Jaguar XK Cabrio test
Jaguar vond het tijd om de XK op te frissen. Al valt hij enkel aan de voorkant te onderscheiden van zijn voorganger.

Geen enkele wagen ontsnapt tegenwoordig aan een stel LED-stroken. Jaguar, toch gekend als een uiterst traditioneel merk, ontsnapt evenmin. Al worden Jaguars de laatste tijd moderner met de minuut. De XF luidde een nieuw tijdperk in voor Jaguar en ook de XJ is stukken gewaagder dan al zijn voorgangers tezamen. Deze rijtest gaat over de senior van het Jaguar-gamma, maar daarom zeker niet de minste. De Jaguar XK is namelijk een heerlijke wagen om comfortabel mee te cruisen, beschikt over meer dan voldoende kracht en ziet er sinds zijn facelift een stuk frisser uit. Wij gingen tijdens een zonovergoten week op pad met de Cabrio-variant van de Jaguar XK, veel beter dan dit wordt het niet als autoliefhebber.

Test Jaguar XK Cabrio 2012

Test Jaguar XK Cabrio 2012Test Jaguar XK Cabrio 2012

Een eerste blik op de wagen maakt duidelijk dat de XK iets speciaals is, trek je de deur open en neem je plaats in de bestuurderszetel wordt dat gevoel zelfs nog versterkt. Ons testmodel kreeg 2 excellente Performance-kuipstoelen aangemeten die op elke mogelijke manier kunnen versteld worden. Kwestie van steeds weer de ideale zitpositie te kunnen bereiken. In theorie is de XK trouwens een 2+2-zitter, maar die marketingpraat van Jaguar moet je met een serieuze korrel zout nemen. Het enige dat op de achterbank past is een goede fles wijn, niets meer. Zoals dat een Jaguar betaamt, levert de zoektocht naar minderwaardige materialen weinig resultaten op. Alles voelt uitstekend aan en ziet er goed uit. Een druk op de startknop brengt de 5.0 liter grote motor tot leven, iets wat gepaard gaat met een grom die niet alleen de binnenruimte van de wagen aangenaam vult, maar tegelijkertijd ook de aandacht van een hele ondergrondse parkeergarage in één ruk naar zich toetrekt. Bij rijden aan een constante snelheid is het binnenin dan weer opvallend stil. Nu en dan hoorden we wat windgeluiden, maar dat kunnen we een cabrio moeilijk kwalijk nemen. Met het dak toe is het akelig stil als de Bowers & Wilkins geluidsinstallatie haar 525 Watt aan vermogen onbenut laat. Tegen 130 km/u is het met open dak perfect mogelijk een conversatie te voeren met je passagier. Toch ook niet onbelangrijk. Het infotainmentsysteem wordt met een touchscreen bediend. Het ding werkt nogal traag, een kwaaltje dat eigen is aan een Jaguar. Maar het doet wel perfect wat het moet doen. Als je het interieur van deze Jag gaat vergelijken met dat concurrenten als de BMW 6-Reeks en de Mercedes SL dan scoren de andere twee sowieso beter op gebied van gadgets. Wie op zoek is naar iets sfeervol, kiest beter voor de Jaguar XK.

Test Jaguar XK Cabrio 2012

Test Jaguar XK Cabrio 2012Test Jaguar XK Cabrio 2012

18 seconden. Meer is er niet nodig om het weelderige interieur van de Jaguar XK bloot te stellen aan de zon. In die tijd vouwt de Jaguar XK zijn stoffen kap netjes op in de koffer en kan het cruisen beginnen. Afhankelijk van je stemming kan je verschillende modi kiezen om te rijden. De ophanging kan verscherpt worden door de dynamische stand in te schakelen, terwijl de versnellingsbak een SPORT-stand heeft, waarbij de motor hoger in toeren blijft hangen door de zes verzetten heen. Maar welke stand je ook kiest, de Jaguar XK blijft een redelijk comfortabele GT en eerlijk gezegd kan dat ons wel smaken. Het hoeft namelijk niet altijd supersportief te zijn. En zeker bij een schitterend zomerweer is het heerlijk om rustig te genieten van de overvloedig invallende zonnestralen. En van het subliem afgewerkte interieur. En van de heerlijke brul van de motor. Bij de XK draait het vooral om de sfeer die met cabrio-rijden gepaard gaat. Topprestaties zijn er zeker en vast, maar lijken eerder bijkomstig voor Jaguar.

Test Jaguar XK Cabrio 2012

De motor die dit gevaarte aandrijft is een 5.0 liter grote V8 die voor 385 pk en 515 Nm zorgt. Meer dan voldoende vermogen, de sprint van nul naar honderd hoeft bijvoorbeeld amper 5,6 seconden te duren. Maar ook in tussensprints is de Jaguar XK een voorbeeldleerling, hij komt namelijk nooit kracht tekort. De minste aanraking met het gaspedaal vertaalt zich steevast in een gezwinde acceleratie en gaat gepaard met een sublieme roffel van de 2 uitlaatpijpen. Die meer dan degelijke prestaties zijn te danken aan de lichtgewicht aluminium constructie onderhuids. Daardoor legt de XK amper 1.700 kg in de schaal, niet alleen goed voor de prestaties, maar ook voor het verbruik. Volgens fabrieksopgave slikt de motor amper 11,2 liter per 100 km, in realiteit tekenden we 16 liter per 100 km op. Het opgegeven verbruik valt ongetwijfeld te halen, maar het gaspedaal is dermate uitnodigend dat het moeilijk is aan de verleiding te weerstaan om het nog dieper in te duwen. En het motorgeluid is danig verslavend dat het moeilijk is om ‘neen’ te zeggen tegen een omweg waarbij je door een tunnel moet. Wie om één of andere reden nog meer kracht wenst, kan bij de Jaguar XKR terecht. Dezelfde motor, maar wel voorzien van een supercharger en goed voor 510 pk. En wie dacht dat het daarbij ophoudt, is verkeerd. Jaguar haalt voor €132.900 de Jaguar XKR-S van stal. En voor een kleine €10.000 extra kan ook daar het dak eraf. De S-modellen zijn nog sportiever dan de XKR en zetten 550 pk op de achterwielen. Voor ieder wat wils dus, tenminste als je een aardig gevulde bankrekening ter beschikking hebt.

Test Jaguar XK Cabrio 2012

Test Jaguar XK Cabrio 2012Test Jaguar XK Cabrio 2012

Wie deze Jaguar koopt voor een sportief rijgedrag heeft het bij het verkeerde eind. De ophanging blijft ten allen tijde relatief comfortabel, zelfs al kies je voor de dynamische stand van het onderstel. Ook het stuur laat zich met redelijk weinig moeite bedienen. Het is licht, maar dat wil niet zeggen dat het niet direct aanvoelt. Van wat bochtenwerk is de Jaguar XK zeker en vast niet vies, maar hij zal waarschijnlijk steeds moeten onderdoen voor concurrenten als de BMW 6-Reeks en Mercedes SL. Eenmaal aangekomen op de bestemming, zal de bestuurder van de Jag dan weer het meest ontspannen uit de wagen stappen. En mocht hij toch op zoek zijn naar excitement kan hij de tractiecontrole van de wagen uitschakelen. De kont van de XK breekt namelijk graag uit, zij het op een zeer controleerbare wijze.

Test Jaguar XK Cabrio 2012

Helemaal standaard kost de Jaguar XK €92.100. In ruil krijg je alles behalve een kaal model. Die XK met 385 pk wordt onder meer voorzien van een 7″ aanraakscherm met navigatie, cruise control, keyless go, elektrische buitenspiegels, iPod-aansluiting, lederen zetels, parkeerhulp en bi-xenon koplampen. De Jaguar XK Portfolio is er vanaf €100.800 en krijgt onder meer 19″ velgen, het Bowers & Wilkins geluidsysteem, eindeloze kleurencombinaties met leder en hout en een verwarmd stuurwiel. De XKR krijgt bovenop dat alles een actief differentieel en een high-performance remsysteem, twee dingen die nodig zijn om de extra paarden in bedwang te houden. Daarvoor tel je minstens €107.300 neer. De XKR-S is er vanaf €132.900 en staat 10 mm lager tegen de grond. Hij krijgt tevens 20″ velgen, een lederen hemelbekleding, een agressiever uiterlijk en een Performance-uitlaatsysteem. Op ons testmodel kregen we de exclusieve buitenkleur Black Amethyst die je €2.180 kost. Dat klinkt allemaal behoorlijk duur, maar de beginprijzen van de concurrentie liggen vaak hoger en hun optielijsten zijn uitgebreider. Het is vreemd om te zeggen, maar de Jaguar XK is in feite spotgoedkoop.

Test Jaguar XK Cabrio 2012

Test Jaguar XK Cabrio 2012Test Jaguar XK Cabrio 2012

Conclusie

De XK’s nieuwe looks doen hem zeker geen kwaad. Hij slorpt alleszins gretig alle aandacht op van alle omstaanders, dat mochten we gedurende onze testweek quasi continu ervaren. Snelheid maken met de XK kan met veel gemak, al is hij minstens even genietbaar als je er rustig mee rijdt. Het gaspedaal vloeren in een tunnel is als XK-driver een must, de negende van Beethoven lijkt een flutstuk in vergelijking met het klankenspel dat de XK voortbrengt. Zowel binnenkant als buitenkant zijn perfect afgewerkt. Dat kost natuurlijk een hele hoop geld, maar in vergelijking met zijn concurrenten is de XK eigenlijk een koopje.

Test Jaguar XK Cabrio 2012

Test Jaguar XK Cabrio 2012Jaguar XK Cabrio test

Overzicht 

+ Motorgeluid
+ Looks
+ Kwaliteit en afwerking

– Traag navigatiesysteem
– Verbruik

Test Jaguar XK Cabrio 2012

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Francis Vanquickelberghe & Pieter-Jan Scheir