BMW X1 Facelift 2012
BMW heeft de officiële details vrijgegeven van de X1 Facelift, een visuele update, een nieuw motorgamma en een meer innovatieve uitrusting zorgen ervoor dat het model terug helemaal bij de les is.

De X1 is als eerste premiummodel in zijn soort een ware pionier in het compacte segment. De X1 kon in 2,5 jaar tijd meer dan 250.000 klanten overtuigen, maar krijgt nu al een update. Parallel met de lancering van de facelift zal het merk namelijk een model voor de Amerikaanse markt voorstellen. De facelift behelst visueel aanpassingen aan de voorste en achterste bumperpartij, daar worden meer oppervlakken in koetswerkkleur uitgevoerd, terwijl vooraan plaats is voor een nieuwe, drieledige luchtinlaat. In zijaanzicht valt de extra karakterlijn op, terwijl achteraan een nieuwe verdeling voor de bumper het geheel kenmerkt. Het kleurengamma wordt daarnaast met vier nieuwe koetswerkkleuren uitgebreid. Binnenin vinden we gelijkaardige minieme aanpassingen terug, de zijkant van de naar de bestuurder gerichte middenconsole is nu minder diep en het bedieningspaneel van airco en radio krijgen een glanzend zwarte afwerking die beter aansluit bij de randen van de ventilatieopeningen. De X1 Facelift krijgt daarnaast ook een standaard opbergvak in het midden van het instrumentenbord, dat vervangen wordt door het navigatiescherm wanneer je voor een optioneel navigatiesysteem kiest.

Onder de motorkap zijn de verschillen groter, daar is voortaan keuze tussen drie benzine- en vijf dieselmotoren die elk sterke prestaties combineren met uitzonderlijke efficiëntie. De basismotor is de 2-liter viercilinder benzine sDrive18i met 150 pk en 200 Nm koppel waarmee de X1 van 0 naar 100 km/u sprint in 9,7 seconden. Naast de 18i zijn er ook nog twee 2-liter viercilinder benzines met TwinPower Turbo techniek, het gaat om de xDrive20i en sDrive20i met 184 pk en 270 Nm en de xDrive28i met 245 pk en 350 Nm koppel die een sprint van 0 naar 100 km/u kan voltooien in 6,1 seconden. Wie liever dieselt kan voortaan uit een rist modellen kiezen, gaande van een sDrive16d met 116 pk en 260 Nm koppel tot een nieuwe topversie: de xDrive25d met 218 pk en 450 Nm koppel. De eerste is met zijn gemiddeld normverbruik van 4,9 liter/100 km een zuinigheidswonder, terwijl de laatste de X1 van 0 naar 100 km/u trekt in 6,8 seconden. Alle motoren worden trouwens aan een standaard en nieuw ontwikkelde manuele zesbak gekoppeld.

De X1 facelift zal vanaf de zomer bij de dealers terug te vinden zijn en krijgt naast een basisuitvoering ook twee nieuwe stijlen mee: de xLine en Sport Line. De xLine zet de robuuste veelzijdigheid van de X1 extra in de verf en zorgt voor bodemelementen voor de voor- en achterbumperschort, matte afwerking voor luchtinlaat en nieren en exclusieve 18″ Y-spaaks velgen. Binnenin is dan weer plaats voor een lederen sportstuur met multifunctionele toetsen, sfeerverlichting en decoratieve lijsten. De Sport Line van zijn kant zorgt voor een aangepaste bodemplaat voor en achter, zijschorten, hoogglanzend zwart voor luchtinlaat en nieren, sieruitlaten in zwart chroom, exclusieve 17 of 18″ lichtmetalen dubbelspaaks velgen en deurdrempels met ‘BMW Sport’-opschrift. Binnenin zijn sportstoelen, vloermatten met rode randen en een lederen sportstuur en versnellingspook met rode stiksels van de partij.