Rijtest Peugeot 3008 Hybrid4
Een full hybrid crossover: contradictio in terminis of gewaagd en geslaagd?

Met de 3008 Hybrid4 kaapt Peugeot een ware primeur weg: het is de eerste dieselhybride die op grote schaal geproduceerd wordt. De meeste constructeurs kiezen immers rechttoe rechtaan voor een combinatie van elektromotoren met een benzinemotor, terwijl nochtans iedereen weet dat tot vandaag een zelfontbrander op zich zuiniger is dan een benzinemotor. Bij eenzelfde cilinderinhoud kan het verschil oplopen tot maar liefst 30 procent! Reden genoeg voor Peugeot om een nieuwe, logische weg in te slaan. Minder logisch is dan weer de keuze voor een grote crossover, maar de Fransen zijn overtuigd van hun stuk. Er worden ons een gemiddeld verbruik van 3,8 liter/100 km en een CO2-uitstoot van amper 99 gram/km beloofd, plus pittige prestaties. Wij namen de wagen mee voor een kleine roadtrip richting Ardennen. Uit welk hout de 3008 Hybrid4 gesneden is, werd al snel duidelijk.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Test Peugeot 3008 Hybrid4Test Peugeot 3008 Hybrid4

Op de snelweg richting onze zuidelijke landhelft konden we de keuze van Peugeot voor een dieselmotor alleen maar toejuichen, in het malen van kilometers is een zelfontbrander gewoonweg een stuk efficiënter. De 300 Nm koppel afkomstig van de 2.0-liter HDi is bovendien een aangenaam cadeau. Toch konden we niet de verbruikscijfers halen die de Fransen opgeven. In de heenrit verbruikten we zo’n 5,9 liter/100 km en dat met een voornamelijk ecologische rechtervoet. Op de snelweg kan men duidelijk geen voordeel halen uit de elektromotor, die eerder ingezet wordt bij het wegrijden en lagere snelheden. Tenzij dan op het veiligheidsvlak, de 4 in de 3008 Hybrid4 staat immers voor vierwielaandrijving en bij de hevige regenval die ons land begin juli teisterde, gecombineerd met de slechte afwatering op de Belgische wegen, gaf de 4WD-stand ons toch een geruster gevoel.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Naast de 4WD-stand is er ook nog AUTO, SPORT en ZEV. In AUTO regelt het PTMU (Power Train Management Unit) automatisch de diverse werkingsmodi van de verbrandingsmotor en elektromotor om zo het brandstofverbruik te beperken. Bij het afremmen wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld zonder remmend vermogen te verliezen. De energierecuperatie zorgt er immers voor dat je weldegelijk een sterk afremmend effect ervaart. Bij het terug aanzetten blijft de verbrandingsmotor afwezig, tenzij je hevig op het gaspedaal gaat staan. Dan zullen elektromotor en verbrandingsmotor samenwerken om het meeste vermogen te leveren. En om de complexe samenwerking van beide motoren op eenzelfde as te vermijden, koos Peugeot gewoonweg de goedkoopste en meest eenvoudige oplossing: voorwielaandrijving door de verbrandingsmotor en een elektromotor die louter de achterwielen aandrijft.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Test Peugeot 3008 Hybrid4Test Peugeot 3008 Hybrid4

ZEV staat voor Zero Emmision Vehicle en deze modus maakt van de 3008 Hybrid4 een zogenaamde Full Hybrid. Volledig elektrisch rijden is dus mogelijk, zij het bij snelheden tot 60 km/u, met een strelende rechtervoet en dat voor maximaal 2 à 3 kilometer. Op het eerste zicht een triest elektrisch rijbereik, maar het helpt in de stad het verbruik enorm te drukken. Een omgekeerde wereld: minder verbruik in de stad dan op de autosnelweg. De 3,8 l/100 km bleef dan wel buiten bereik, we slaagden er in de stad toch in minder dan 5 liter te verbruiken. Een Ardens dorpje door in muisstille stealth-modus is dus perfect mogelijk, zonder een druppel diesel te verbruiken bij het aanschuiven noch bij het terug aanzetten. Al was een groter batterijpakket steeds welkom, een lichte wagen was de Peugeot 3008 op zich al niet en dat zou hij ook nooit worden. Bovendien konden de Ni-Mh batterijen misschien vervangen worden door modernere Li-Ion? Het zou natuurlijk wat koffervolume compromitteren, met 377 liter onder de hoedenplank is deze al een stuk kleiner dan de 512 liter in de reguliere 3008. Er blijft wel marge bestaan gezien wij achteraan probleemloos enkele reiskoffers kwijt konden.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Als laatste rest ons nog de SPORT-modus, waarin beide motoren het beste van hunzelf geven. Zijnde 163 pk uit de 2.0-liter HDi en 37 pk uit de elektromotor, plus een gecombineerd koppel van maar liefst 500 Nm! En hoewel deze modus té nerveus lijkt voor een rustige rijstijl, is hij een echte must om in te halen. De motor reageert een stuk allerter en je lijkt meteen te vergeten onderweg te zijn met een lompe crossover. De topsnelheid van 191 km/u mag dan nog gewoon redelijk zijn, een sprint van 0-100 km/u in slechts 8,5 seconden is voor de 1.735 kg wegende 3008 Hybrid4 een ware prestatie. Echt rijplezier wordt echter wat verhinderd door de gerobotiseerde zesbak, die enkel in de SPORT-modus wakker lijkt te zijn. Peugeot zegt wel dat een dergelijke bak een stuk minder verbruikt dan een traditionele automaat, waar het natuurlijk allemaal om draait bij deze hybride. Zelf schakelen is tot slot ook mogelijk.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Naast alle onderhuidse high-tech is de hybride-versie nauwelijks te onderscheiden van de reguliere 3008. Vooraan bemerken we wel herziene koplampen met een LED-strook, het nieuwe merklogo en een grille met twee horizontale chroom-strepen waar anders ook verticale strepen zitten. Echt dynamisch zal de 3008 er echter nooit uitzien, want daarvoor is hij iets te groot. Ook de achterkant kan ons nog steeds, zelfs na gewenning, niet bekoren. Maar hoe dan ook, over smaken en kleuren valt niet te twisten. En dat geldt ook voor het interieur, waar tuimelschakelaars en een opklappende head-up display meteen doen denken aan de luchtvaart. De Power Reserve meter die de klassieke toerenteller vervangt, zorgt zelfs voor een vleugje Rolls Royce. Wat meteen ook opvalt, is het impressionante ruimtegevoel. Het panoramisch glazen dak vergroot de totale glasoppervlakte tot maar liefst 5,34 m²! Ook de daadwerkelijke been- en hoofdruimte achterin is royaal, zodat niemand hoeft te klagen. Wanneer de kinderen uitgekeken zijn op vormen in schapenwolkjes en het voorbijzoevende landschap is er ook mogelijkheid tot het bekijken van een DVD of het aansluiten van een spelconsole op de twee schermpjes in de hoofdsteunen, waarover ons testexemplaar beschikte. Ideaal voor lange reizen! De enige minpuntjes die wij binnenin konden vinden waren het niet immer intuïtief multimediasysteem, het ontbreken van Bluetooth muziek-streaming ondanks Bluetooth connectiviteit en het onmogelijk bekijken van een DVD op de achterste schermpjes wanneer het schijfje vooraan wordt ingevoerd. Het lijkt dus alsof je steeds externe appartuur nodig hebt.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Test Peugeot 3008 Hybrid4Test Peugeot 3008 Hybrid4

En naast de voor de hand liggende verschillende acceleratie- en andere motorkarakteristieken is ook het weggedrag van de 3008 Hybrid4 nauwelijks te onderscheiden van de niet-hybride versie. Verwacht dus een volwassen wegligging en een toch wat zwaar aanvoelende wagen, al slaagt de wagen een stuk beter in het bochtenwerk dan verwacht. Daarvoor zorgt zonder twijfel de meervoudig geleide achterwielophanging, die comfort en dynamiek uitstekend combineren. Ze is het resultaat van alle knowhow die het merk terzake heeft opgedaan en ook al te vinden was vanaf de Peugeot 407. Op de draaicirkel van maar liefst 12,14 meter hebben de ingenieurs echter nog niets gevonden. Verwacht ook niet dat de 3008 Hybrid4 een echte terreinwagen is. Hij heeft dan wel een vierwielaandrijving, door de modder ploeteren raden we niet aan. Op licht onverhard terrein en op sneeuwrijke wegen blijft het natuurlijk wel een plus en zal de wagen minder snel in de problemen komen dan een louter voor- of zeker achterwielaangedreven voertuig. Het blijft vooral een plus voor de veiligheid, wat we al eerder benadrukten. Dat de wagen als hybride bovendien toch 770 kg mag trekken, is een extra aangenaam voordeel.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Het heikele punt bij hybrides blijft natuurlijk de aankoopprijs. De versie met 99g CO2 gaat voor minstens 34.980 euro de deur uit, terwijl de rijkelijker uitgeruste versie met 104g CO2 37.480 euro moet opbrengen. Zeker sinds de overheid enkel nog volledig elektrische wagens bevoordeelt, blijft dat veel geld voor een kleine MPV. De uitgebreide standaarduitrusting spreekt wel in zijn voordeel: elektrische ruiten voor- en achteraan, een automatische bizone airco, cruise control, radio-CD/MP3, USB-connectiviteit, parkeersensoren achteraan, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatische koplampen, koelvak in de middenconsole, lichtmetalen 16-inch velgen en ga zo maar door.  De duurdere versie onderscheidt zich door een navigatiesysteem, het head-up display, overtapijten en lichtmetalen 17-inchers. Opties beperken zich tot het panoramisch glazen dak (€500), metaalkleur (€570), video-pack (€900), lederen zetels die vooraan ook verwarmd zijn (€1.955) en tot slot diverse accessoires.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Conclusie

Peugeot begint met de eerste dieselhybride een nieuw hoofdstuk in de automobielgeschiedenis. De elektromotor helpt het verbruik te drukken in de stad, terwijl de krachtige 2.0-liter dieselmotor het cruisen voor zich neemt. Het lagere verbruik blijft wel relatief, wij hadden zo nog steeds een stuk meer nodig dan opgegeven. Maar ook de prestaties gingen erop vooruit en zeker het gecombineerde koppel van 500 Nm blijft zeer impressionant. Jammer wel van de voorbijgestreefde gerobotiseerde zesbak, maar in SPORT-modus is hij steeds bij de pinken. Verder rijdt de wagen zeer volwassen en blijft hij overwegend comfortabel. De royale binnenruimte en het aan de veiligheid toedragende 4WD zijn extra pluspunten, maar de prijs blijft natuurlijk het grootste struikelblok. Hoe dan ook, het is onmogelijk aan het begin van een era reeds met dé perfecte wagen te komen, het is al een sterke, moedige en zeer geapprecieerde stap van Peugeot om het hoofdstuk gewoonweg te starten.

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Overzicht

+ Combinatie dieselmotor en elektromotor
+ Prestaties
+ Ruimtelijk en rijkelijke standaarduitrusting

– Verbruik
– Prijs

Test Peugeot 3008 Hybrid4

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Tim De Baets & Pieter-Jan Scheir