Test Lancia Ypsilon Multijet
Hoewel hij de kleinste Lancia is uit het gamma, loopt de Ypsilon over van Italiaanse flair.

Lancia staat terug op de kaart van het automobiellandschap. En al is de laatste modelexpansie vooral te danken aan het opsmukken van Chrysler-modellen, in tegenstelling tot de Thema en de Voyager is de Ypsilon wel een ware Italiaan. Hij heeft reeds meer dan 25 jaar op de teller en is ondertussen toe aan zijn vierde generatie, maar de Ypsilon blijft nog steeds trouw aan zijn recept van weleer, de Ypsilon is nog steeds compact en modieus. Wel werd Lancia’s kleinste opnieuw een stukje volwassener, kreeg hij twee extra deuren aangemeten en verpakt hij meer technologie dan ooit tevoren. De klinken van de achterdeuren werden mooi weggewerkt in de deurstijlen, de grille doet ons denken aan de Lancia’s uit de sixties en achteraan bemerken we een vleugje Delta. Voeg nog een tweekleurige B-Colore exterieurafwerking en een sierlijk stel wielen toe en de Ypsilon wordt het geliefkoosde vervoer van elke zich respecterende fashionista. Met zijn lengte van 3,84 meter voelt hij zich bovendien nergens beter thuis dan in de stad, ideaal dus voor een dagje shoppen.

Test Lancia Ypsilon MultiJet

Test Lancia Ypsilon MultiJetTest Lancia Ypsilon

De koffer werd bovendien 30 liter groter tot 245 liter, waarmee er meer dan genoeg plaats is om alle aankopen weg te bergen.  En ook op de achterbank kan je nog een en ander kwijt. Indien er drie vrienden of vriendinnen meegaan, zullen ze echter wel hun best doen om het zitje vooraan te bemachtigen. Er is achteraan immers niet zo veel hoofdruimte, terwijl de beenruimte daarentegen best meevalt. Het tweedelige panoramische GranLuce-dak verhoogt wel de impressie van de beschikbare ruimte en werpt een zee van licht op tegelijk het dashboard en de middenconsole. Zij het nu de centraal opgestelde wijzerplaten, de overvloed aan piano-lak of de piekfijn vormgegeven ventilatiemonden, de Ypsilon straalt binnenin een zekere luxe uit en dat is ook precies wat Lancia wilde bereiken. Alle knopjes zijn simpel maar ergonomisch en de afstand tussen het stuurwiel en de versnellingspook is minimaal. Wel zou de pook er iets eleganter mogen uitzien en verdient de kunstofachtige zetelbekleding niet meteen onze voorkeur, maar de ‘Y’ die dan weer mooi werd weggewerkt in de rugleuning maakt veel goed. Lancia heeft een oog voor detail, zoveel is zeker. En iedereen kiest de details die hij verkiest, want de Ypsilon is personaliseerbaar tot in de extremen. Puzzelen met opties, buitenkleuren, interieurs en velgen levert een totaal op van 600 verschillende Ypsilons.

Test Lancia Ypsilon MultiJet

Test Lancia Ypsilon MultiJetTest Lancia Ypsilon

Een van die opties is het Magic Parking systeem, dat een leeg plekje langs de straat detecteert en de stuurbeweging volledig automatisch uitvoert. Het enige wat je als bestuurder moet doen, is schakelen en zachtjes gas geven. Maar ook zonder dat parkeersysteem is de Ypsilon extreem handig in nauwe ruimtes en dat dankzij de combinatie van zijn eerder vernoemde compacte lengte en het behoorlijk lichte stuur. Druk je de CITY-knop in, dan wordt het zelfs verderlicht. Wij houden dan wel van iets meer feedback, we kunnen ons probleemloos inbeelden dat de bekrachtiging precies is zoals de meerderheid der Ypsilon-kopers het wil. Ook het weggedrag is niet meteen de droom van elke bochtenliefhebber, de ophanging werd namelijk volledig afgestemd op comfort en dat resulteert vervolgens in heel wat overhellen bij snelle bochten. En de zijdelingse steun van de zetels, die is nergens te vinden. Maar de Ypsilon is een stadswagen, geen Caterham Seven. Met hobbelige kasseibaantjes en de overal aanwezige vluchtheuvels is de comfortabele afstelling dus eerder een deugd dan een punt van kritiek.

Test Lancia Ypsilon MultiJet

Over de krachtbron daarentegen hoeven we geen nuances te maken, die is werkelijk uitstekend en zal iedereen bekoren. Jeroen testte eerder reeds de Ypsilon TwinAir op Italiaanse bodem, maar nu gingen we op stap met de 1.3-liter MultiJet. Deze MultiJet van de tweede generatie maakt gebruik van Common Rail injectoren en garandeert zowel betere prestaties als een lagere verbruik. En daarmee liegt Lancia niet. Een vermogen van 95 pk is voldoende om de slechts 1.050 kg wegende Ypsilon van 0-100 km/u te lanceren in 11,4 seconden en hoewel dat niet bijster snel lijkt, voelt de Ypsilon een flink stuk vlotter aan. Voor de hernemingen kan men zich beroepen op het rijkelijke koppel van 200 Nm dat reeds vanaf 1.500 toeren beschikbaar is en de topsnelheid bedraagt 184 km/u. Opvallend is bovendien het gemak waarmee de Ypsilon over de snelweg raast en aan welk verbruik hij dat doet. Bij 120 km/u heeft de MultiJet steeds genoeg aan minder dan 5 liter/100 km, terwijl ook aan een (illegale) 135 km/u de teller niet veel hoger uitkomt. Het opgegeven gemiddelde bedraagt 4,7 liter/100 km en wij kwamen na heel wat testkilometers neer op 5,1 liter/100 km. De tank mag dan nog slechts 40 liter groot zijn, de autonomie blijft zo aanzienlijk. Een start/stop-systeem helpt het verbruik verder te beperken.

Test Lancia Ypsilon MultiJet

Test Lancia YpsilonTest Lancia Ypsilon MultiJet

En wat moet zo’n luxueuze, modieuze en compacte wagen kosten? De prijzen beginnen reeds bij 12.490 euro, waarmee je een Ypsilon 1.2-liter benzine op je oprit parkeert. Een Ypsilon TwinAir kost minstens 13.990 euro en dieselen lukt vanaf 15.490 euro. Er zijn bovendien drie uitvoeringsniveau’s beschikbaar, van Silver over Gold tot Platinum. Standaard (Silver) blijft de uitrusting vrij beperkt, maar een tijdelijk geldig aanbod biedt een gratis klimaatregeling en Radio/CD-MP3. Die zijn bij de uitvoering Gold beiden standaard, maar om ook deze klanten te verwennen biedt Lancia hen een dubbele automatische airco, 15-inch lichtmetalen velgen, stuurwielbediening, elektrische ruiten achteraan en mistlampen vooraan voor precies 0 euro aan. Een Ypsilon 1.3 MultiJet Gold kost zo nog steeds 16.490 euro. Voor de Platinum versie betaal je 17.990 euro en krijg je alle bovengenoemde zaken standaard mee. Kopers krijgen hier een panoramisch dak en 16-inch velgen cadeau. Andere packs blijven echter eveneens zeer interessant geprijsd. Zo is er het Pack Dolce Vita voor 450 euro dat een cruise control, licht- en regensensor alsook parkeersensoren toevoegt. Voor 600 euro krijg je hetzelfde pack maar worden de parkeersensoren aangevuld met het Magic Parking systeem. Een uitgebreide optielijst met alle personalisatiemogelijkheden vinden jullie hier of op de Lancia-website.

Test Lancia Ypsilon MultiJet

Conclusie

De Lancia Ypsilon slaagt er opnieuw in zijn doel te bereiken: hij is compact, luxueus en modieus. Bovendien is hij een echte Italiaan en dat straalt hij ook uit. Het weggedrag is afgestemd op comfort en de stad, de 1.3-liter MultiJet voelt zich daarentegen overal thuis. Met deze krachtbron onder de motorkap is de Ypsilon uitermate vlot en blijft hij tegelijk zeer zuinig, zonder enorme inspanningen kwamen we immers op 0,4 liter van het opgegeven gemiddelde. De kleinste Lancia werd verder een stuk praktischer dankzij de twee extra deuren en moet zo een grotere markt aanspreken, al zal hij nog steeds het populairst zijn onder het vrouwelijke publiek. Zowel de lijnen, het rijgedrag als het fashion-element lijken daarop toe te spitsen.

Test Lancia Ypsilon MultiJet

Overzicht

+ MultiJet dieselmotor (prestaties+verbruik)
+ Stijlvol design
+ Leuke details

– Hoofdruimte achteraan
– Gebrek aan zijdelingse steun

Test Lancia Ypsilon MultiJet

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir