BMW en voorwielaandrijving, twee woorden die niet echt bij elkaar passen. Dat de volgende generatie 1-Reeks voorwielaandrijving zal krijgen, is al langer een hot topic. De laatste roddels suggereren een voorwielversie die reeds in September zal worden gelanceerd.

Jep, het waren diezelfde Münchners die ‘frontantrieb’ een aantal jaar geleden ‘des duivels’ noemden. Nadat meer en meer geblazen viercilinders hun intrede deden in het gamma, lijkt voorwielaandrijving nu ook geen ‘vies’ begrip meer. Oké, het was al jaren bekend dat BMW een submerk wou met voorwielaandrijvers. Heel even lag SAAB in het vizier, al is dat nooit formeel bevestigd. Of het ging een gezinsuitbreiding doen bij MINI of een nieuw zustermerk. Gezien de recente toevoegingen als de Countryman is het duidelijk voor welke optie de Duitsers gegaan zijn.

BMW’s motieven zijn dezelfde als bij zovele andere autoconstructeurs: kostenbesparing door schaalvergroting. Het is een beetje zoals Volkswagen al jaren doet met de Golf, die zijn platform deelt met de (diep ademhalen): Jetta, Caddy, Scirocco, Beetle, Touran, EOS, Tiguan, Leon, Toledo, Altea, Octavia, Yeti, A3 en Audi Q3. De 1-Reeks zou worden gebouwd op het nieuwe modulaire platform van de volgende generatie MINI’s.

Zoals eerder gezegd vinden we steeds meer vierpitters terug bij BMW, zoals bijvoorbeeld bij onze recente test met de BMW 528xi. En alsof het nog niet genoeg was gaat BMW zijn befaamde zes-in-lijn verkappen tot driecillinder turbomotoren met een inhoud van 1,5 liter die we tevens zullen terugvinden in de nieuwe MINI. Enkele heilige huisjes zullen omgegooid worden, zoveel is zeker. Benieuwd of dat al op het autosalon van Parijs dit jaar zal gebeuren… (via: egmcartech.com)