Toyota Hilux test 2012
Gaat het tijdens het nieuws over oorlog, dan komt de Toyota Hilux onvermijdelijk in beeld. De oudere generaties trotseerden ongeveer alles, maar is dat ook het geval bij de nieuwste generatie?

Aan de buitenkant ziet de nieuwe generatie Hilux er net als vroeger behoorlijk robuust uit, al passen zijn strakkere koplampen en zijn nieuwe vormgeving wel beter in het hedendaagse straatbeeld. De facelift van deze generatie krijgt verder ook wat nieuwe trekjes mee, zoals een aangepaste grille en een hertekende bumper. Kleine details die de waarneembare kwaliteit moeten verbeteren, aldus Toyota. Want naast het behouden van de oerdegelijkheid van dit model, wou Toyota met deze facelift anno 2012 de waarneembare kwaliteit verhogen. Kwestie van marktleider te blijven in het segment, 25% van alle pick-up trucks rollen namelijk van de band bij Toyota. Wij gingen op pad met de versie met 5 zitplaatsen en een cabine over de laadbak achteraan.

Toyota Hilux test

Toyota Hilux test Toyota Hilux test

Niet alleen aan de buitenkant moest de waarneembare kwaliteit omhoog, ook aan de binnenkant zou dat het geval wezen. Daar zorgt een nieuw dashboard voor, dat voorzien wordt van een 6,1-inch groot aanraakscherm dat intuïtief bediend kan worden. Het systeem werkt naar behoren, slikt ongeveer elke input van media en navigeert feilloos. Als we dan toch een puntje van kritiek moeten oplijsten, hadden we graag gehad dat het geheel iets sneller werkte. Het interieur krijgt verder een donkere kleur, kwestie van vuile plekken niet al te snel op te merken. Want de Hilux is en blijft een werkpaard en dat merk je ook binnenin. De grote knoppen laten bediening met handschoenen toe en hoewel alle materialen misschien wel plastiekerig aanvoelen, ze zijn enorm bedrijfszeker. Onze Atacama-uitvoering krijgt ook verwarmde lederen zetels en een GPS, leuke extraatjes! Vreemd genoeg zijn de elektriciteitsleidingen voor de verwarmingsdraden van de achterruit zonder bescherming aangebracht op de ruit. Toch geen echt teken van merkbare kwaliteit. De grote koffer van de Hilux slikt enorme hoeveelheden bagage en staat bovendien los van de rest van de wagen. Handig, want als de koffer vuil is, kan je hem met de tuinslang simpelweg schoon spuiten.

Toyota Hilux test

Toyota Hilux test Toyota Hilux test

We kregen van Toyota een 3.0-liter grote dieselmotor ter beschikking. Deze viercilinder is goed voor 171 pk en 360 Nm. Hij stuwt de 2 ton wegende Hilux in zo’n 12 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand. Zeker geen bijzondere tijd, maar aangezien de Hilux niet gemaakt is voor stoplichtsprintjes, kunnen we dat moeilijk als iets negatiefs oplijsten. De 3.0 liter grote viercilinder is met zijn verbruik van 10 liter (8,6 liter per 100 km in combinatie met een automaat volgens Toyota zelf) zeker en vast niet de efficiëntste motor die er bestaat. Maar aangezien hij gebouwd is om overal te functioneren, slaagt hij best in zijn opdracht. Effectiviteit gaat hier boven efficiëntie. De motoren van de Hilux slagen erin maar liefst 2.500 kg bagage mee te sleuren. Voor wie het ook iets minder mag zijn, is er de 2.5-liter grote viercilinder. Die beschikt over 144 pk en 343 Nm. Voldoende om een verbruik van 7,3 liter per 100 km op te lijsten volgens Toyota.

Toyota Hilux test

Toyota Hilux test Toyota Hilux test

Wanneer we het over het rijgedrag hebben, gedraagt de Hilux zich zoals je zou verwachten van een 2 ton wegende en meer dan 5 meter lange mastodont. Over stuurgevoel is er amper sprake, de koets durft al eens over te hellen en qua manoeuvreerbaarheid scoort de Hilux lage punten. En vreemd genoeg kunnen we dat allemaal niet als negatief beschouwen, want net door die eigenschappen presteert de Hilux uitmuntend off-road. Zijn zachte ophanging zorgt ervoor dat hij alle terrein aankan, terwijl het lichte stuurgevoel van pas komt wanneer je traag hindernissen wil ontwijken. Hij beschikt over 21,2 cm bodemvrijheid, voldoende voor ruw terrein. Zijn traditionele bladveren achteraan kunnen misschien als ouderwets beschouwd worden, maar bedrijfszeker zijn ze alleszins wel. En ze zorgen bovendien voor een optimale laadcapaciteit. Dankzij het blokkeerbare differentieel achteraan kan het koppel bij moeilijke omstandigheden vlot naar de achterwielen overgebracht worden. Tijdens het rijden kan er gekozen worden tussen 4WD en 2WD, het ADD (Automatic Disconnecting Differential) zorgt voor de vlotte overgang. Wanneer de helling die de Hilux op moet rijden zeer steil is, kan de versnellingsbak in zijn low-range stand geplaatst worden. Kortom, de Hilux beschikt over alles om off-roaden vlot mogelijk te maken.

Toyota Hilux test

Toyota Hilux test Toyota Hilux test

De Hilux is beschikbaar in elke mogelijke variant die men zich maar kan indenken. Als Single Cab met plaats voor 2 personen, als Extra Cab met wat extra ruimte achter de 2 zitplaatsen en als Double Cab met 5 zitplaatsen. Verder zijn er 3 uitrustingsniveau’s: S, SR en SRX. Naarmate hun naam meer letters draagt, wordt ook de uitrusting genereuzer. En het prijskaartje groter… De Hilux is er vanaf €26.000 en krijgt standaard onder meer een blokkeerbaar achterdifferentieel, elektrische ruiten, ADD (Automatic Disconnecting Differential) en verwarmbare buitenspiegels. De basisuitrusting van de Hilux is dus behoorlijk karig, optioneel laat Toyota toe je Hilux met ongeveer alle luxe uit te rusten die je je maar kan indenken. Zoals lederen zetels, een achteruitrijcamera en een GPS-systeem. Ons goed uitgeruste testmodel met het Atacama-pakket zou ons iets minder dan €40.000 kosten. Al bij al een aanvaardbare prijs voor de wagen die je in de plaats krijgt.

Toyota Hilux test

Toyota Hilux test Toyota Hilux test

Conclusie

De Toyota Hilux hoort niet bepaald thuis op de weg. Hij is eerder een werkpaard. Dat merk je niet alleen aan zijn vermogen om enorme hoeveelheden goederen te vervoeren, maar ook aan zijn wegligging, stuurgedrag en off-road kwaliteiten. Toyota wou de merkbare kwaliteit van dit model verhogen en is daar op enkele details na in geslaagd. De Hilux combineert beperkte luxe met ongelooflijke off-road kwaliteiten. Niet zoals een Range Rover dat doet, maar op zijn eigen manier. De prijs van de Hilux valt al bij al dan ook zeer goed mee.

Toyota Hilux test

Overzicht

+ Off-road
+ Laadruimte

– Stuurgevoel
– Interieurafwerking

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes