Test Alfa Romeo Giulietta MutliJet TCT
Met de toevoeging van een TCT-transmissie aan het gamma klimt de Alfa Romeo Giulietta opnieuw een technologisch trapje hoger.

De Alfa Romeo Giulietta is geen nieuwkomer op GroenLicht. Naast de 2.0-liter MultiJet diesel testten we ook reeds de topper uit het gamma: de Quadrifoglio Verde. En eigenlijk passeerde de TCT-transmissie ook al de revue, maar dan in combinatie met de 1.4-liter MultiAir in de kleinere Mito. Hoewel de Twin Clutch Transmission ons toen niet volledig overtuigde, geloven we sterk in tweede kansen. De symbiose tussen de Giulietta, een krachtige 2.0-liter dieselmotor en de TCT stelt grotere verwachtingen. Niet dé combinatie die een Germaan plots zal omvormen tot rasechte Alfist, maar wel een toevoeging aan het gamma die stilaan onmisbaar wordt. Volkswagen biedt immers al lang een DSG-transmissie aan op de 170 pk sterke Golf GTD en ook de rest van de concurrentie zit niet stil. Dat deze Giulietta naast de vorige testwagens eveneens het Rosso Competizione meekreeg, namen we er met veel plezier bij. Che bella macchina!

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Want wees nu eerlijk, de Giulietta is gewoonweg prachtig. Over het design ervan kunnen lange en lovende epistels geschreven worden, maar wij zullen het kort houden. De Italianen hebben gewoonweg steeds als de besten begrepen dat het uiterlijk geldt als visitekaartje. Vernieuwend, maar met respect voor traditie en onmiskenbaar een Alfa Romeo. Deze Giulietta mag de groene klavertjes bovendien wel missen, hij heeft ze niet nodig om er sportief uit te zien. Een dubbele uitlaat achteraan, zijschorten, een gespierde voorbumper en de prachtige 18-inch propellervormige lichtmetalen velgen spreken boekdelen. Toch blijft de wagen dé elegantie zelve en dat lijken vele omstaanders duidelijk te appreciëren. De Giulietta nodigt uit om te rijden, dat staat als een paal boven water.

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCTTest Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Ook binnenin slaat Alfa Romeo de nagel op de kop. Zwarte lederen zetels met rode stiksels, het logo geborduurd in de hoofdsteunen, een driespaaks stuurwiel en heel wat rode accenten in het instrumentenpaneel. Rood en passie gaan nu eenmaal hand in hand. Maar we zeiden het al in een eerdere rijtest: de Italianen kozen hier eerder voor “style over substance”. Bergruimtes zijn niet talrijk, de bediening van de toetsen is nu en dan onhandig en de materialen gebruikt voor de binnenafwerking van de deuren laten ietwat te wensen over. Ook het navigatiesysteem zelf scoort niet de hoogste punten, maar de Giulietta maakt veel goed met een uitstekend zitcomfort en genoeg ruimte. Het bagagevolume van 350 liter ligt in lijn met dat van de concurrenten. Eigenlijk niets nieuws onder de zon dus, buiten de TCT-pook. Die lonkt in de middentunnel naar aandacht en leidt ons terug naar la raison d’être van deze rijtest: het schakelgedrag van de Twin Clutch Transmission.

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCTTest Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Met deze TCT-transmissie gaat schakelen volledig automatisch of naar eigen wens met de schakelflippers achter het stuurwiel. Ook is het mogelijk de pook naar voren en achteren te tikken. En dat bovendien volgens het juiste patroon (+ onderaan en – bovenaan), in tegenstelling tot vele constructeurs die het met deze traditionele setting niet zo nauw nemen. De TCT telt 6 versnellingen, waarbij één koppeling de drie even versnellingen en één koppeling de drie oneven versnellingen voor zich neemt. Omdat de volgende versnelling zo steeds reeds klaarzit, gebeurt schakelen een stuk sneller dan bij een traditionele automaat. Tot zover de theorie, maar hoe gedraagt de TCT zich in de praktijk? Het antwoord: verrassend aangenaam! Het valt meteen op dat de krachtige en vooral koppelrijke 2.0-liter dieselmotor een betere partner is voor de TCT dan het 1.4-liter benzineblok in de Mito. De royale 350 Nm laten zich zelfs onder de 1.500 toeren per minuut voelen, zodat ook de bak het iets makkelijker heeft en terugschakelen onnodig is. Zolang de manettino van het DNA-systeem bovendien in Normal blijft staan, gebeuren de schakelgangen transparant en verwacht. Geen nervoziteit, tenzij dan in Dynamic. We mogen deze sportieve stand bij andere Alfa’s dan wel liefhebben, in combinatie met de TCT-transmissie bleven we 99% van de tijd in Normal rijden. Deze Giulietta heeft volgens ons geen nood aan het DNA, echte sportiviteit en beleving blijven immers voor de manuele bak weggelegd. De TCT mikt volgens ons eerder op comfort.

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCTTest Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Niet dat de Giulietta traag uit de startblokken komt, de Giulietta 2.0 TCT beschikt over 170/163 pk en sprint daarmee van 0-100 km/u in exact 7,9 seconden. Met zijn 1.410 kilogram mag hij dan nog geen lichtgewicht zijn, de Giulietta schuwt duidelijk geen enkele versnelling. De topsnelheid bedraagt een in België volstrekt illegale 220 km/u, al blijft het eerder aangehaalde koppel van 350 Nm natuurlijk hét belangrijkste cijfer. Het is gewoonweg ongelooflijk hoe vroeg de wagen reeds oppakt, zodat rijden met de Giulietta TCT steeds aangenaam vlot aanvoelt. Ook met bochten heeft de Alfa geen probleem: een dynamisch chassis, de 18-inch velgen en het eerder zwaar en direct aanvoelende stuurgevoel brengen een weggedrag tot stand dat ook de sportieve chauffeurs volstrekt moet bekoren. Enkel het opgegeven gemiddelde van 4,5 liter/100 kilometer leek wel érg optimistisch, wij klokten af op 7,5 liter en dat zonder het rechterpedaal te rammen.

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCTTest Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Zoals we gewoon zijn van Alfa Romeo is de standaarduitrusting van de Giulietta vrij compleet: elektrisch verstelbare buitenspiegels, boordcomputer, DNA, Radio/CD/MP3 en ook een manuele airco. Deze Progression instapper gaat in combinatie met de TCT en 2.0-liter dieselmotor voor 27.990 euro over de spreekwoordelijke toonbank, al beschikt ons testexemplaar natuurlijk over ietwat esthetische opsmuk. Het Rosso Competizione exterieurkleur moet 2.250 euro kosten, het Pack Sport zorgt vanaf 1.500 euro extra voor grotere velgen, een sportiever chassis, zijschorten, chromen zijspiegels, sportievere pedalen en een donkere aluminium afwerking voor het dashboard. Het navigatiesysteem kost 1.350 euro, bi-xenon koplampen 650 euro en parkeersensoren maken de portefeuille 300 euro lichter. Toch blijft de Giulietta dankzij zijn uitgebreide standaarduitrusting aantrekkelijk geprijsd ten opzichte van zijn concurrenten. En wie toch liever benzine tankt, koopt voor 26.190 euro een Giulietta 1.4 MultiAir TCT met 170 pk.

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Conclusie

De TCT-transmissie communiceert een stuk beter met de 2.0-liter JTDm dieselmotor dan met de 1.4 MultiAir die we eerder testten in de Mito. Het schakelgedrag van de versnellingsbak met dubbele koppeling kon ons uitermate bekoren, zeker in situaties met een rustige tot vlotte rijstijl. Het koppel van 350 Nm is werkelijk heerlijk, maar helaas lag het verbruik wat aan de hoge kant. Verder lijkt de Giulietta TCT eerder op een comfortabel reizen afgestemd, hoewel het dynamische chassis natuurlijk ongewijzigd blijft en nog steeds sportieve tussenpozen toelaat. De prijzen liggen zeer concurrentieel en als dat nog niet genoeg is, moet het design zonder twijfel in staat zijn twijfelaars over de streep te trekken. Want geef toe, de Giulietta is gewoonweg prachtig!

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Overzicht

+ Combinatie TCT en 2.0 JTDm
+ Prestaties
+ Looks

– Luidruchtig in de hoge toeren
– Verbruik

Test Alfa Romeo Giulietta MultiJet TCT

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir