New 1.0-litre EcoBoost Petrol Engine (UK)
Ford heeft met de nieuwe 1.0 EcoBoost de hoogste prijs weggekaapt op de jaarlijkse Engine of the Year verkiezing.

De jaarlijkse motorverkiezing heeft een interessante winnaar opgeleverd. Ford’s nieuwe driecilinder turbobenzine won namelijk overtuigend van de 1.4 TSI uit de VW-Groep en Ferrari’s 4.5-liter V8. Tijdens onze eerste kennismaking met het blok waren we zeer te spreken over de interessante verhouding tussen prestaties en verbruik. Ford’s 999cc grote driecilinder turbomotor zorgt namelijk voor 125 pk en 170 Nm koppel en helpt een Ford Focus van 0 naar 100 km/u in 11,3 seconden. Tegelijk blijft het gemiddeld verbruik beperkt tot 5 liter/100 km, omgerekend goed voor een CO2-uitstoot van 114 g/km.

De 1.0 EcoBoost wint niet enkel de titel International Engine of the Year, het mag zich ook beste nieuwe motor van het jaar en beste motor onder 1-liter cilinderinhoud noemen. In de categorie van de groene motoren moest Ford tevreden zijn met de tweede plaats, daar kaapt GM’s 1.4-liter Range Extender uit de Opel Ampera de hoofdprijs weg. De beste prestatiegerichte motor is Ferrari’s 4.5-liter V8, voor McLaren’s 3.8-liter V8 en BMW’s 4.4-liter TwinTurbo V8. BMW wint wel in vier andere categorieën, van klein naar groot respectievelijk met de 1.6 Turbobenzine uit de MINI John Cooper Works, de 2-liter twin-turbo viercilinder benzine uit ondermeer de Z4 sDrive28i, de 3-liter biturbo zescilinder benzinemotor uit de 1-Reeks M Coupé en de 4-liter V8 uit de BMW M3. Verder scoort de Volkswagen-Groep nog in de categorie tussen 1- en 1.4-liter met de 1.4 TSI en kaapt het met Audi’s 2.5-liter vijfcilinder Turbo ook een prijs weg in de klasse tussen 2- en 2.5-liter.

Inflation-Busting Ford Engine Means Motorists Pay Less