Volvo werkt samen met partner Polestar aan een sportieve S60 R.

Toegegeven, Volvo is er over de jaren heen goed in geslaagd het oubollige imago van zich af te schudden. Voorheen associeerden we lacherig Volvo met een oude man achter het stuur, vaak dokter of architect die zich veilig, wel gemanierd en understated door het verkeer begaf.

Maar met de komst van de eerste generatie S60 veranderde dat. Gekenmerkt door zijn doorlopende ‘schouders’ stak de S60 op zijn minst af op Volvo’s van weleer. Het gaf Volvo zelfvertrouwen in iets waar het zich tot dan toe nog niet vaak aan had gewaagd: performance wagens bouwen. Met de eerste S60 R beweerden de Zweden zelfs een M3-killer in huis te hebben. Grove claim voor een uitgebouwde S60 met eerder 5 dan 6 cilinders, 300 dan 343 pk, eerder FWD dan RWD georiënteerd. Veilig? ja, maar de ‘guts‘ schoten hem wat tekort.

Deze spyshots trokken dan ook onze bijzondere aandacht. Volvo is druk bezig aan de ontwikkeling van een nieuwe R in samenwerking met haar racepartner Polestar. Volgens de fotograaf klonk er zelfs een V8 roffel. Het zou dus de 4.4-liter Yamaha V8 kunnen zijn, een motorblok dat Volvo overigens speciaal liet ontwikkelen door Yamaha. Eerder al gezien in de S80/XC90 en opgetrokken in een hoek van 60 graden -in tegenstelling tot meestal 90 graden- zodat het blok compacter en dus overlangs kon ingeplant worden. Dit opdat bij een frontale aanrijding de inzittenden niet plots een hete V8 op hun schoot zouden krijgen.

Al denken wij – in tegenstelling tot de ijverige fotograaf – eerder in termen van downsizing, het zou dus om een opgegepte variant van de T6 kunnen gaan. Een zeer potent blok overigens, zo konden we ervaren tijdens onze test met de Volvo V60. Een vermoeden dat vervolgens snel bevestigd werd, want het blijkt dat er op de nummerplaat een S60 T6 geregistreerd staat. Het vermogen zou variëren tussen de 350 en de 400 pk, nog steeds geen M3-killer in die termen dus. Of zou Volvo deze keer voor een verassing zorgen? (via: AB)