Land Rover Defender rijtest 2012
Aan zijn robuuste uiterlijk werd niet geraakt, onder de motorkap krijgt de Defender anno 2012 wel een nieuwe 2.2-liter dieselmotor.

Bij een reguliere rijtest zijn er altijd typische zaken waar je als bestuurder op let om uit te maken hoe goed of slecht de wagen in kwestie is. Design, comfort, prestaties en verbruik zijn maar enkele voorbeelden. Soms moet je de typische beoordelingscriteria echter volledig overboord gooien en dat is nergens meer het geval dan bij de Land Rover Defender. De Defender heeft namelijk lak aan regels. Een design dat nauwelijks evolueerde sinds 1948, enig comfort dat volledig zoek is en een CO2-uitstoot die boomknuffelaars aan het wenen brengt. De Defender is wat hij is. Toch komt er, hoe moeilijk het ook lijkt traditie en moderne leefbaarheid te verzoenen, in 2015 een nieuwe Defender. De DC100 Concept was een klein voorproefje maar kende duidelijk meer haters dan lovers. Hoe oud de robuuste mastodont er ook uitziet, de Defender is er net om geliefd. Een icoon is heilig en daar mag je volgens velen niet aan raken. Sleutelen onder de motorkap gaat al iets vlotter zonder de wind meteen vanvoren te krijgen. Zo werd de 2.4-liter dieselmotor uit de Ford Transit vervangen door een 2.2-liter exemplaar, waarmee de Defender voortaan voldoet aan de Euro5-norm. Het vermogen en koppel bleef ongewijzigd op 122 pk en 360 Nm.

Test Land Rover Defender 2012

Test Land Rover Defender 2012Test Land Rover Defender 2012

Voor een tank als de Defender lijken 122 paarden eerder magertjes, maar het is vooral het rijke koppel dat van belang is voor een werkpaard als dit. Zelfs in zeer lage toeren beschikt de Defender over een hoop trekkracht en dankzij een Anti-Stall systeem wordt het wel erg moeilijk om stil te vallen. Wanneer de motor hard werkt bij lage toerentallen van ongeveer 1.000 toeren per minuut wordt er namelijk op intelligente wijze voor gezorgd dat de motor steeds voldoende brandstof binnenkrijgt. En die brandstof hoeft niet altijd van uitstekende kwaliteit te zijn. De Defender is een wereldauto en wordt niet enkel bij ons in Europa, maar ook in onherbergzame oorden ingezet als terreinvriend. Daarom verteert de motor ook probleemloos de zwavelrijke brandstoffen van bedenkelijke kwaliteit in vele ontwikkelingslanden. De Defender laat je nooit in de steek. Zij het nu sneeuw, aarde, modder, water of gewoon asfalt, hij staat probleemloos zijn mannetje. Ook zware lasten trekken is geen probleem, een geremde aanhangwagen mag voor de Defender tot 3.500 kg wegen! Bij een sprint van 0-100 km/u voelt de terreinwagen zich echter minder op zijn gemak, deze neemt immers 14,7 seconden in beslag. De topsnelheid van 132 km/u werd wel opgedreven tot 145 km/u, zodat inhalen een stuk vlotter gaat dan vroeger. Maar een comfortabele cruiser is de Defender nog steeds niet, daarvoor zijn de (onbestaande) aerodynamica en terreinbanden niet echt geschikt. But does anyone care?

Test Land Rover Defender 2012

Test Land Rover Defender 2012Test Land Rover Defender 2012

Binnenin vinden we een weerspiegeling van het robuuste exterieur. Functionaliteit en vormgeving gaan hier hand in hand. Modern en luxeus ziet het uit één stuk vervaardigde dashboard er niet uit, oerdegelijk echter wel. Het is krasbestendig en uitermate geschikt om de tand des tijds te weerstaan. Achter het grote stuurwiel zien we een instrumentenbord gedomineerd door toerenteller en snelheidsmeter, maar ook het brandstofpeil en de watertemperatuur worden daar weergegeven. Een verbruiksteller heeft de Defender dan weer niet, maar in theorie verbruikt de 2.2-liter dieselmotor gemiddeld 11,1 liter per 100 kilometer. Dat is nog steeds evenveel als de met pensioen gestuurde 2.4-liter, maar met een brandstoftank van 75 liter raak je niet snel zonder juice. Verder zien we een praktisch, centraal opgesteld klokje en vinden we tussen de twee voorste zetels een enorm opbergvak, dat het gebrek aan handschoenenkastje probleemloos compenseert. De enige luxe in de Defender, als we het zo mogen noemen, krijgen we onder de vorm van elektrische ruiten, ruitontwaseming, een airco en zetelverwarming. Een radio/cd-speler met eventueel AUX-ingang vervolledigt de middenconsole, maar de twee kleine luidsprekers bovenop het dashboard hebben geen schijn van kans om de windgeluiden en het bulderen van de motor te overstemmen. Een interessant weetje in de specificatielijst wijst ons bovendien op een geluidsniveau van 75 dB bij het voorbijrijden. ’s Nachts thuiskomen zonder de buren wakker te maken? Niet met de Defender.

Test Land Rover Defender 2012

Test Land Rover Defender 2012Test Land Rover Defender 2012

Voor de legendarische hoge zithouding hebben de mannen van Land Rover zelfs een naam: Command Driving. Ze draagt bij tot de veiligheid en tevens de controle dankzij een beter zicht op de weg en de omgeving. De mogelijkheid tot het neerkijken op andere autobestuurders is inbegrepen. En hoewel het onderstel zoals eerder gezegd niet het minste comfort biedt, gezien de starre assen en schroefveerophanging, compenseren de zetels toch enigszins de schokken. Een goede zitpositie is snel gevonden en ook passagiers op de achterbank hebben niet te klagen. Ruimte is er in de Defender 110 meer dan voldoende voor zowel benen als hoofd, terwijl een theateropstelling bovendien ook voor hen een optimaal zicht garandeert. Voor wie het trouwens nog niet wist, de 110 in de benaming staat voor de wielbasis van 110 inch (=2.794 mm). Een zesde en zevende zetel zijn bij deze versie mogelijk, terwijl de wagen zonder plaats biedt aan een ongezien grote hoeveelheid bagage. Een laatste voordeel van de robuuste en minimalistische interieurmaterialen is het makkelijke opkuiswerk na een ruige rit. De vlakke vloer is vliegensvlug schoon te vegen en uit de waterbestendige tapijten kan slijk en afval simpelweg worden weggespoeld.

Test Land Rover Defender 2012

Test Land Rover Defender 2012Test Land Rover Defender 2012

En dat is belangrijk, want hoewel vele eigenaars de wagen eerder kopen als statussymbool en het terrein niet durven opzoeken, is het net daar waar de Defender zich het meest thuisvoelt. Naast zijn eerder genoemde potente krachtbron draagt ook het onverwoestbare onderstel daartoe bij. De wagen beschikt immers over een kokervormig ladderframe met zoals eerder genoemd starre assen en schroefveerophanging. De wielen kunnen hierdoor ook een stuk beter de oneffenheden van ruwe bodems volgen, waarbij de terreinbanden steeds in contact blijven met de ondergrond. Een minimale bodemvrijheid van 31,4 cm, een rivier van 50 cm doorwaden, een helling tot 45°… De Defender is voorbereid op alle hindernissen. Roesten wordt vermeden door een veelvuldig gebruik van aluminium en ook het gewicht van de Defender 110 SW blijft zo steken op een respectabele 2.064 kg. Wordt het echt modderig dan kan de low-range versnellingsbak handig zijn, alsook het blokkeerbare centrale differentieel. Beiden kan je inschakelen met de tweede, kleinere versnellingspook. In normale omstandigheden heb je echter al genoeg werk met de normale versnellingspook. De Defender is een werkpaard, maar rijden met de Defender is ook trekken en sleuren voor de bestuurder. Het koppelingspedaal moet je werkelijk instampen, de pook hard in de versnelling trekken en ook om tot stilstand te komen mag je al serieus op het rempedaal gaan staan. Manoeuvreren in de stad is ook niet zijn ding: de draaicirkel bedraagt maar liefst 14,36 meter! En wie op zoek mocht gaan naar een steun voor de linkervoet bij het Defender-cruisen, er is er geen!

Test Land Rover Defender 2012

Test Land Rover Defender 2012Test Land Rover Defender 2012

Maar we zeiden het al, de gebruikelijke regels zijn niet van toepassing op de Defender. Wie op zoek is naar een échte terreinwagen, kan de Defender onmogelijk over het hoofd zien. Het is bijna een evidentie voor ware avonturiers en voor een prijs van slechts 27.600 euro kan je niet sukkelen. Daarvoor krijg je wel slechts de kleinere Defender 90 Soft Top, de Defender 110 Station Wagon waar wij mee reden kost minstens 33.000 euro. Vanaf de laagste E-uitvoering is de Defender volledig all-terrain-proof, de S-uitvoering voegt echter iets meer ‘luxe’ toe. Voor een meerprijs van 3.200 euro krijg je spatlappen voor- en achteraan, een betere zetelbekleding, vloertapijten, een achterruitwisser, elektrisch bediende ruiten vooraan en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Ook een radio-cd wordt ingeplant en de stalen velgen worden vervangen door lichtmetalen exemplaren met betere banden. De topuitvoering is de SE, bij de 110 Station Wagon nog eens 2.300 euro duurder tot een totaalprijs van 38.500 euro. De Defender is verder personaliseerbaar tot in de details, de optielijst biedt genoeg mogelijkheden. Interessante opties zijn een metaalkleur (€560), 2 extra zetels achteraan (€640), het Cold Climate Pack (verwarmbare zetels + voorruitverwarming) (€600), ABS + Tractiecontrole (niet standaard dus!) (€1.880) en een handige trekhaak (€380).

Test Land Rover Defender 2012

Conclusie

De Land Rover Defender is allesbehalve een verfijnde wagen, robuustheid en veelzijdigheid vormen zijn kernwaarden. Het natuurlijke habitat van de Defender bestaat uit velden, bossen, riviertjes, aarde, stenen, sneeuw en modder. In de stad voelt de mastodont zich niet meteen thuis, maar als het moet dan lukt het. Ermee rijden is bovendien hard werken, maar je wordt er wel voor beloond. Als een Defender een opdracht niet aankan, kan geen enkel productievoertuig het aan. Het trekken en sleuren was tot slot even vloeken in het begin, maar onvermijdelijk groeide er een zekere emotionele band. Het was moeilijk de Defender na een weekje testrijden terug af te geven, zoveel is zeker.

Test Land Rover Defender 2012

Test Land Rover Defender 2012Test Land Rover Defender 2012

Overzicht
+ Off-road capaciteiten
+ Robuust & veelzijdig
+ Koppelrijke dieselmotor

– Verbruik
– Draaicirkel

Test Land Rover Defender 2012

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pauline Buyse