Peugeot 301
Peugeot wil de internationale markt veroveren en is van plan dat te doen met de Peugeot 301.

De Peugeot 301 werd ontworpen voor een zeer ruim publiek, valt er in het persbericht van Peugeot te lezen. Dat ruime publiek is volgens Peugeot op zoek naar een stijvolle vierdeurs berline en zal die binnenkort in de Peugeot showroom terugvinden in de vorm van de Peugeot 301. Aan de voorkant heeft hij behoorlijk wat weg van de Peugeot 208. Zeker als we naar de grille kijken. Achteraan is de 301 dan weer volledig anders.

De Peugeot 301 werd ontworpen om in elke mogelijke omstandigheid  te presteren. Of het wegdek nu degelijk verhard is, vol met putten ligt, onverhard is of misschien zelfs helemaal niet bestaat, de Peugeot 301 moet er zich kunnen weren. Verder werd de wagen zo efficiënt mogelijk ontworpen. De 4,44 meter lange 301 biedt ruimte aan vijf inzittenden, een koffer van 506 liter groot en een rijkelijke veiligheidsuitrusting met onder meer ABS, ESP en een noodremhulp.

Onder de motorkap kunnen er verschillende motoren liggen, zowel benzine als diesel, met een vermogen variërend tussen 71 pk en 115 pk. De instapper is een 1.2 VTi-benzinemotor met 71  pk en drie cilinders, al moet het ding wel nog gehomologeerd geraken. Hij kan gekoppeld worden aan een gerobotiseerde of een manueel versnellingsbak.

De 1.6 HDi levert 92 pk en komt sowieso met een manuele versnellingsbak, terwijl de 1.6 VTi met 115 pk de krachtigste uit het gamma is en beschikbaar is met manuele of automatische versnellingsbak. Aan de motoren – en zijn koetswerk – te merken, is het duidelijk dat deze wagen een budgetmodel wordt. Hij wordt dan ook eerst verkocht in Turkije, op 1 november. Later volgen vooral Oosterse markten en de Zuid-Amerikaanse markt. Zijn lancering is voor op het autosalon van Parijs. De wagen zal in Vigo, Spanje gebouwd worden.