Ferrari Hy-Kers 2012 Bejing
Ferrari heeft in China de laatste evolutie van haar HY-KERS systeem onthuld.

In 2010 toonde Ferrari in Genève het HY-KERS systeem (Hybrid Kinetic Energy Recovery System), ontwikkeld om het brandstofverbruik te verminderen en de CO2-uitstoot met 40 procent te verlagen. Ferrari kennende, moest natuurlijk ook het vermogen omhoog. Het systeem werd gekoppeld aan een zeventraps transmissie met dubbele koppeling en geïntegreerd in een Ferrari 599 GTB.

Op de Beijing Motor Show die momenteel plaatsvindt in China toont Ferrari een evolutie van het systeem. De aandrijflijn werd aangepast tot een midden-achter V12 lay-out en zal hoogstwaarschijnlijk voor het eerst toegepast worden op de nieuwe Ferrari Enzo. Een tweede elektromotor werd voor de V12 geplaatst om de hulpsystemen van stroom te voorzien. Beide elektromotoren worden verbonden met de batterijen die op meerdere plaatsen geplaatst kunnen worden, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de finale configuratie. Ferrari geeft te kennen dat de experimentele fase achter de rug is en de ontwikkelingsfase tijdens de komende maanden van start gaat.