Rijtest Fiat 500L 2012
Met de Fiat 500L is de eerste echte modeluitbreiding van het 500-gamma een feit, kan het model de populariteit van zijn kleine broer evenaren?

De levenslijn van de Fiat 500 kunnen we een beetje vergelijken met dat van de mens, gaande van schattige peuter (500), over puber (Abarth) en jonge adolescent (500C) is het nu tijd om een volgende stap in het leven van het 500-gamma te zetten. Adolescenten vormen namelijk gezinnen en gezinnen hebben automatisch meer ruimte nodig. Om te voorkomen dat jonge gezinnen de 500 zouden ontgroeien brengt Fiat de 500L op de markt, een model dat de Italiaanse stijl combineert met de ruimte van een echte B-segment MPV. Visueel herkennen we meteen de gelijkenissen met de 500, al is het vooral de schattige voorpartij die in grote mate de oversteek heeft gemaakt van Fiat’s kleinste. Verder is het eigenlijk gemakkelijker om verschilpunten aan te duiden. De 500L is strikt gezien dan ook een compleet nieuw model, de naam 600 Multipla had misschien zelfs correcter geweest als we er de geschiedenisboeken bij halen. Maar aangezien de merknaam “500” in vijf jaar tijd al voor 800.000 verkopen heeft gezorgd leek het Fiat verstandiger om op de golf van het succes te blijven surfen. Daarom werd deze B-segment 500 tot 500L gedoopt, waarbij de L niet alleen staat voor Large, maar volgens Fiat ook voor Light en Loft.

Rijtest Fiat 500L 2012

Aangezien ruimte een hoofdthema was bij de ontwikkeling van de 500L, hebben de ontwerpers ervoor gekozen om het model van binnen naar buiten te ontwerpen. Daarbij werd het interieur naar het concept van een Loft ontworpen, de glaspartijen rondom zijn dan ook nadrukkelijk aanwezig, terwijl de stijlen zo smal mogelijk werden gehouden om een panoramisch zicht te bekomen. Het Loft-concept blijkt echter niet enkel designpraat, wanneer we in de 500L plaatsnemen zijn we aangenaam verrast door de ruimtelijkheid en de zichtbaarheid rondom. Ruimte aan boord is er dan ook in overvloed, volgens Fiat kunnen vier basketballers en hun bagage mee. In realiteit is er inderdaad veel beenruimte achterin, terwijl de kofferruimte 400 liter groot is. De koffer is trouwens niet enkel ruim, maar er is ook nagedacht over de moduleerbaarheid ervan, dankzij een legplank kan je de laadruimte bijvoorbeeld opdelen in twee verdiepen. De ruimtelijkheid bewijst Fiat ook met een zelf ontworpen Ikea test, klap je twee stoelen neer dan kan je een doos van 2,4 meter lang vervoeren.

Rijtest Fiat 500L 2012

Rijtest Fiat 500L 2012Rijtest Fiat 500L 2012

Het interieurdesign zelf is fris en zorgt voor een aangename sfeer aan boord, het dashboard is fleurig dankzij een in blinkend plastic uitgevoerd paneel. Daarnaast voelen de belangrijkste onderdelen goed aan wanneer je ze aanraakt, en dat zorgt toch voor een kwalitatieve indruk. De tellerpartij is makkelijk afleesbaar, terwijl het stuur goed in de hand ligt. De gebruikte materialen zijn volgens Fiat ook erg robuust en makkelijk afwasbaar, niet onbelangrijk wanneer je met kinderen onderweg bent. Ook aan de buitenkant is de 500L robuust, zwarte stootbumpers helpen namelijk bij “Zuiders” inparkeren, terwijl de wijd openzwaaiende kofferklep het inladen van de bagage moet bevorderen. Het Loft-concept herkennen we trouwens ook aan de buitenkant, dankzij de zwarte stijlen lijkt het dak van de 500L te zweven. Zeker wanneer je voor een gekleurd dak kiest zorgt dat voor een mooi resultaat. Mogelijkheden qua personalisatie zijn er daarnaast in overvloed, in totaal zijn namelijk 11 lakkleuren en 10 velgen beschikbaar, en dan spreken we nog niet over de verschillende mogelijkheden in het interieur.

Rijtest Fiat 500L 2012

Rijtest Fiat 500L 2012Rijtest Fiat 500L 2012

Binnenin kan je de 500L namelijk voorzien van een hele reeks accessoires, waarvan een Lavazza koffiemachine misschien wel het summum van Italiaanse stijl is. Verder is ook een Beats audiosysteem beschikbaar dat voor 800 euro extra speakers en een subwoofer omvat. Het standaard audiosysteem presteert echter ook naar behoren, dus echt noodzakelijk vonden we die optie niet. Vanaf de uitvoeringsniveau’s Easy en Lounge krijg je centraal in het dashboard het Uconnect systeem dat erg intuïtief werkt via een 5″ touchscreen, het aansluiten van een iPhone ging bijvoorbeeld uitermate vlot, muziek streamen is dan ook een fluitje van een cent. Wel jammer is het feit dat je bij de lancering geen geïntegreerd navigatiesysteem kan kopen, voorlopig kan dat enkel door apart voor een TomTom-systeem te kiezen. Via Uconnect kan je echter wel de eco:Drive applicatie laden, waarmee je je rijgedrag kan laten analyseren en je tips krijgt om nog zuiniger te rijden, handig voor zowel milieu als portemonnee.

Rijtest Fiat 500L 2012

Bij de presentatie van de 500L konden we twee motorversies aan de tand voelen, de nieuwe TwinAir en de bekende 1.3 MultiJet diesel. We namen eerst de TwinAir onder de loep, aangezien we toch erg benieuwd waren of de kleine tweepitter de 1.320 kg zware 500L de baas zou kunnen. Fiat leek er duidelijk ook niet gerust in, en ontwikkelde daarom een nieuwe versie van de TwinAir-motor die voortaan 105 in plaats van 85 pk genereert. In het stadsverkeer was er geen vuiltje aan de lucht, de TwinAir presteert prima aan snelheden tussen 50 en 70 km/u, maar wil je echt vlot rijden dan moet je het toerental hoog houden en dat stuwt de verbruikscijfers de hoogte in. Ook in heuvelachtig gebied is het niet altijd peis en vree, want aangezien het maximaal koppel van 145 Nm pas bij 2.000 toeren vrijkomt wordt je vaak gedwongen om een versnelling terug te schakelen en lijkt het vaak alsof je een citroen aan het uitpersen bent. Aan constante snelheden en op de snelweg valt het verbruik nog mee, aan 130 km/u mag je rekenen op 5,5 liter/100 km, maar op ons gemengd parcours was toch 8 liter/100 km noodzakelijk.

Rijtest Fiat 500L 2012

Rijtest Fiat 500L 2012Rijtest Fiat 500L

Dan toch maar kiezen voor de dieselmotor? Ja, de 1.3 MultiJet mag met zijn 85 pk dan wel wat krapper in het vermogen zitten, toch presteert hij in de praktijk beter dan de TwinAir. Niet dat de rauwe sprintcijfers dat doen vermoeden, met de 1.3 MultiJet sprint de 500L namelijk pas in 15,2 tellen naar 100 km/u ten opzichte van de 12,2 tellen van de TwinAir. Maar het hogere koppel van 200 Nm dat al vanaf 1.500 toeren beschikbaar is bleek een zegen in het Italiaanse verkeer. De 500L voelt met de MultiJet motor een stuk homogener en rustiger aan, gedaan met ploeteren in de versnellingsbak en gewoon voluit genieten van de rit, met als belangrijk resultaat dat ook het gemiddeld verbruik met 5,6 liter/100 km een stuk lager uitkomt. Wat trouwens ook opvalt is dat Fiat er in geslaagd is om het binnenin de 500L erg stil te houden, zelfs wanneer je 130 km/u rijdt op de snelweg. Het rijgedrag valt daarnaast ook in de positieve zin op, ondanks zijn forse afmetingen gaat de 500L niet hellen in de bochten en blijft hij steeds mooi stabiel in alle omstandigheden. De ophanging is dan ook algemeen erg volwassen afgesteld, comfortabel wanneer het wegdek in slechte staat verkeert, maar zeker niet slap wanneer de bochtencombinaties elkaar in een sneltempo opvolgen.

Rijtest Fiat 500L 2012

Op prijstechnisch vlak heeft Fiat duidelijk maar één doel voor ogen, de concurrentie wegblazen met een interessant prijsaanbod. De 500L is volgens Fiat dan ook 10% goedkoper dan zijn directe concurrenten en tot 25% goedkoper dan de “premium” competitie. De Fiat 500L is in België beschikbaar in drie uitvoeringsniveau’s, gaande van laag naar hoog gaat het om de Pop, Pop Star en Lounge uitvoeringen. De absolute instapprijs bedraagt 15.550 euro, voor dat bedrag krijg je de 1.4 Benzine in Pop uitvoering mee naar huis. Voor de 1.3 MultiJet in Pop uitvoering tel je 17.350 euro neer. Fiat verwacht in België echter vooral de “Pop Star” uitvoering te verkopen, dat model komt standaard ondermeer met het UConnect audiosysteem, 16″ lichtmetalen velgen en handmatige Airco. De Lounge uitvoering wordt dan weer als “all-included” model verkocht, met automatische airco, een panoramisch “SkyDome” dak, regen- en lichtsensor en mistlampen. De meerprijs voor de uitvoering blijft daarbij relatief beperkt, de Pop Star is er vanaf 16.900 euro, wat een meerprijs van amper 1.350 euro inhoudt. Voor de Lounge uitvoering vraagt Fiat nogmaals hetzelfde bedrag als meerprijs. De TwinAir motor is trouwens enkel beschikbaar in de Pop Star en Lounge-uitvoeringen en start bij 18.300 euro.

Rijtest Fiat 500L 2012

Rijtest Fiat 500L 2012Rijtest Fiat 500L 2012

Conclusie

Fiat lijkt in zijn opzet geslaagd om met de 500L een ruimtelijke toevoeging te doen aan het 500-gamma. De 500L is echter vooral in naam verbonden met de 500-familie, qua looks ging het model zijn eigen weg uit. Enkel de schattige voorpartij heeft de oversteek gemaakt, verder werd vooral aan de ruimtelijkheid van de 500L gedacht. Het interieur herbergt het Loft-concept, met veel licht en een grote panoramische zichtbaarheid slaagden de ontwerpers erin om het in de 500L aangenaam ruim te maken. Op de achterbank is beenruimte te over, terwijl de koffer vier grote koffers kan slikken. De 500L is daarnaast ook praktisch, het slaagt in de “Ikea-test” en de kofferruimte valt makkelijk te moduleren. Onder de motorkap zijn drie motoren beschikbaar, waarvan wij de TwinAir en MultiJet reden. De TwinAir zouden we ondanks zijn technisch vernuft links laten liggen, aangezien het koppel niet toereikend is voor het hedendaagse verkeer. De MultiJet lijkt ons de ideale keuze, die is niet meteen snel maar zorgt wel voor een homogene rijbeleving. Het rijgedrag is daarnaast verrassend goed, de 500L helt amper over in bochten, kent een hoge stabiliteit en is toch comfortabel, een pluim dus voor de ontwikkelaars. Als laatste betaal je een correcte prijs voor de 500L, zeker als je de standaard uitrusting in acht neemt.

Rijtest Fiat 500L 2012

Overzicht

+ Rijgedrag
+ Ruimte aan boord
+ 1.3 MultiJet 85 Pk

– TwinAir 105 Pk

Rijtest Fiat 500L 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir