Test MINI Cooper S Coupé
Het MINI gamma breidt gestaag uit, met de MINI Coupé als sportieve modelvariant. Wij gingen op pad met de MINI Cooper S Coupé.

MINI’s expansiedrang bereikt de laatste jaren ongekende hoogtes, na de lancering van de pompeuze MINI Countryman is het nu tijd voor de rankere MINI Roadster en Coupé om het modelgamma op te vullen. Beide modellen mikken duidelijk op de  sportievelingen binnen het clientèle, al lijkt de Coupé nog het meest op dat niche publiek te azen. Het model onderscheidt zich dan ook dankzij allerlei sportieve details. Zo staat de voorruit een stuk steiler en staat de wagen drie centimeter lager tegen de grond, wat de Coupé meteen al een meer dynamisch voorkomen geeft. Maar daar houden de sportieve accenten niet op, zo vinden we centraal achterin twee uitlaatpijpen, zien we een grappig ogend helmdak en komt vanaf 80 km/u automatisch een spoiler naar boven geklapt. Het zijn allemaal details die de sportieve inborst van deze Coupé duidelijk moeten maken.

Test MINI Cooper S Coupé

Test MINI Cooper S CoupéTest MINI Cooper S Coupé

Binnenin zijn de verschilpunten met een standaard MINI veel kleiner, of zelfs helemaal onbestaande. Ok, de achterbank is wel verdwenen maar verder blijft het er allemaal typisch MINI uitzien. Centraal vind je dus nog steeds de snelheidswijzer, terwijl achter het stuur een toerenteller staat. De materialen zijn naar goede gewoonte van prima kwaliteit, de stoelen zitten erg goed en ook de bediening van de wagenfuncties gaat erg vlot. Het optionele navigatiesysteem dat ook het multimedia systeem omvat valt bij ons trouwens erg in de smaak. De bediening ervan gaat intuïtief via een draaiknop in de middentunnel, terwijl ook de rij-instructies erg duidelijk worden doorgegeven. Niet moeilijk natuurlijk als je weet dat de technologie erachter zelfs in BMW’s vlaggenschip wordt gebruikt. Dat de MINI Coupé zijn achterbank verliest heeft wel zijn positieve bijwerkingen voor de kofferruimte. Terwijl een standaard MINI het met 160 liter moet stellen, is er in de MINI Coupé standaard 280 liter beschikbaar. Maar die kofferruimte kan je dan weer wel niet uitbreiden, achter de passagiers is echter wel nog wat bergruimte.

Test MINI Cooper S Coupé

Test MINI Cooper S CoupéTest MINI Cooper S Coupé

De MINI Coupé staat net als de Roaster op het onderstel van de MINI Cabrio, wat het meergewicht ten opzichte van een doorsnee MINI op zo’n 30 kg brengt, maar daar merk je als bestuurder amper iets van. De Coupé werd op dynamisch vlak namelijk merkbaar scherper afgesteld, de wagen staat niet alleen 30 mm lager tegen de grond, ook de veerpoten veren het geheel iets harder af. Dat heeft uiteraard zijn positieve bijwerkingen wanneer een dynamisch rijgedrag wordt vereist. De Coupé kreeg daarnaast een erg directe stuurinrichting mee, waarbij de kleinste stuurinput meteen wordt opgevolgd. Maar de sportieve afstelling heeft ook zijn nadelen, op een slecht wegdek lijkt de MINI Coupé vaak te stuiteren, waardoor het niet altijd mogelijk is de eerder aangehaalde dynamische prestaties naar boven te halen. In het interieur kan je daarnaast een ‘Sport’-knop inschakelen, waarmee de gasrespons scherper wordt en ook het stuurgevoel zich aanpast. Alleen zijn we niet zo te vinden voor het onnatuurlijk zware stuurgevoel dat het stuur zich in de ‘Sport’-stand toe-eigent. Daardoor is het vaak net moeilijker om precies te sturen dan in de meer evenwichtig afgestelde standaard set-up.

Test MINI Cooper S Coupé

Test MINI Cooper S CoupéTest MINI Cooper S Coupé

De ‘Sport’-knop heeft echter wel zijn positieve bijwerking voor wat er zich onder de motorkap afspeelt, niet alleen de gasrespons toont zich dan namelijk van zijn beste kant, ook het uitlaatgeluid gaat met factor 10 omhoog. De voor de Cooper S kenmerkende uitlaatplofjes komen dan weer helemaal op de voorgrond, en maken het rijden ook auditief een waar plezier. Niet dat de Cooper S enkel door zijn uitlaattonen in de smaak valt, ook de specificaties van het blok blijven onze goedkeuring genieten. Een 1.6-liter turbobenzine zorgt namelijk voor 163 pk en 240 Nm koppel, terwijl een overboost functie tijdelijk voor 260 Nm kan zorgen. Daardoor sprint de MINI Coupé in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid 230 km/u bedraagt. Die prestaties helpen natuurlijk om de sportieve ondertoon van de MINI Coupé wat kracht bij te zetten. Het verbruik volgt uiteraard lineair de vereiste prestaties, gemiddeld zou volgens BMW 5,8 liter/100 km moeten volstaan, wij klokten af op 7,3 liter/100 km en werden door het vele snelwegverkeer nog relatief weinig verleid tot sportieve heldendaden. Toch blijft de Cooper S volgens ons de beste keuze voor de Coupé, aangezien de motorkarakteristieken mooi aansluiten bij alles waar de Coupé voor staat. Toch is er nog meer keuze in het motorgamma, zo is er langs dieselzijde de Cooper SD met 136 pk en 305 Nm koppel en kan er langs benzinezijde gekozen worden tussen een Cooper (116 pk) of de John Cooper Works (211 pk). Die laatste is de snelste in het gamma en trekt de Coupé in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u.

Test MINI Cooper S Coupé

Test MINI Cooper S CoupéTest MINI Cooper S Coupé

Dat MINI zijn producten niet goedkoop moet prijzen om vlot over de toonbank te gaan heeft het zelf maar al te goed begrepen. Mensen die dus denken met de MINI Coupé een koopje te doen komen bedrogen uit als ze de prijslijst erbij nemen. De MINI Coupé is namelijk 1.650 euro duurder dan een standaard MINI Hatchback, terwijl je in de Coupé op praktisch vlak toch wel wat compromissen moet sluiten. De Cooper S Coupé is er vanaf 26.600 euro, maar dan heb je uiteraard nog niets op de optielijsten aangevinkt. Zo kosten Xenon-lichten 700 euro, betaal je voor het navigatiesysteem 1.695 euro en kost een lederen interieur 1.425 euro. Dat maakt dus dat een uitgeruste MINI Cooper S Coupé de showroom meestal niet onder de 30.000 euro verlaat. En hoe je het ook draait of keert, dat blijft een flinke som geld voor een tweezitter. Wie liever dieselt betaalt minstens 27.600 euro voor de Cooper SD, terwijl de instap Cooper al vanaf 21.300 euro over de toonbank gaat.

Test MINI Cooper S Coupé

Conclusie

MINI is er met de Coupé in geslaagd om net als met de Roadster een echt niche product neer te zetten. Het model slaagt er namelijk moeiteloos in om zich te differentiëren van een standaard MINI. Niet moeilijk natuurlijk wanneer het design al flink verschilt door de keuze voor een helmdak, de lagere rijhoogte en twee centraal geplaatste uitlaatpijpen. Maar het blijft niet alleen bij visuele verschillen, ook op dynamisch vlak valt de Coupé duidelijk te onderscheiden van een doorsnee MINI. Dankzij een scherpere afstelling voor het onderstel en de demping rijdt de Coupé namelijk nog net een stuk dynamischer, maar dat heeft ook zijn gevolgen voor het algemene comfort op een slecht wegdek. De MINI Coupé lijkt dan ook niet voor iedereen geschikt, wie zich graag sportief wil uitleven zal helemaal in de wolken zijn met dit model, maar wie zijn rug ook af en toe wat rust gunt moet misschien toch voor een ander model kiezen. De Cooper S ligt als motorkeuze helemaal in lijn met de sportieve ambities van de MINI Coupé, met vermogen in het hele toerengebied, sterke prestaties en een klinkende uitlaat. Op prijs-technisch vlak betaal je cash voor het premium imago van MINI, met een vanafprijs van 21.300 euro kunnen we nog leven, maar een doorsnee Cooper S of SD gaat met opties meestal pas vanaf 30.000 euro over de toonbank. En dat blijft toch veel geld voor een tweezitter.

Test MINI Cooper S Coupé

Overzicht

+ Prestaties Cooper S
+ Dynamisch rijden..

– .. maar niet zonder compromis
– Prijs

Test MINI Cooper S Coupé

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir