Test Renault Twingo 2012
Hoewel hij op technisch vlak veel gemeen heeft met zijn voorganger, lanceert Renault de nieuwe Twingo liever als derde generatie dan als facelift. Wij gingen na hoe de vork in de steel zit.

Uit de communicatie van Renault blijkt dat de nieuwe Twingo vooral het speelse imago van de eerste generatie moet terugbrengen, en daar lijkt het merk op designvlak alvast in geslaagd. Renault’s kleinste kreeg de eer om als eerste de nieuwe designrichting van het merk in te luiden, en dat toont toch wel aan dat het merk de Twingo erg belangrijk acht in zijn gamma. Als de basis niet goed zit, kan het ook aan de top niet goed lopen, lijkt het devies van het merk. Hoewel afmetingen en platform niet gewijzigd werden ten opzichte van de vorige generatie, is het niet moeilijk om generatie drie van generatie twee te onderscheiden. Daarvoor zorgen ondermeer de totaal gewijzigde voorpartij met de nieuwe ronde mistlampen en de aangepaste achterkant met de tweedelige achterlichten. Maar design is natuurlijk niet alles, geheel in de tijdsgeest zorgt Renault voor een rist personalisatiemogelijkheden. Niet alleen het kleurengamma kreeg een boost met nieuwe flashy kleuren zoals Fuchsia, Bermuda Blauw en Sirius Geel, ook het velgengamma werd uitgebreid tot 24 exemplaren. Maar daar houdt het niet op, een hele reeks stripings, een spoiler dat in vier kleuren uitgevoerd kan worden en de herintroductie van het stoffen zonnedak moeten de liefhebbers van de eerste generatie terug doen watertanden.

Test Renault Twingo 2012

Binnenin zijn de banden met de vorige generatie Twingo wel duidelijk, het opzet blijft namelijk grotendeels gelijk. Dat betekent dat we centraal op het dashboard een digitale snelheidsmeter en boordcomputer terugvinden, terwijl achter het stuur plaats is voor een opbergvakje. Standaard krijgt de Twingo nog steeds geen toerenteller mee, maar een groot gemis is dat in principe niet. De verschillen zitten vooral in de details, zo zijn er nieuwe patronen voor de stoelen, is het afwerkingsniveau nog een graad toegenomen en kunnen de ventilatiemonden voortaan in verschillende kleuren worden uitgevoerd. Meer innoverend is de beslissing van Renault om Bluetooth en audio-streaming met USB connectiviteit standaard aan te bieden. Daarnaast kan ook een docking station besteld worden voor iPhone of iPod Touch, inclusief GPS en eco-driving App. Op praktisch vlak blijft de Twingo ook bij het oude, nog steeds biedt Renault’s kleinste vier zitplaatsen, waarbij de achterbank dankzij een rail naar voor of achter geschoven kan worden. Daarmee bekomt de Twingo een variabele kofferruimte gaande van 165 tot 285 liter. Wie de achterbank neerklapt kan 959 liter meezeulen.

Test Renault Twingo 2012

Op technisch vlak kent de nieuwe Twingo amper verschillen met zijn voorganger, een geluk dus dat de vorige generatie op dat vlak niet te klagen had. De Twingo voelt zich helemaal thuis in de stad, zijn compacte afmetingen, grote wendbaarheid en speels onderstel helpen hem hier een heel eind vooruit. De stuurinrichting is erg logisch en gelijkmatig opgedeeld, waardoor de juiste dosis stuurinput makkelijk gegeven kan worden. Wie wat sneller de bocht om wil zal de voorspelbare reacties van de Twingo kunnen appreciëren, al zijn het meestal de eco-banden die de sfeer verpesten. Hier zal de Twingo RS ongetwijfeld een stuk beter scoren. Maar dat neemt niet weg dat een doorsnee Twingo een glimlach op je gezicht kan toveren, zowel in de stad als op slingerende B-wegen is dit een no-nonsense auto zonder complexen, en daar houden we wel van.

Test Renault Twingo 2012

Test Renault Twingo 2012Test Renault Twingo 2012

Onder de motorkap vonden we de instapper uit het dieselgamma, een 1.5 dCi met 75 pk en 180 Nm koppel. Die kan uitpakken met een uiterst lage CO2-uitstoot van 90 gram/km en een daarmee gepaard gaand verbruik van 3,4 liter/100 km. In de praktijk lag ons testverbruik met 5 liter/100 km iets hoger, maar dat is nog steeds een meer dan aanvaardbaar cijfer voor een testweek met voornamelijk stadsverkeer. De instapper is daarnaast meer dan voldoende in staat om de Twingo vlot te trekken. Hoewel de opgegeven nul naar honderd sprint van 13,5 seconden anders doet vermoeden, slaagt de 1.5 dCi 75 erin om nooit traag over te komen. De keuze voor een viercilinder, beter dan een driecilinder is hier ongetwijfeld een belangrijke factor. Daarnaast is ook het koppel steeds vroeg paraat, terwijl schakelen via de vijfbak vlot genoeg gaat om te overtuigen. Wie meer vermogen wil kan langs dieselzijde nog voor een versie met 85 pk kiezen, die trekt de Twingo dankzij 200 Nm koppel in 11,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, maar is enkel verkrijgbaar in GT-versie en daardoor een stuk duurder. Langs benzinezijde is de 1.2 LEv met 75 pk de instapper, gevolgd door een 1.2 TCe met 100 pk. De hoogste trede is langs benzinezijde vrijgehouden voor de Twingo RS, die een atmosferische 1.6 met 133 pk en 160 Nm koppel huisvest.

Test Renault Twingo 2012

Een nieuwe generatie betekent bij Renault niet meteen hogere prijzen, want de Twingo 3 krijgt ondanks zijn update gelijkaardige prijzen als zijn voorganger mee. Meer value for money dus, en dat al vanaf 9.700 euro voor de 1.2 LEv 75 pk in Authentique uitvoering. Die uitvoering is wel erg karig uitgerust en beschikt bijvoorbeeld niet over laterale airbags, airco, ESP en een variabele stuurbekrachtiging. Het is pas vanaf de Exception uitvoering dat je deze allemaal wel aan het lijstje mag toevoegen, al moet er voor ESP wel nog steeds 350 euro worden bijbetaald. Diesel rijden kan vanaf 12.700 euro in de Expression uitvoering, voor de door ons geteste Exception uitvoering tel je 14.200 euro neer. De opties zijn verder karig, waarbij enkel de prijzen voor de verschillende personaliseringsopties opvallen, zo betaal je voor metaalkleur 380 euro, heb je al een motiefje vanaf 150 euro en kosten gekleurde zijspiegels 50 euro.

Test Renault Twingo 2012

Conclusie

Renault zet de Twingo met de derde generatie terug helemaal op de kaart, hij oogt niet alleen speelser dan voorheen, ook het interieur kreeg een kwaliteitsupdate waardoor hij de concurrentie niet laat uitlopen. Op technisch vlak wijzigde amper iets, waardoor de rij-eigenschappen in lijn liggen met de vorige generatie. Concreet betekent dat een speels weggedrag met een gezond onderstel en een zeer correcte sturing. Enkel de beperkte grip van de ecobanden kan het rijplezier wat fnuiken, maar voorspelbaar blijft de Twingo ten allen tijde. Het motorgamma van de kleine stadswagen is daarnaast uitgebreid, waarbij zelfs de instapper van het dieselgamma ons kon overtuigen. Het blokje doet wat het moet doen, en is tegelijk betrekkelijk zuinig. De prijszetting is ten laatste correct, maar de Twingo heeft in basisuitvoering niet veel te over waardoor een hogere uitvoering is aangewezen.

Test Renault Twingo 2012

Overzicht

+ Prestaties 1.5 dCi 75
+ Sturing en demping
+ Thuis in de stad
+ No-Nonsense

– Geen toerenteller
– Karige basisuitvoering

Test Renault Twingo 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir