Gespot McLaren MP4-12C
McLaren is sinds jaar en dag actief in de racewereld en wil dit maar al te graag laten zien op de openbare weg in de vorm van de MP4-12C!

McLaren’s bekendste product is waarschijnlijk de legendarische F1, maar die kwam in 1992 al op de markt. Sindsdien hielden de Britten zich voornamelijk bezig met de diverse raceklassen waarin ze actief zijn, met als voornaamste uiteraard de Formule 1. Na het positieve onthaal van de F1 supersportwagen smaakte het succesverhaal naar meer. Motorleverancier BMW vond het wel welletjes geweest, vandaar dat CEO Ron Dennis op zoek moest naar een nieuwe partner. In 1999 werd een akkoord gesloten met Mercedes voor de ontwikkeling en productie van de SLR, maar na enkele succesvolle jaren werd de samenwerking stopgezet. Officieel omdat de plannen te duur werden voor Mercedes, officieus werd gefluisterd dat de Duitsers liever een huisgenoot zagen als ontwikkelingspartner. Het resultaat van die nieuwe broederliefde kan je nu aanschouwen in de SLS AMG.

Terug naar McLaren dus, die na twee succesvolle modellen zichzelf terug moest bewijzen. Na heel veel onderzoek en ontwikkeling kwamen ze in 2009 op de proppen met de MP4-12C die waanzinnige prestatiecijfers met zich meebracht. De nieuwe McLaren moest en zou beter, sneller, krachtiger zijn dan de directe rivaal, de Ferrari 458 Italia. Het duurde echter tot 2011 tot de productie op gang kwam, grotendeels door de immense investeringen die noodzakelijk zijn om jaarlijks 1.500 exemplaren te kunnen bouwen. Kosten noch moeite werd gespaard en op relatief korte tijd rees een volledig nieuw gebouw uit de grond bij McLaren te Woking in Engeland.

In vergelijking met de concurrenten in dit segment heeft McLaren het perfect voor mekaar. Met slechts een 3,8-liter V8 motorblok die 592 Pk én 600Nm koppel levert ben je in geen tijd op kruissnelheid. De MP4-12C is vanuit stilstand binnen 4 seconden voorbij 100km/u en hij stopt pas met versnellen nabij de 320km/u. Zoals elke zichzelf respecterend automerk gebruikt McLaren een resem exotische materialen om de wagen zo licht mogelijk te houden. Dankzij het carbon cassis dat uit één stuk bestaat weegt de wagen net geen 1.400 kg, essentieel als je dezer dagen vooraan meewil in het sportwagenpeloton.

Bij de levering van de eerste exemplaren werd duidelijk dat er nog een heleboel kinderziektes aanwezig waren. Vrij logisch als je from scratch een wagen moet bouwen. Maar de charmante Britten leverden een passende oplossing. De productie werd kortstondig gestaakt, de foutjes werden opgelost en elke wachtende eigenaar kreeg een brief van Ron Dennis met zijn oprechte excuses. Daarbovenop werden er nog enkele cadeaus gegeven zoals een geschiedenisboek van McLaren, een McLaren iPod én een korting van € 5.000. Op zich al uniek in autoland, toch kan het nog steeds beter. Dit voorjaar kreeg de MP4-12C een update én alle bestaande klanten konden gratis langs hun gespecialiseerde dealer voor diezelfde update. 25pk meer, een lager verbruik en een enthousiaster motorgeluid, je zou voor minder klant worden.

Meer goed nieuws bracht McLaren toen ze de dakloze variant voorstelden, de MP4-12C Spider. De ingenieuze dakconstructie was minder origineel dan toen Ferrari ermee kwam aanzetten in hun 458 Spider, maar zoiets kopieer je niet in enkele maanden. De Spider is en blijft hoe dan ook een prachtige Cabrio die meer dan zijn mannetje kan staan. Prestatiecijfers blijven soortgelijk aan de coupévariant, waardoor je eigenlijk niet meer mag twijfelen. De ene fanboy blijft voorstander van Ferrari, de andere kiest resoluut voor Britse degelijkheid. De levertijden bij McLaren zouden ook aanzienlijk korter zijn dan bij hun Italiaanse collega’s, maar dat zal het minste van je zorgen zijn als je in de markt bent van de sportwagens.

De ingewikkelde naam van de MP4-12C is relatief gemakkelijk te verklaren, MP4 staat voor “McLaren Project 4” en gaat sinds 1981 steeds voor in de F1 bolide benaming van McLaren, 12 is de interne code voor de wagen en de C staat niet verwonderlijk voor carbon ofwel koolstofvezel. Bij McLaren Automotive zien ze het trouwens groot, want binnen 4 jaar zouden ze graag twee nieuwe wagens voorstellen. Enerzijds zou er een topmodel komen die de F1 moet vervangen, en anderzijds zou er een budgetvriendelijke variant van de MP4-12C moeten komen.

Onderstaand exemplaar werd gespot in de McLaren showroom te Londen. Dat is de place to be voor echte McLaren fanboys, je vind er namelijk naast het volledige gamma ook voldoende ruimte voor de legendarische F1, enkele racebolides en genoeg merchandising om een volledig maandloon aan op te doen. In de Louisalaan in Brussel is er ook een officiële McLaren dealer die zowel België, Luxemburg als Nederland voor zijn rekening neemt. Momenteel zijn er al een goede 750 exemplaren verkocht aan een gemiddelde verkoopprijs van €180.000, naar goede gewoonte speelt de optiepolitiek een beslissende factor in het eindbedrag. Dat lijkt veel geld, maar de kopers situeren zich voornamelijk in het Midden-Oosten of in Azië.

Spotterseer gaat naar mrnix voor deze Britse topspot!

McLaren MP4-12C

Zelf ook iets gespot? Uploaden die handel