Mercedes G-Klasse 2012
Nuja, ‘nieuwe’ Mercedes G-Klasse. Hoe vernieuwd hij ook mag zijn, op gebied van looks blijft hij trouw aan zijn eerste generatie ui 1979.

Mercedes zelf zegt weliswaar dat de G-Klasse in de 33 jaar dat hij bestaat al grondige evoluties heeft doorgemaakt. En onderhuids is dat zeker en vast het geval, aan de buitenkant valt daar weliswaar niet veel van te merken. De wagen werd keer op keer in een subtiel moderner jasje gestoken, maar echte revoluties waren er niet te bespeuren. De G-Klasse is immers een icoon, het design veranderen kan dus niet van vandaag op morgen. Wat we wel zien zijn een stel LED-lampen en een nieuwe grille voor de AMG-modellen.

Het interieur van de G-Klasse is volgens Mercedes luxueuzer dan voorheen. En voorheen was het al luxueus, maar dankzij een hertekende middenconsole moet de wagen ergonomischer voor de dag komen. Ook het instrumentenpaneel kreeg een update, het wordt vanaf heden voorzien van een TFT-scherm tussen de 2 wijzerplaten. Traditionele kenmerken zoals de typerende handgrepen en de knoppen voor de blokeerbare differentiëlen blijven behouden.

Onder de motorkap liggen de nieuwste motoren van Mercedes. De instapmotor – een V6 diesel – zorgt voor 211 pk en verbruikt 11,2 liter per 100 km. Het feit dat hij over 540 Nm beschikt is niet onbelangrijk voor off-roaders. De volgende motor in het gamma is de G500. Deze V8-benzinemotor levert 388 pk en 530 Nm. Verder vinden we nog 2 AMG-versies terug: de 63 AMG is goed voor 544 pk en 760 Nm, terwijl de 65 AMG 612 pk levert en 1.000 Nm ter beschikking heeft. Hou bij die laatste wel rekening met een gemiddeld verbruik van 17 liter per 100 km.

In Duitsland gaat de G350 BlueTEC voor €85.311 over de toonbank, in België rekent de fiscus iets meer aan en mogen we een iets hogere prijs verwachten. De duurste G-Klasse, de G65 AMG, kost je minstens €264.180. Alles behalve een koopje dus, zeker als je weet dat je minstens 17 liter benzine moet tanken per 100 km…