Ferrari F12 Berlinetta
Ferrari heeft bevestigd dat het in de toekomst een V12 Hybride zal gebruiken om aan de opgelegde CO2-doelstellingen tegemoet te komen.

Toen Ferrari de F12 Berlinetta eerder deze maand in Genève onthulde liet het verstaan dat de V12 onder de motorkap de eerste zou zijn in een nieuwe generatie V12-motoren van het merk. Dat Ferrari überhaupt met een V12 op de proppen kwam was in ieder geval een verrassing, de heersende regelgeving omtrent CO2-uitstoot deed velen vermoeden dat het merk een stapje terug zou zetten naar tien of zelfs acht cilinders. Voorlopig niet dus, het ziet er namelijk naar uit dat Ferrari nog wel even bij V12-motoren zal blijven. Dat neemt echter niet weg dat het merk niet heeft nagedacht over een andere layout voor de motor. Het merk zal namelijk de opgedane ervaring uit de Formule 1 benutten om een hybridesysteem te bouwen dat afgeleid is van het KERS-systeem dat in de F1 wordt gebruikt.

In tegenstelling tot wat velen denken zal het merk de hybridetechniek niet enkel gebruiken om meer vermogen te produceren, ook aan het reële brandstofverbruik zal worden gedacht. Dat Ferrari reeds werkt aan de ontwikkeling werd reeds twee jaar geleden duidelijk, toen in Genève het HY-KERS Concept werd onthuld, een 599 GTB met KERS technologie. De dure technologie schuift de introductie van de KERS-techniek momenteel nog wat op de lange baan. Het merk wacht daarnaast ook de verdere evolutie in deze materie af, het verwacht dat zowel kosten als gewicht van dergelijke systemen nog verder zal dalen. Verwacht wordt dat Ferrari het systeem voor het eerst zal introduceren op de nieuwe Enzo, die zal namelijk een V12 middenmotor krijgen. Maar de techniek zal niet enkel de topmodellen sieren, op termijn zouden alle Ferrari’s ermee worden uitgerust. (Via: AutoCar)

Ferrari F12 Berlinetta