Jaguar XF Sportbrake
Volgend op het lek eerder deze week komt Jaguar naar buiten met de officiële details van de XF Sportbrake.

De teasercampagne duurde vrij lang, maar eindelijk krijgen we de XF Sportbrake in zijn geheel te zien. Jaguar kon natuurlijk niet achterblijven op concurrenten zoals BMW, Mercedes en Audi die sinds mensenheugenis een breakversie aanbieden van respectievelijk de 5-Reeks, E-Klasse en A6. Zoals verwacht neemt de XF Sportbrake grotendeels het design over van de XF Sedan, maar de Sportbrake onderscheidt zich met een traag aflopende daklijn en een achterruit die mooi doorloopt tot de achterste stijl. De break is een volwaardige vijfzitter en biedt achteraan 48 mm extra hoofdruimte, terwijl in de koffer plaats is voor 550 liter bagage. Met de zetels plat wordt die bagageruimte uitgebreid tot een immense 1.675 liter.

Onder de motorkap komen de reeds bij Jaguar gekende krachtbronnen. Aan dieselzijde is er als instapper de 2.2-liter viercilinder met 163 of 190 pk, liefhebbers van iets meer vermogen kunnen kiezen voor de 3.0-liter zescilinder exemplaren. Deze levert 240 pk of 275 pk, bij die laatste komt bovendien een koppel van 600 Nm. Alle motoren worden gelinkt aan een achttraps automaat en drijven uitsluitend de achterwielen aan. Gezien de XF Sportbrake slechts 70 kg meer weegt dan de sedan, zullen ook de prestaties meer dan bevredigend zijn. Aan benzinezijde krijgen we voorlopig niets. Wie weet komt er wel nog een XF-R Sportbrake met 510 pk, maar daarover wilde Jaguar nog niets kwijt.