Rijtest: Toyota Yaris 2012
Het B-segment is het best verkochte segment in België, maar de concurrentie is er niet mals. Met de vernieuwde Yaris hoopt Toyota een groter marktaandeel te verwerven.

Het is drummen in het B-segment, niet alleen zijn er de hoge verkoopcijfers, ook het aantal met elkaar concurrerende modellen valt niet op één hand te tellen. De markt is daarnaast ook niet van de makkelijkste, mensen in het B-segment verwachten veel waar voor hun geld, waardoor de marges relatief klein zijn. Toch wil Toyota de greep op dit belangrijke segment niet verliezen, de nieuwe Yaris blijft namelijk zijn grenzen verleggen. Zo is de nieuwe generatie 10 centimeter langer dan zijn voorganger, waardoor de totale lengte op 3,88 meter komt te liggen. Niet de grootste in zijn segment, maar het kan alleen maar de interieurruimte ten goede komen. Het design van de Yaris is vernieuwend ten opzichte van zijn voorganger, maar echt verrassend is het niet. We herkennen namelijk de typische Toyota vormtaal, met hoekige vormen en scherpe lijnen, waarbij de fris gevormde voor- en achterlichten het geheel opfleuren. De Yaris oogt best volwassen voor zijn formaat, maar heeft tegelijk een jeugdige toets waardoor hij in staat moet zijn om een breed publiek aan te spreken.

Test Toyota Yaris 2012

Dat de Yaris 10 centimeter langer is heeft uiteraard zijn consequenties voor de ruimte binnenin. Zo is er zowel op de voor- als achterbank voldoende ruimte en kan je in de koffer 286 liter kwijt. Zodra je plaats neemt valt het relatief strakke maar erg kwalitatieve interieur op. De materialen zijn hoogstaand, terwijl de vormgeving relatief sober is maar er toch in slaagt een mooi geheel te vormen. Het overwegend zwarte dashboard wordt namelijk afgewisseld met een dashboardpaneel in gebroken wit. Die zwart-witte vormgeving loopt ook door op de deurpanelen en de stoelen, erg strak en consistent dus. Het stuur ligt daarnaast goed in de hand en de wijzerplaten zijn duidelijk georganiseerd, centraal vinden we een groot snelheidspaneel, geflankeerd door een kleinere toerenteller en een brandstofwijzer. Verder gaat ook de bediening van alle wagenfuncties en de airco eenvoudig, met alle knoppen binnen handbereik. We hebben daarnaast ook lof voor het geïntegreerde navigatiesysteem, het brengt duidelijke en correcte navigatie-aanduidingen, kan via een touchscreen worden bediend en herbergt ook alle multimediale onderdelen. Enkel de stoelen van de Yaris zaten naar ons gevoel iets te hard, maar dan zijn we echt wel spijkers op laag water aan het zoeken.

Test Toyota Yaris 2012

Test Toyota Yaris 2012Test Toyota Yaris 2012

Onder de motorkap van de Yaris kan je kiezen tussen drie verschillende motoren, waarvan wij de 1.33 VVT-i met 99 pk en 93 Nm koppel reden. Dit blok wordt standaard aan een manuele zesbak gekoppeld, maar is ook met een MultiDrive CVT-automaat beschikbaar. Wij reden de manuele versie, die  zich erg vlot laat schakelen. De Yaris is met 1.33 VVT-i in ieder geval een vinnig stadsautootje, vlot bij korte tussensprints en erg gezwind tot snelheden van pakweg 80 km/u. Het gemiddeld verbruik van de motor zou op 5,4 liter/100 km moeten liggen, wij reden gemiddeld 6,7 liter/100 km bij elkaar, een aanvaardbaar resultaat. In het motorgamma is verder ook nog een 1-liter driecilinder benzine beschikbaar, die met 68 pk en 93 Nm koppel een CO2-uitstoot van 110 g/km voor kan leggen. Wie liever diesel rijdt kiest voor een 1.4 D4-D met 90 pk, met een gecombineerd verbruik van 3,9 liter/100 km is het de zuinigste motor in het gamma.

Test Toyota Yaris 2012

De Toyota Yaris laat zich speels rijden. De sturing is zoals bij veel stadswagens erg licht, maar toch slaagt de Yaris er in scherp in te sturen wanneer het parcours wat bochtiger wordt. De ophanging is naar stadswagen norm relatief hard geveerd, maar het komt wel het speelse weggedrag ten goede. In totaliteit zijn we dan ook erg tevreden over het mooie evenwicht dat het weggedrag van de Yaris biedt, scherp genoeg om de bestuurder te plezieren, maar tegelijk comfortabel genoeg om de passagiers niet door elkaar te schudden. Daarnaast valt de kleine draaicirkel van de Yaris op, iets waar je in de stad erg veel voordelen uit haalt. De Yaris manoeuvreert erg gemakkelijk en laat zich door de kleinste straten laveren, ideaal dus voor stedelingen.

Test Toyota Yaris 2012

Test Toyota Yaris 2012Test Toyota Yaris 2012

De nieuwe Toyota Yaris is er vanaf 13.900 euro, dan krijg je de 1-liter driecilinder in de Active-uitvoering. Niet meteen goedkoop, maar gezien de algemene afwerkingskwaliteit naar onze mening wel correct geprijsd. De 1.33 VVT-i die wij reden is er pas vanaf 15.990 euro, maar dan krijg je wel meteen de Comfort-uitvoering mee. Wie liever dieselt kan dat pas vanaf 16.440 euro in de Active-uitvoering, de Comfort-versie moet minstens 17.540 euro opbrengen. Ten opzichte van de Active-uitovering is de Comfort-versie wel goed uitgerust, met ondermeer 15″ lichtmetalen velgen, AUX/USB-aansluiting, 6,1″ Audiosysteem met aanraakscherm en een lederen stuurwiel en handrem. Vanaf de Style-uitvoering is ook een navigatiesysteem inbegrepen.

Test Toyota Yaris 2012

Conclusie

De nieuwe generatie Toyota Yaris is een stuk volwassener geworden dan zijn voorganger. Ten eerste oogt hij een stuk strakker waardoor hij erin zal slagen een breder publiek aan te spreken, daarnaast valt ook de kwaliteit en de afwerking van het interieur in de positieve zin op. Dat de Yaris 10 centimeter is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger zorgt dan weer voor meer ruimte in het interieur. Het weggedrag van de Yaris is duidelijk op stadsverkeer afgesteld, de wagen laat zich speels rijden en beschikt over een lichte maar voldoende scherpe sturing en een evenwichtige ophanging. De 1.33 VVT-i die wij reden sluit mooi aan bij dit geheel, het blok zorgt voor vlotte prestaties en ook de standaard geleverde zesbak laat zich erg vlot bedienen. Het testverbruik van 6,7 liter/100 km is wel aan de relatief hoge kant, maar het is een aardig cijfer gezien de grote hoeveelheid stadsverkeer dat we aflegden. De prijszetting van de Yaris verraadt voor een groot stuk dat Toyota niet op kwaliteit wou besparen, de 1-liter driecilinder benzine is er vanaf 13.900 euro, diesel rijden kan vanaf 15.990 euro.

Test Toyota Yaris 2012

Overzicht

+ Afwerkingskwaliteit interieur
+ Speels weggedrag
+ Voldoende ruim
+ Volwassen look

+- Testverbruik 6,7 liter/100 km

– Stoelen zouden iets zachter mogen zitten

Test Toyota Yaris 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir