Test Hyundai i40 Sedan
Om de leasemarkt te plezieren lanceerde Hyundai de i40 eerst als Wagon, wij namen nu echter ook de Sedan mee voor een test.

Dat Hyundai de laatste jaren een flinke opmars maakt is een understatement, het merk groeit sneller dan zijn schaduw en weet te imponeren met kwalitatieve modellen die vaak helemaal niet meer moeten onderdoen voor de Duitse middenklasse. Zo ook met de Hyundai i40, een model dat zijn pijlen richt op de Opel Insigna en Volkswagen Passat. Het model moest voor Hyundai een echte leasetopper worden, en daarom lanceerde het merk de i40 eerst als Wagon, een koetswerkvorm dat historisch gezien vaak de voorkeur krijgt in het leasemilieu. Wij reden dat model eerder al, en waren toen erg te spreken over de kwalitatieve afwerking en de ruimte binnenin. Nu, een half jaar later, is het tijd om ook de Sedan aan de tand te voelen. Scoort de i40 even goed in zijn kortere koetswerkvorm?

Test Hyundai i40 Sedan

Visueel verandert er natuurlijk redelijk wat. Ten opzichte van de fors ogende Wagon oogt de i40 Sedan eerder rank. Dat wordt mede bewerkstelligd door de aflopende Coupé-lijn die de Sedan kenmerkt. Een bewuste zet van Hyundai, zo blijkt. Het merk wil op deze manier namelijk ook wat klanten van de Volkswagen CC en Volvo S60 wegsnoepen. In vergelijking met de Wagon is vooral de achterpartij anders, de achterlichten mogen dan wel van dezelfde strekking zijn, helemaal identiek zijn ze niet. De twee forse uitlaatpijpen achteraan geven daarnaast een premium indruk, net als het vloeiende lijnenspel dat we in profiel zien en de standaard LED-dagrijlichten vooraan. Deze i40 Sedan is net als zijn grote broer klaar om het zijn concurrente moeilijk te maken, zoveel is zeker.

Test Hyundai i40 Sedan

Beter nog dan het exterieur hebben de ontwerpers hun werk gemaakt van het interieur. Waar in deze klasse vaak met erg voorspelbare en op het randje af saaie interieurs wordt gegoocheld, is het interieur van de i40 vernieuwend en helemaal naar Europese standaard ontworpen. Zo vinden we binnenin erg kwalitatieve materialen, zitten de zetels erg goed, zijn de wijzerplaten goed afleesbaar en is er plaats voor een erg goed navigatiesysteem met haarscherp beeld en duidelijke instructies. Hoewel de Sedan 3 centimeter korter is dan de Wagon, blijft de wielbasis identiek, en dat zien we ook aan de binnenruimte. Op de achterbank is er been- en hoofdruimte te over, en in de koffer kan toch nog 525 liter bagage mee, amper 32 liter minder dan in de Wagon. Op technologisch vlak is de i40 daarnaast ook volledig bij de les, Bluetooth is steeds standaard, muziekliefhebbers kunnen daarnaast ook hun muziek streamen vanaf hun Smartphone. Maar er zijn nog meer elektronische snufjes die hun weg vonden naar de i40, zo is er ondermeer plaats voor een automatische parkeerhulp, een rijvakassistent en een achteruitrijcamera.

Test Hyundai i40 Sedan

Test Hyundai i40 SedanTest Hyundai i40 Sedan

Als er iets is waar Hyundai misschien nog enkele meters achterstand heeft ten opzichte van de Europese concurrentie, dan is het wel op het vlak van de rijdynamiek. Begrijp ons echter niet verkeerd, de i40 is alles behalve een waggelend schip. Hyundai heeft de i40 namelijk vrij hard afgeweerd, waardoor het koetswerk amper gaat overhangen in de bochten, maar je tegelijk op een slecht wegdek iets te veel de putten gecommuniceerd krijgt. De verfijning misten we hier wat, en we hadden het niet erg gevonden als de i40 nog iets comfortabeler afgesteld had geweest. Op dynamisch vlak missen we ook wat scherpte in het stuur, dat staat iets te licht afgesteld om zeer nauwkeurig te sturen, al reageert de voortrein wel direct op de gegeven stuurinput. Rijplezier kan dus tot op zekere hoogte, al moet je natuurlijk ook niet het onmogelijke verwachten. De i40 mikt duidelijk tussen sport en comfort, terwijl wij de wijzer liever iets meer richting comfort hadden gezien.

Test Hyundai i40 Sedan

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we de 1.7 CRDi met 115 pk en 260 Nm koppel. Die motor doet niet veel onder voor de 1.7 CRDi met 136 pk en 325 Nm koppel die we eerder reden in de i40 Wagon, enkel het lagere koppel kan er soms voor zorgen dat je iets vaker moet terugschakelen. Bij onze test met de i40 Wagon waren we trouwens niet erg te spreken over de automaat, die deed zijn werk goed bij een rustig rijgedrag, maar kon niet volgen als het iets vlotter moest gaan. Toen hadden we al het vermoeden dat de 1.7 CRDi met handbak een stuk aangenamer zou rijden, en dat vermoeden is in ieder geval uitgekomen. De manuele zesbak die we in de i40 vinden schakelt soepel en maakt rijden een waar plezier. Voor de sprintcijfers moet je het uiteraard niet doen, 0 naar 100 km/u duurt met de 115 pk sterke 1.7 CRDi 12,3 seconden, de topsnelheid ligt op 192 km/u. Zuinig is het blok in ieder geval wel, terwijl het opgegeven verbruik 5 liter/100 km bedraagt, konden wij toch een sterke 5,7 liter/100 km op het bord toveren. Wie liever benzine rijdt kan trouwens kiezen voor een 1.6 GDi met 135 pk of een 2.0 GDi met 177 pk.

Test Hyundai i40 Sedan

De Hyundai i40 Sedan is er vanaf 23.749 euro, dan krijg je de 1.6 GDi in Lounge uitvoering mee naar huis. De Lounge uitvoering omvat echter meteen een grote standaarduitrusting, zo is er ondermeer plaats voor LED dagrijlichten, mistlichten, 16″ stalen velgen, Radio/CD/MP3 met Aux en USB-connectiviteit, telefoonvoorbereiding met Bluetooth, elektrische ruiten en zijspiegels, manuele airco en een hele reeks veiligheidsfuncties. Wij reden de i40 Sedan in de Style uitvoering, die brengt bovenop de standaard Lounge uitvoering allerlei nuttige opties zoals een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, grotere velgen, parkeersensoren, regen- en lichtsensor, aluminium deurdrempels en privacy glas achteraan. Voor de 1.7 CRDi in Style uitvoering tel je 27.249 euro neer, amper 1.750 euro meer dan de Lounge uitvoering. De krachtigste motoren zijn daarnaast met de Executive uitvoering beschikbaar, die herbergen ondermeer Xenon koplampen, verwarmde zetels, een verwarmd stuurwiel, keyless go en een navigatiesysteem met achteruitrijcamera. De 1.7 CRDi 136 Pk in de Executive uitvoering moet zo 34.499 euro opbrengen. Echt goedkope Hyundai’s bestaan dus duidelijk niet meer, al is de Sedan wel steeds 1.000 euro goedkoper dan de Wagon. Het merk durft zijn prijzen optrekken naar de nieuwe kwalitatieve standaard die ze hebben gezet, maar door de kwaliteitsinjectie blijven ze prijs-kwaliteit een uitstekende keuze.

Test Hyundai i40 Sedan

Conclusie

Hyundai zet met de i40 zijn opmars verder, de wagen koppelt met de i40 namelijk kwaliteit aan een rechtvaardige prijs. De i40 Sedan krijgt op het vlak van design een vierdeurscoupé-achtige look, waardoor hij best luxueus oogt. Binnenin werd het interieur daarnaast ontworpen met de grootste zorg, met kwalitatieve materialen, goede stoelen en scherpe visualisaties voor het navigatiesysteem en de boordcomputer. Onder de motorkap presteert de 1.7 CRDi prima, met handbak is het sowieso een aangename motor om te rijden, daarnaast is de 1.7 CRDi ook vrij zuinig. Het rijgedrag van de i40 laat wat het midden tussen comfort en sportiviteit, de ophanging is hard, maar de sturing iets te onnatuurlijk. De Sedan is steeds 1.000 euro goedkoper dan de Wagon, maar als klant moet je je wel afvragen of je de extra ruimte niet nodig hebt. Value for money is de i40 in ieder geval een uitstekende keuze.

Test Hyundai i40 Sedan

Overzicht

+ Interieur
+ Value for money
+ Zuinige prestaties 1.7 CRDI

– Rijdynamiek kan nog iets beter

Test Hyundai i40 Sedan

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir