolutie. Met een vernieuwde voorpartij en een aangepaste achterkant met nieuwe achterlichten en een grotendeels vernieuwd interieur met meer kwalitatieve materialen. Dat alles moet ervoor zorgen dat de nieuwe generatie Golf zowel oude als nieuwe klanten moet aanspreken, en in dat opzicht lijkt Volkswagen in ieder geval geslaagd.

Maar het is vooral op technisch vlak dat de nieuwe generatie Golf zijn slag thuis haalt. De Golf zeven is namelijk 100 kg lichter dan zijn voorganger, maar tegelijk veiliger, comfortabeler en ruimer. Een ongeziene combinatie die er ook voor zorgt dat de nieuwe Golf een stuk zuiniger is dan voorheen. Gemiddeld zou de nieuwe generatie 23% zuiniger zijn, met ondermeer een nieuwe 140 pk sterke benzinemotor met cilinder uitschakeling en een gemiddeld verbruik van 4,8 liter/100 km. Het modulaire MQB-platform helpt daarnaast om de afmetingen van de Golf VII te verruimen, de nieuwe generatie is namelijk 5,6 cm langer en 1,3 cm breder dan zijn voorganger. Daarmee is zowel de been- als schouderruimte fors toegenomen. De koffer biedt daarnaast 30 liter meer bagageruimte, voortaan kan 380 liter vervoerd worden.

Het motorgamma voor de nieuwe generatie Golf is vrij uitgebreid, gaande van een 1.2 benzine met 85 pk tot een 150 pk sterk dieselblok. De zuinigste versie is een 105 pk sterke dieselmotor met een CO2-uitstoot van amper 99 gram/km en een verbruik van 3,8 liter/100 km. De 150 pk sterke diesel zou genoeg hebben aan 4,1 liter/100 km en amper 106 gram CO2 per kilometer uitstoten. Het moet gezegd, de forse gewichtsdaling die het gewicht tot amper 1.050 kg brengt, helpt de Golf op alle vlakken aan lagere verbruikscijfers. De toekomstige Golf BlueMotion zou daardoor amper 3,2 liter/100 km verbruiken, wat evenveel betekend als een CO2 uitstoot van 85 gram/km. Ongezien in deze klasse.

Uiteraard geen nieuwe generatie zonder technologische vernieuwingen. Voor de Golf VII zal ondermeer een Multi-collision braking system beschikbaar zijn, naast een City Emergency Braking function (automatisch remmen tot 30 km/u), een adaptieve cruise control en een Pre Crash systeem dat de gordels aanspant bij een naderende crash. Daarnaast krijgt de Golf 7 een multimedia touchscreen van 5 tot 8″. Midden 2013 worden ook de GTI en GTD-uitvoeringen gelanceerd, daarvan zou de GTI een mechanisch sperdifferentieel en 225 pk meekrijgen, mensen die nu nog niet enthousiast zijn over de zevende generatie Golf kunnen dan moeilijk achter blijven. Een Golf Plug-in Hybride wordt tegen 2014 verwacht.